۳-بررسی نقش زیرساختارهای مالی و نرم افزاری تجارت الکترونیکی در توسعه صادرات گلاب و عرقیات
۴- بررسی نقش عوامل فنی و سخت افزاری تجارت الکترونیکی در توسعه صادرات گلاب و عرقیات
۵-بررسی نقش زیرساختارهای گمرکی، بازرگانی و مالیاتی تجارت الکترونیکی در توسعه صادرات گلاب و عرقیات
۶-بررسی نقش عوامل اینترنت تجارت الکترونیکی در توسعه صادرات گلاب و عرقیات
۷-بررسی نقش زیرساختار اطلاعاتی تجارت الکترونیکی در توسعه صادرات گلاب و عرقیات
۶-۱-فرضیه های تحقیق
۱- عوامل و موانع زیرساختار انسانی، آموزشی، فرهنگی و رفتاری تجارت الکترونیکی در توسعه صادرات گلاب و عرقیات کاشان به کشور امارات متحده عربی نقش دارد.
۲- عوامل مربوط به زیرساختارهای قانونی، حقوقی و امنیتی تجارت الکترونیکی در توسعه صادرات گلاب و عرقیات کاشان به کشور امارات متحده عربی نقش دارد.
۳- عوامل مربوط به زیرساختارهای مالی و نرم افزاری تجارت الکترونیک در توسعه صادرات گلاب و عرقیات کاشان به کشور امارات متحده عربی نقش دارد.
۴- عوامل فنی و سخت افزاری تجارت الکترونیکی در توسعه صادرات گلاب و عرقیات کاشان به کشور امارات متحده عربی نقش دارد.
۵- عوامل مربوط به زیرساختارهای گمرکی، بازرگانی و مالیاتی تجارت الکترونیک در توسعه صادرات گلاب و عرقیات کاشان به کشور امارات متحده عربی نقش دارد.
۶-عوامل اینترنتی تجارت الکترونیک در توسعه صادرات گلاب و عرقیات کاشان به کشور امارات متحده عربی نقش دارد.
۷‐ عوامل و موانع مربوط به زیرساختار اطلاعاتی تجارت الکترونیکی در توسعه صادرات گلاب و عرقیات کاشان به کشور امارات متحده عربی نقش دارد.
۷-۱-روش تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه ها
۱-۷-۱-روش تحقیق
از آنجا که هدف از این تحقیق، توصیف شرایط و پدیده های مورد بررسی، به منظور شناخت بیشتر شرایط موجود و یاری رساندن به فرایند تصمیم گیری می باشد، این تحقیق را براساس چگونگی بدست آوردن داده های مورد نظر می توان در زمره تحقیق توصیفی به شمار آورد، و چون داده های مورد نظر از طریق نمونه گیری از جامعه، برای بررسی توزیع ویژگیهای جامعه آماری انجام می شود این تحقیق از شاخه پیمایشی(زمینه یابی)۱ بوده که به شیوه مقطعی۲ صورت می پذیرد. این تحقیق همبستگی است، زیرا تحقیقات همبستگی شامل کلیه تحقیقاتی می شوند که در آنها سعی می شود رابطه بین متغیرهای مختلف با بهره گرفتن از ضریب همبستگی کشف یا تعیین شود (دلاور، ۱۳۸۰).
۸-۱-روش گردآوری اطلاعات
نظر به اینکه این تحقیق یک پژوهش توصیفی و کاربردی است لذا برای جمع آوری اطلاعات از روش های ذیل استفاده شده است:
روش کتابخانه ای: در بخش مطالعات کتابخانهای، از منابع مکتوب (کتابها، مقالات، پایاننامهها و …) و اینترنت استفاده شده است.
روش میدانی: از ابزار پرسشنامه برای گردآوری نظریات کارکنان و مدیران(اطلاعات اولیه) جهت ارزیابی رابطه بین سطح دستمزد و بهره وری نیروی انسانی استفاده میشود.
