فیلیپس (۲۰۱۰) در پژوهشی به بررسی رابطه میان مدل خودکارآمدی باندورا و اثربخشی مربی گری پرداخته است. هدف این پژوهش شناسایی تأثیر ۴ عامل شناخته شده مدل خودکارآمدی باندورا در اثربخشی مربی گری است. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که دو عامل فیزیولوژیکی و عاطفی مدل باندورا تأثیری قوی بر اثربخشی فعالیت های مربی گری داشته است.
تاچ (۲۰۰۲) در پژوهشی به بررسی تأثیر مربی گری اجرایی و بازخورد ۳۶۰ درجه بر اثربخشی رهبران پرداخته است. در این پژوهش ۲۸۱ مدیر در یک فرایند مربی گری ۶ ماهه و فرایند بازخورد ۳۶۰ درجه شرکت کردند. نتایج این پژوهش حاکی از آن بود که استفاده از ارزشیابی ۳۶۰ درجه و مربی گری فردی، اثربخشی رهبری را تا ۶۰ درصد افزایش داده است.
فیسچر و بیمرز[۱۳۹] (۲۰۱۰) در یک پژوهش آزمایشی مربی گری اجرایی را در یک بخش غیردولتی مورد بررسی قرار دادند. نتایج این پژوهشی حاکی از آن بود که تجربه مربی گری بسیار کمک کننده و مؤثر برای سرپرستان و رهبران بخش غیردولتی بوده است. هم چنین شرکت کنندگان این پژوهش مربی گری را یک روش حمایتی جهت رشد و پیشرفت دانسته اند.
پالمر[۱۴۰] و همکارانش (۲۰۱۰) در پژوهشی به شناسایی عوامل کلیدی شکل دهی یک رابطه مربی گری پرداخته اند. روش این پژوهش، روشی کیفی بود که از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با ۶ مربی و ۶ کارآموز انجام گرفت. با بهره گیری از روش تحلیل محتوا ۳ دسته عامل شناسایی شدند:
ارتباط و تعامل
ویژگی ها و نگرش های مربی
همکاری و مشارکت
نتایج پژوهش حاکی از آن بود که خودآگاهی مربی و کارآموز از جمله عوامل مهمی هستند که بایستی مدنظر قرار گیرد. کیفیت تعاملات میان فردی میان کارآموزان و مربی از جمله عامل کلیدی دیگری هستند که در یک رابطه مربی گری وجود دارد.
جدول ۱۵-۲: جمع بندی پیشینه پژوهش های داخلی | ||||
ردیف | عنوان تحقیق | مؤلف/سال | نتایج تحقیق | |
۱ | بررسی رابطه سبک مدیریت مربیگری با کیفیت خدمات با بهره گرفتن از مدل یابی مسیر به روش حداقل مجذورات جزئی (Partial Least Squares )در بیمارستانهای آموزشی شهر یزد | سنجر سلاجقه (۱۳۹۳) | هر چه گرایش به مربی گری در یک بیمارستان بیشتر می شود، ادراک بیماران از کیفیت خدمات در آن بیمارستان کاهش مییابد. | |
۲ | مدل سازمان مربی گرا درصنعت بیمه ایران براساس عوامل منابع انسانی، زمینه های کسب و کار ونقش واسطه ای فرهنگ مربی گری | دکتر علیرضا موغلی (۱۳۹۲) |
براساس میزان تاثیر به ترتیب عوامل منابع انسانی،زمینه های کسب وکار و فرهنگ مربیگری اولویتبندی شدهاند.ضمنا اثر واسطهای فرهنگ مربیگری بر رابطه هردو عامل دیگر با سازمان مربیگرا مثبت و قوی ارزیابی شده است. | |
۳ | تاثیر رفتارهای مربی گری برکارایی (کارآمدی) مربیگری و پویایی تیمی | عباس نظریان (۱۳۹۰) | رفتارهای مربی گری یک مربی بر کارایی مربی گری تاثیر دارد و کارایی مربی گری به نوبه خود بر پویایی تیمی (انسجام تیمی) تاثیر می گذارد | |
۴ | بررسی تأثیر مشاوره شغلی به سبک کوچینگ بر تغییر نگرش نسبت به بازار کار و افزایش مهارت های کاریابی فارغ التحصیلان دانشکده روان شناسی دانشگاه علامه طباطبایی | احمدی و شفیع آبادی (۱۳۸۷) | ایجاد تغییرات مثبت در نگرش دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی نسبت به بازار کار. ایجاد تأثیراتی مثبت در یادگیری مهارت های جستجوی شغل دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی. |