نمودار شماره ۴-۱-۱- نمودار توزیع درصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب نوع تبلیغ ۱۰۶
نمودار شماره ۴-۱-۲- نمودار توزیع درصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب محتوای تبلیغ ۱۰۸
نمودار شماره ۴-۱-۳- نمودار توزیع درصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب ارزشهای فرهنگی ایرانی- اسلامی برجسته در تبلیغ ۱۱۰
نمودار شماره ۴-۱-۴- نمودار توزیع درصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب ارزشهای فرهنگی بیگانه برجسته در تبلیغ ۱۱۱
نمودار شماره ۴-۱-۵- نمودار توزیع درصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب جنسیت در عکس یا طرح تبلیغ ۱۱۲
نمودار شماره ۴-۱-۶- نمودار توزیع درصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب نوع پوشش زنان در تبلیغ ۱۱۳
نمودار شماره ۴-۱-۷- جدول توزیع درصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب نوع پوشش مردان در تبلیغ ۱۱۴
نمودار شماره ۴-۱-۸- نمودار توزیع درصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب مدل موی مردان در تبلیغ ۱۱۵
نمودار شماره ۴-۱-۹- نمودار توزیع درصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب نوع زبان و کلمات در تبلیغ ۱۱۶
نمودار شماره ۴-۱-۱۰- نمودار توزیع درصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب نوع خط بهکار رفته در تبلیغ ۱۱۷
نمودار شماره ۴-۱-۱۱- نمودار توزیع درصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب سازمان تبلیغاتگر ۱۱۸
نمودار شماره ۴-۱-۱۲- نمودار توزیع درصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب میزان جذابیت تبلیغ ۱۱۹
نمودار شماره ۴-۱-۱۳- نمودار توزیع درصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب فضای حاکم بر عکس یا طرح تبلیغ ۱۲۰
نمودار شماره ۴-۱-۱۴- نمودار توزیع درصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب جاذبههای تبلیغاتی ۱۲۱
نمودار شماره ۴-۱-۱۵- نمودار توزیع درصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب نوع کالای تبلیغ شده ۱۲۲
فصل۱
کلیات پژوهش
مقدمه
«ﺑﯽﺷﮏ ﺑﺎﻻﺗﺮﯾﻦ و واﻻﺗﺮﯾﻦ ﻋﻨﺼﺮی ﮐﻪ در ﻣﻮﺟﻮدﯾﺖ ﻫـﺮ ﺟﺎﻣﻌـﻪ دﺧﺎﻟـﺖ اﺳﺎﺳـﯽ دارد،
تبلیغات به طور کلی، یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین عناصر در حوزه فرهنگ هر جامعه است، چرا که انسان امروز به طور مداوم در معرض بمباران تبلیغاتی رسانه ها قرار دارد و با گسترش رسانه ها این تبلیغات نیز فراگیرتر می شود، لذا بررسی تبلیغات و ارزشهای فرهنگی برجسته در آنها بسیار ضروری بهنظر میرسد.
در فصل اول این پژوهش به طرح مسأله ، بیان ضرورت و اهمیت تحقیق، اهداف، سؤالات و فرضیات پژوهش میپردازیم.
۱- ۱- طرح مسأله و تعریف آن
زندگی روزمره ما ارتباط تنگاتنگی با تبلیغات دارد. هر صبح که از خواب بر میخیزیم، دست و صورت خود را با صابون سیو شسته و دندانهایمان را با خمیر دندان داروگر مسواک میزنیم، صورت خود را با حوله هنر یا برق لامع خشک و محصولات لبنی کاله یا پگاه مصرف میکنیم و چای شهرزاد مینوشیم. با ماشینهای شرکت ایران خودرو یا سایپا به محل کار میرویم، در طول مسیر و در ترافیک تهران هرگاه که سر بلند کنیم تا از این همه شلوغی و هیاهو رها شویم تبلیغات محیطی فراوانی را میبینیم که بر مصرف هرچه بیشتر ما میافزاید. در طول روز با تلفن های همراه نوکیا و سامسونگ با دیگران تماس میگیریم، برای انجام کارهای بانکی به بانک اقتصاد نوین، صادرات یا ملت و برای خرید روزانه به فروشگاههای شهروند و رفاه مراجعه و مبلغ آنها را از طریق کارتهای بانکی تجارت، سپه و ملی پرداخت میکنیم. در منزل مقابل تلویزیونهای سامسونگ و الجی مینشینیم، برای انجام فرایض دینی بر مهر امین سجده میکنیم، از یخچال سایدبایساید امرسان آب برداشته مینوشیم و شب بر روی تشک خوشخواب و پتوی گلبافت به خواب میرویم!