از طرفی چون بخش توسعه صادرات باتوجه به اطلاعات و داده های موجود در این زمینه مورد استفاده قرار خواهد گرفت، داده ها و آمار این حوزه نیز از جمله روش های بدست آوری اطلاعات خواهد بود.
۱-۸-۱-روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
پس از جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه و طبقه بندی آنها، جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات،از روش های مختلف آماری استفاده می شود. روش های آماری مورد استفاده در این تحقیق شامل فنون آمار توصیفی (شامل جداول فراوانی ، مقیاس لیکرت و …) و فنون آمار استنباطی شامل رگرسیون است. نرم افزار مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز SPSS است .
علاوه براین از ابزارهای مربوط به داده کاوی نیز جهت سنجش داده های موجود در زمینه توسعه صادرات استفاده خواهد گردید.
۹-۱-قلمرو زمانی تحقیق
این پژوهش از زمان تصویب آغاز شده ۲۴/۱۲/۱۳۹۲ (بیست و چهارم اسفند ماه یک هزار و سیصد و نود و دو) و ۱۰ ماه پس از آن خاتمه می یابد.
۱۰-۱-قلمرو مکانی تحقیق
در این تحقیق نقش تجارت الکترونیک در توسعه صادرات گلاب و عرقیات شهرستان کاشان به کشور امارات که شهرستان کاشان به عنوان قلمرو مکانی در صنعت صادرات عرقیات در نظر گرفته شده است.
۱-۲- مقدمه
تجارت الکترونیک واژهای است که برای تجارت از طریق سیستمهای اطلاعاتی، ارتباطی بکار میرود. تجارت الکترونیک با وجود این که مدت زمانی زیادی از عمر آن نمیگذرد ولی نقش بسزا و چشمگیری در زندگی روزمره ما به عهده گرفته است به طوری که اجتناب از آن کار آسانی نیست. یکی از سادهترین و کارآمدترین نقش تجارت الکترونیک در زندگی روزمره کاربران اینترنتی، خرید و فروش اجناس و تبادل وجوه مربوطه از طریق کارت هوشمند هست.
هدف از تجارت الکترونیک که در واقع ترکیبی از فنها و شگردهای بازرگانی است. همکاری، رقابت و بازدهی بیشتر شرکتهای مختلف میباشد به طوری که طی ۱۵ سال گذشته سبب توانایی شرکتها در زمینههایی مثل اصلاح روشهای تجارتی و پیشرفت در زمینه ارتباطی با شرکتهای مرتبط و بالأخره گسترش دامنه بازرگانی، تجاری حتی در مقیاسهای بزرگ و جهانی شده است.
۲-۲- تعاریف تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک انجام کلیه فعالیتهای تجاری با بهره گرفتن از شبکههای ارتباطی کامپیوتری، به ویژه اینترنت است. تجارت الکترونیک، نوعی، تجارت بدون کاغذ است. به وسیله تجارت الکترونیک تبادل اطلاعات خرید و فروش و اطلاعات لازم برای حملونقل کالاها، با زحمت کمتر و مبادلات بانکی با شتاب بیشتر انجام خواهد شد. شرکتها برای ارتباط با یکدیگر،محدودیتهای فعلی را نخواهند داشت و ارتباط آنها با یکدیگر سادهتر و سریع تر صورت میپذیرد. ارتباط فروشندگان با مشتریان نیز میتواند به صورت یک به یک باهر مشتری باشد. به عبارت دیگر، تجارت الکترونیک نامی عمومی برای گسترهای از نرمافزارها و سیستمهای است که خدماتی مانند جستجوی اطلاعات، مدیریت تبادلات، بررسی وضعیت اعتبار، اعطای اعتبار، پرداخت به صورت روی خط، گزارش گیری و مدیریت حسابها را در اینترنت به عهده میگیرند. این سیستمها زیربنای اساسی فعالیتهای مبتنی بر اینترنت را فراهم میآورند. هدف از بهکارگیری تجارت الکترونیک، ارائه روشی جدید در انجام امور بازرگانی میباشد. به واسطه این روش، تاجران قادرند که محصولات و خدمات خود را به شکل تمام وقت و به تمام خریداران در سرتاسر جهان - مستقل از مرزهای جغرافیایی و ملیتها -عرضه کنند.(اعرابی،۱۳۸۳ :۱۳)
بسیاری از مردم، تجارت الکترونیک را منحصر به خرید و فروش از طریق شبکه اینترنت میدانند، درحالیکه این امر فقط بخش کوچکی از تجارت الکترونیک را تشکیل میدهد و این مفهوم اکنون گستره وسیعی از جنبههای مختلف تجاری و اقتصادی را دربر گرفته است. به سادگی میتوان هرگونه فعالیت تجاری و مالی بین مؤسسات و افراد مختلف را در حیطه تجارت الکترونیک گنجاند.
