۳-۴ روش اجرای تحقیق
پس از انتخاب آزمودنی هابرای اعضای گروه آزمایش ۸ جلسه ۲ ساعته (هفته ای ۲ جلسه) آموزش گروهی هوش هیجانی ترتیب داده شد که مشخصات هر یک از جلسات در ادامه ذکر شده است. این ۸ جلسه در سرای محله یکی از مناطق تهران برگزار شد.برای اعضای گروه کنترل اقدامی انجام نشد.در پایان جلسات آموزشی به اعضای هر دو گروه پرسشنامه هوش هیجانی بار- اٌن و اعتیاد به فیس بوک ارائه شد. همچنین یک ماه بعد از اتمام دوره آموزش مجددا و به منظور پیگیری هر دو آزمون برای اعضای هر دو گروه اجرا شد.
۳-۴-۱- شرح مختصر جلسات به شرح زیر است:
جلسه اول
ارائه محتویات آموزشی این جلسه که شامل
تشکیل گروه
معارفه اعضا
طرح و توضیح قوانین و
انتظارات گروه
جلسه دوم
ارائه محتویات آموزشی این جلسه که شامل
جایگاه هوش در زندگی
خود آگاهی هیجانی
شناخت و بیان هیجانات چهره ای
بررسی و درجه بندی وضعیت هیجانی
جلسه سوم
ارائه محتویات آموزشی این جلسه که شامل
مهارت های شنیدن فعال(گوش دادن موثر)
جرات ورزی
جلسه چهارم
ارائه محتویات آموزشی این جلسه که شامل
خودمختاری هیجانی (خود کنترل نمای).
چرخه اگاهی
کشف احساسات
جلسه پنجم
ارائه محتویات آموزشی این جلسه که شامل
ابراز وجود
مواجعه با ترس اجتماعی
انواع هیجانات
جلسه ششم
ارائه محتویات آموزشی این جلسه که شامل
رفتارهای جرات ورزی
همدلی
جلسه هفتم
ارائه محتویات آموزشی این جلسه که شامل
اهمیت و انواع ارتباط در زندگی
مدیریت هیجانات
جلسه هشتم
ارائه محتویات آموزشی این جلسه که شامل
موانع ارتباط موثر
پیامد های فقدان مهارت های ارتباطی
جمع بندی مباحث و اجرای برنامه پایانی
آماده سازی برای تداوم فعالیت ها در زندگی
۳-۵ ابزار پژوهش
در این پژوهش برای جمع اوری اطلاعات از ابزارهای زیر استفاده شد:
پرسشنامه هوش هیجانی بار- ان به منظور اندازه گیری متغیر هوش هیجانی
پرسشنامه وابستگی به فیسبوک به منظور اندازه گیری میزان وابستگی به فیسبوک
۳-۵-۱- پرسشنامه هوش هیجانی بار- اٌن
آزمون هوش هیجانی بار- اُن در سال ۱۹۸۰ با طرح این سؤال که «چرا بعضی مردم نسبت به بعضی دیگر در زندگی موفق ترند»، آغازگردید. در این سال مؤلف ، مفهوم ، تعریف واندازه ای از هوش غیرشناختی (بار- اُن، ۱۹۹۲،۱۹۸۸، a1996،c1996، a1997وb1997) ارائه نمود. استراتژی وی (جهت ساخت آزمون)شامل۴ مرحله اصلی است:
طبقه بندی متغیرهای مختلف و تشخیص این که این متغیرها، تحت چه واژهای کلیدی قرار می گیرند؛ جهت تعیین عملکرد مؤثر و موفق، و همچنین سلامت هیجان مثبت (بر اساس تجارب بالینی مؤلف و مرور پیشینه در رابطه با سلامت روان ) بدست آمده است.
تعریف عملیاتی این عوامل
ساختن طرحی از پرسشنامه ، جهت آزمون این عمل
تفسیر نتایج و بکارگیری آنها برای دسترسی به پایایی، ساختار عاملی و روایی آزمون
بررسی اثر بخشی هوش هیجانی در کاهش وابستگی به فیسبوک دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران- فایل ۱۵