تبلیغات، ذهن ما را از تصاویر گوناگون مملو کرده به صورتی که تا نام کالایی را میشنویم به یاد اسامی مشهور ونشانهای تجاری خاصی که مدام از طریق مطبوعات، رادیو، تلویزیون یا تبلیغات محیطی به چشم و گوشمان میخورند، میافتیم.
«به شما آگاهی میدهیم تا بتوانید انتخاب کنید» این شعاری است که یک مؤسسه تبلیغاتی مدعی آن است. همان طور که مشاهده می شود، «آگاهی» و «انتخاب» دو مقوله اصلی و تشکیل دهنده یکی از تعاریف تبلیغات است(کلانتری،۱۳۷۷: ۲۰).
به طور کلی بینش های نظری درباره تبلیغات تجاری در دوران معاصر دو دیدگاه را شامل می شود: دیدگاه اول متعلق به متفکرانی است که تبلیغات را گرامی داشته و بر این باورند که از طریق آن دسترسی به کالاها و حق انتخاب برای مصرف کننده فراهم می شود، اما دیدگاه دوم از آن صاحب نظرانی است که تبلیغات را وسیلهای در دست تولید کننده سرمایهدار برای اثرگذاری بر تودههای مصرف کننده و تحت کنترل درآوردن آنها میدانند(فرهنگی،۱۳۷۹: ۶۹).
کنت گالبرایت[۱] در کتاب جامعه متمول پیرامون تبلیغات میگوید:«مؤسسات تبلیغاتی نمیگذارند مردم طبق عادات خود عمل کنند، زیرا این مؤسسات بیشتر از آن جهت به وجود آمدهاند که تمایلات جدیدی در مردم برانگیزند و حوائجی را در آنها پدید آورند که سابقاً دارا نبودهاند»(کلانتری،۱۳۷۷: ۲۰).
اما مدافعان تبلیغات در مقابل این دیدگاه مدعیاند که این ابزار، آن چنانکه عدهای از قدرت فراوان آن هراسیدهاند، تأثیر اغوا کننده ندارد و فقط اطلاعاتی را در اختیار مصرف کنندگان احتمالی می گذارد تا با آگاهی بیشتر و بهتر بتوانند انتخاب کنند(فرهنگی،۱۳۷۹: ۶۹).
سالهاست که سراسر کلان شهر تهران تبدیل به بازار بزرگی برای تبلیغات شهری یا محیطی شده است. شهری که سراسر آن را آسمانخراشها و آپارتمانها دربرگرفته و تبلیغات محیطی رنگارنگ نیز بر آشفتگی این بازار پرهیاهو افزوده است.
تابلوهای دیواری، استندهای سیمانی و فلزی، تابلوهای سه و چهار وجهی، بیلبوردها، تابلوهای دیجیتالی الایدی[۲] و… از جمله روشهایی هستند که از پاییز سال ۱۳۷۰ برای تبلیغات در سطح شهر تهران به کار گرفته شدند(کلانتری،۱۳۷۷: ۲۱)
تبلیغات محیطی به تدریج سراسرشهر را فراگرفت و به یکی از اجزای جداناشدنی تهران تبدیل شد، این امر با تبلیغ کالاهای ایرانی شروع و اندک اندک به تبلیغ کالاهای خارجی و همچنین مغایر با ارزشها و فرهنگ ایرانی- اسلامی تسرّی یافت تا جایی که نام مغازه ها نیز که نوعی تبلیغ محیطی محسوب می شود و پس از انقلاب اسلامی تا حدودی اصلاح شده بود، دوباره به سمت استفاده از اسامی و عکس های بیگانه رفت.