تجارت الکترونیک روش دیگری برای تبادلات الکترونیکی اطلاعات و انجام مبادلات تجاری است که یک پل الکترونیکی را بین مراکز تجاری ایجاد کرده است. تجارت الکترونیک با حجم کمتری از اطلاعات که لزوماً در قالب یکسانی نبوده و بین مردم عادی رد و بدل میشود، سر و کار دارد. تجارت الکترونیک در ابتدای پیدایش خود، چیزی بیش از یک اطلاعرسانی ساده تجاری نبود و هرکس میتوانست محصولات خود را با بهره گرفتن از صفحات وب بر روی اینترنت تبلیغ نماید. آمار منتشره از ۵۰۰ شرکت نشان میدهد که حدود ۳۴ درصد از آنها در سال ۱۹۹۵ و حدود ۸۰ درصد در سال ۱۹۹۶ از روش فوق برای تبلیغ محصولات خود استفاده کردهاند.تا پایان سال ۲۰۰۱ بیش از ۲۲۰ بیلیون دلار معاملات مالی توسط صدها سایت تجاری بر روی اینترنت انجام پذیرفت.
سازمانها و مؤسسات علمی و تحقیقاتی و مراکز تجاری معتبر جهانی و پژوهشگران فعال در زمینه تجارت الکترونیک چندین تعریف از تجارت الکترونیک ارائه کردهاند(سعیدی،۱۳۸۳ :۶)
تعریف لینچ و لیندکوئیست: تجارت الکترونیک به معنای مبادله محصولات و خدمات در مقابل پول با استفاده از تواناییهای اینترنت است.
کالاکوتا و وینسون دو پژوهشگر مشهور تجارت الکترونیک در کتاب خود به نام <مرزهای تجارت الکترونیک> آن را اینطور تعریف میکنند: تجارت الکترونیک واژه معادلی است برای خریدوفروش محصولات، خدمات و اطلاعات به وسیله زیر ساختارهای شبکهای. (صادقیان،۱۳۸۴:۴۷)
گروه کاری فناوری زیر ساختارهای اطلاعاتی و کاربرد آن[۴] یک تعریف کارکردی از تجارت الکترونیک ارائه میکند: تجارت الکترونیک ارتباطات، مدیریت دادهها و خدمات ایمنی را یکپارچه میسازد تا کاربران تجاری در سازمانهای گوناگون بتوانند به صورت خودکار اطلاعات را مبادله کند.
ولادیمیر زواس در مقاله خود به نام ساختار و آثار کلان تجارت الکترونیک بیان میدارد: تجارت الکترونیک به معنی سهیم شدن در اطلاعات، حفظ ارتباطات تجاری و هدایت مبادلات بازرگانی به وسیله شبکههای ارتباطی است.
با توجه به تعاریف فوق شاید بتوان تجارت الکترونیک را اینطور تعریف کرد که: <تجارت الکترونیک به معنی اطلاعرسانی، تبلیغات و خریدوفروش کالاها و خدمات و حفظ و برقراری روابط تجاری از طریق سیستمهای مخابراتی و ابزارهای پردازش دادهها است.
ویژگی اصلی همه این فعالیتها تسهیل فرایندهای تجاری، حذف فرایندهای غیرضروری در انجام امور بازرگانی و کاهش هزینهها از طریق بهبود و افزایش هماهنگی، کاهش هزینههای اداری به ویژه هزینه مکاتبات و کاغذبازی و بهبود دسترسی به بازار و افزایش تنوع برای مشتریان به معنای عام است.
مهمترین ویژگی تجارت الکترونیک از دیدگاه بازاریابی، برقراری ارتباط سازمان یا فرد با کل مخاطبان و سازگار ساختن محصولات و خدمات با نیازهای فرد - فرد آنهاست. برآیند این عمل رقابت شدید، تنوع عرضهکنندگان و محصولات و خدمات آنها و در نتیجه کاهش هزینهها و افزایش رضایتمندی مشتریان است.نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که موضوع تجارت الکترونیک، موضوع فناوری و دانش فنی نیست. در بحث تجارت الکترونیک بیشتر هدف شناخت الگوهای جدید تجارت و ارتباطات موجود در محیط الکترونیکی است. همچنین باید توجه داشت که تجارت الکترونیک مجموعهای است از فناوریهای مخابراتی، پردازش و ذخیره دادهها در ارتباط با بازارها، سازمانها، مشتریان، واسطهها و سیستمهای پرداخت الکترونیکی. از طرف دیگر استراتژی جهش صادراتی در حال حاضر مهمترین استراتژی تجاری و اقتصادی است که در کشور ما باهدف حضور فعال در صحنه تجارت بینالملل دنبال میشود. شاید در حال حاضر مهمترین مسئلهای که میتواند در تحقق این دو مهم، جامعه سیاستگذاری کشور را راهنما باشد، تأثیر است که توسعه تجارت الکترونیکی میتواند بر صادرات داشته باشد. در تحلیل که در مورد توسعه صادرات میشود، با توجه به اینکه جمعیت ایران چیزی حدود یک درصد جمعیت جهانی است، اگر این کشور بخواهد به اندازه سهم جمعیتی خود از تجارت جهانی سهم ببرد، با یک محاسبه سرانگشتی لازم است چیزی حدود ۱۸۰ میلیارد تا سال ۱۴۰۰ داشته باشد. دستیابی به این رقم مستلزم توسعه همهجانبه عوامل موثر بر توسعه صادرات خواهد بود (فتحی و عزیزی، ۱۳۸۶ :۲۰).
۲-۳- تاریخچه تجارت الکترونیک
ارتباط بین تجارت و تکنولوژی دیر زمانی است که وجود داشته و ادامه دارد. در واقع, یک پیشرفت تکنیکی باعث رونق تجارت شد و آن هم ساخت کشتی بود.در حدود ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد, فینیقیان تکنیک ساخت کشتی را بکار بردند تا از دریا بگذرند و به سرزمینهای دوردست یابند. با این پیشرفت, برای اولین بار مرزهای جغرافیایی برای تجارت باز شد و تجارت با سرزمینهای دیگر آغاز گردید. یکی از محبوبترین در دنیای وب خرید اینترنتی است . ما میتوانیم در زمانهای پرت، در هرزمان و مکان حتی با لباس خواب میتوانید این کار را بکنید . به معنای واقعی هر کسی میتواند صفحه اینترنتی خود را بسازد و کالاهای مورد نیازش را در ان ارائه دهد . البته تاریخچه تجارت الکترونیک با تاریخچه اختراعات قدیمی مثل کابل، مودم، الکترونیک، کامپیوتر و اینترنت گره خورده است . تجارت الکترونیک به شکل کنونی در سال ۱۹۹۱ محقق شد . از آن زمان هزاران