با توجه به اینکه امروزه تبلیغات تجاری به مثابه پدیدهای چندوجهی، جدای از آثار اقتصادی آن، می تواند آثاری فرهنگی و اجتماعی از خود بهجای بگذارد و بعضی گرایشهای قوی نظری، در مطالعات فرهنگی نیز بر این باورند که تبلیغات تجاری از قدرت فرهنگسازی بسیار بالایی برخوردار است، لذا مطالعه این تبلیغات ضروری به نظر میرسد(میر فخرایی، ۱۳۸۶: ۹۱).
مردمی که هر روز از خیابان های تهران گذر می کنند و در رفت و آمد هستند مدام با این صحنه ها و تبلیغات محیطی بیگانه با فرهنگ ایرانی که علاوه بر تصویرسازی در ذهن آنها، فکر و روحشان را به سبب کاربرد رنگهای تند و استرس زا و تصاویر خشک و فاقد روح آزرده میسازد، مواجه هستند. این امر در طول زمان می تواند موجبات تغییر فرهنگ را فراهم آورده، انسان شهری امروز را به مسخ شدهای که اسیر تصاویر ذهنی ناخودآگاه خویش است تبدیل کند و وی را به تعبیر لرنر[۳] به سمت توقعات فزایندهای بکشاند که خواست واقعی او نیست. بنا بر این توجه هر چه بیشتر به تبلیغات محیطی یا شهری به ویژه در کلانشهری چون تهران که بیشترین جمعیت کشور را در خود جای داده است، ضروری می نماید. در طول این پژوهش برآنیم تا به بررسی ارزشهای فرهنگی بیگانه در تبلیغات محیطی شهر تهران بپردازیم.
مهمترین متغیرهای مورد بررسی در این پژوهش شامل نوع، محتوا، ارزشهای فرهنگی برجسته در تبلیغات، منطقه شهری تبلیغات، میزان جذابیت آنها و … می باشد.
۱-۲- بیان ضرورت و اهمیت موضوع تحقیق:
ضرورت و اهمیت موضوع تحقیق به دو بخش نظری و عملی تقسیم میگردد که در زیر شرح میدهیم.
۱-۲-۱- ضرورت و اهمیت نظری
تا کنون پژوهشهای بسیاری در زمینه تبلیغات بازرگانی و روانشناسی تبلیغات انجام شده و کتب متعددی تألیف گردیده است که اکثر قریب به اتفاق آنان با هدف کسب سود بیشتر بازرگانان و مبلغان بوده است و کمتر افرادی در زمینه سلامت تبلیغات محیطی و منظر شهری و عدم اغتشاش بصری به پژوهش پرداختهاند. این در حالی است که تبلیغات محیطی یک دانش ترکیبی از علوم برنامه ریزی شهری، اقتصاد، جامعه شناسی شهری، گرافیک محیطی، معماری، طراحی منظر، طراحی صنعتی، روانشناسی، مهندسی سازه و از همه مهمتر علم ارتباطات است. در این پژوهش در پی روشن کردن این موضوع هستیم که تبلیغات محیطی از لحاظ علم ارتباطات تا چه میزان با سایر مناظر شهری سازگار است و آیا این تبلیغات فراگیر با ارزشها و هنجارهای اسلامی- ایرانی ما همخوانی دارد و در صورت ناسازگاری چقدر از ارزشها فاصله گرفته است. در واقع این پژوهش را میتوان مشارکتی در جهت گسترش حوزه تبلیغات محیطی از لحاظ ارتباطی و فرهنگی دانست. انجام اینگونه پژوهشها موجب پیشرفت در بومیسازی علم و صنعت تبلیغات محیطی و فاصله گرفتن آن از تبلیغات تقلیدی بیگانه می شود.