هزار کسبوکار و تجار وارد این دنیا شدهاند . در ابتدا تجارت الکترونیک به معنای پروسه انجام اعمال تراکنش الکترونیکی مورد نظر را انجام دادن بود . در واقع تجارت الکترونیک برای آسانسازی معاملات اقتصادی به صورت الکترونیک تعریف شد . استفاده از این فناوری مانند تبادل الکترونیکی اطلاعات[۵] و انتقال الکترونیکی سرمایه[۶]، که هر دو در اواخر ۱۹۷۰ معرفیشدهاند. و به شرکتها و سازمانها اجازه ارسال اسناد الکترونیکی را داد . و اجازه تجارت کردن با ارسال اسناد تجاری مثل سفارشهای خرید یا فاکتورها را به صورت الکترونیکی، میدهد . با رشد و پذیرش کارت اعتباری[۷] ، ماشین تحویلدار خودکار و تلفنبانک در دهه ۱۹۸۰ باعث فرم گیری تجارت الکترونیک شد . نوع دیگر تجارت الکترونیک سیستم رزرواسیون هواپیمایی به وسیله سبر[۸] در امریکا و تراویکوم[۹] در بریتانیا، ارائه شده است . از دهه ۱۹۹۰ به بعد تجارت الکترونیک شامل اضافاتی مثل سیستم برنامه ریزی منابع سرمایه[۱۰] ، داده کاوی[۱۱] ، انبار داده [۱۲]شده است . در ۱۹۹۰ ، تیم برمرس لی[۱۳] مرورگر وب جهان گسترده را اختراع کرد و شبکه ارتباطی اکادمیک را به سیستم ارتباطی هرروز و برای هر شخص در جهان وسیع دگرگون ساخت که اینترنت یا www خوانده میشود . سرمایهگذاری تجاری بروی اینترنت به خاطر کافی نبودن سرمایهگذاری کاملاً محدود شده بود . اگر چه اینترنت محبوبیت جهانی گستردهای در حدود ۱۹۹۴ با بهره گرفتن از مرورگر وب موسیک[۱۴] پیدا کرده بود . معرفی پروتکلهای امنیتی و (اشتراک خط دیجیتال[۱۵] ) که ارتباط مستمر را با اینترنت را اجازه میداد حدود ۵ سال طول کشید . . البته در سال ۲۰۰۰ بحران The dot-com bust باعث بر شکستگی خیلی از شرکتهای تجاری بزرگ و نتایج ناگواری را به وجود آورد، باعث بازبینی قوانین و افزایش مزایا و امکانات تجارت الکترونیک کردند و تا انتهای سال ۲۰۰۰، خیلی از شرکتهای تجاری آمریکایی و اروپایی سرویس هایشان را از طریق اینترنت ارائه دادند .از آن موقع مردم به کلمهای به عنوان تجارت الکترونیک با توانایی خرید کالاهای گوناگون از طریق اینترنت با بهره گرفتن از پروتکلهای امنیتی و سر ویسهای پرداخت الکترونیکی که در آن مشارکت کردند، آشنا شدند . و از این زمان رقابت شدید بین شرکتها و سازمانها شدت گرفت و با گذشت زمان هم این رقابت تنگتر شده است . جالب این که تا پایان سال ۲۰۰۱ بیش از ۲۲۰ بیلیون دلار معاملات مالی توسط صدها سایت تجاری بر روی اینترنت انجام پذیرفته است و در همین سال مدل تجارت الکترونیک B2B دارای در حدود ۷۰۰ میلیارد تراکنش بود . و در سال ۲۰۰۷ سهم تجارت الکترونیک در خردهفروشی کل دنیا ۳٫۴ % بوده است که انرا در سال ۲۰۱۰ ، ۵٫۱ % اعلام نمودند که این آمار رشد سریع این شیوه تجارت کردن را میرساند .(حسینی،۱۳۸۴ :۲۵)
بررسی تاثیر تجارت الکترونیکی در توسعه صادرات گلاب و عرقیات شهرستان کاشان به کشور امارات متحده عربی- فایل ۲