۱-۲-۲- ضرورت و اهمیت عملی
تبلیغات محیطی فراگیرترین تبلیغاتی است که به چشم انسان پر مشغله و پررفتوآمد به خصوص در کلانشهری چون تهران میخورد. انسان امروزی ساکن تهران هر روز با مشکلاتی چون ترافیک، آلودگی هوا، آلودگی صوتی و … روبروست. حال اگر به این معضلات شهری اغتشاشات بصری را نیز بیافزاییم به افزایش استرس و بیماریهای روحی ساکنان تهران کمک شایان توجهی کردهایم!
به نظر میرسد امروزه بیشترین آسیبی که به شهرها میرسد و به آلودگیهای بصری دامن میزند، نبود ضوابط فرهنگی، هنری و ارتباطی در فضای شهری و تبلیغات محیطی است. با توجه به اینکه اهتمام به ارزشهای انسانی فرهنگی و دینی در تبلیغات محیطی باعث آرامشبخشی و تلطیف بیشتر فضای شهری می شود، لذا به نظر میرسد انجام چنین تحقیقاتی تأثیر فزایندهای در برنامه ریزیهای شهری مدیران برای سالمسازی و توجه هر چه بیشتر به تبلیغات شهری داشته باشد. با توجه به شعارهای سال ۹۰ و ۹۱ که اصلاح الگوی مصرف وحمایت از تولید ملی بوده است، از این رو عنایت به تبلیغات با محوریت تولیدات داخلی و متناسب با ارزشهای ملی و توجه به صرفهجویی در تبلیغات محیطی ضروری به نظر میرسد. با انجام اینگونه تحقیقات توسط پژوهشگران فضای بازتری برای عمل و کاربردی نمودن پیشنهادات آنان در فضاهای شهری پدید می آید که کاربردی نمودن راهکارها و پیشنهادات محققان زمینه بهبود تبلیغات محیطی و بالتبع فضاهای شهری را پدید می آورد.
۱-۳- اهداف تحقیق:
اهداف تحقیق شامل هدف اصلی و اهداف فرعی میباشد.
۱-۳-۱- هدف اصلی
هدف اصلی پژوهش حاضر بازنمایی ارزشهای فرهنگی بیگانه در تبلیغات محیطی شهر تهران میباشد.
۱-۳-۲- اهداف فرعی
اهداف فرعی تبلیغات به طور خلاصه شناخت نوع، محتوا، ارزشهای فرهنگی اسلامی و بیگانه، جنسیت، ردهی سنی، نوع پوشش زنان و مردان، سازمان تبلیغاتگر، میزان جذابیت، انواع جاذبهها و تکنیکهای اجرایی و… در تبلیغاتمحیطی شهر تهران میباشد. شناخت رابطه نوع تبلیغات با ارزشهای فرهنگی اسلامی و بیگانه، رابطهنوع تبلیغات با سازمان تبلیغاتگر و بررسی مواردی از این دست که در بخش بعد بهعنوان فرضیه مطرح میشوند نیز از اهداف فرعی این پژوهش است.
۱-۴- سؤالات تحقیق:
سؤال اصلی پژوهش این است که آیا تبلیغات محیطی شهر تهران ارزشهای فرهنگی بیگانه را ارائه و تبلیغ می کند یا خیر؟
سؤالات دیگری که پاسخ آنها به نوعی منجر به پاسخ دادن به سؤال اصلی نیز می شود عبارتند از:
تبلیغات محیطی شهر تهران بیشتر از چه نوعی است؟
محتوای تبلیغات محیطی شهر تهران بیشتر چه موضوعاتی است؟
ارزشهای فرهنگی ایرانی- اسلامی در تبلیغات محیطی شهر تهران کدام است؟
در تبلیغاتمحیطی شهر تهران چه نوع ارزشهای بیگانه یا مغایر با فرهنگ اسلامی وجود دارد؟
بازنمایی ارزشهای فرهنگی بیگانه در تبلیغات محیطی شهر تهران