Info Please,’’ Torpedo’’,http://www.infoplease.com/encyclopedia/history/torpedo-naval-warfare.html,p1(last visit 21/1/2015) ↑
David Bushnell ↑
هینشل فان هینگ،ولف،پیشین،ص ۶۰۳٫ ↑
Fleck, Dieter,Op.Cit,p15. ↑
Fleck, Dieter,Op.Cit,p15. ↑
Naval Blockade ↑
انسداد دریایی از نظر قواعد عرفی بین المللی تنها در زمینه مخاصمات مسلحانه بین المللی مورد پذیرش قرار گرفته است و در این زمینه در مورد تسری قواعد انسداد دریایی به مخاصمات مسلحانه داخلی بحث های فراوانی در گرفته است که عمده آنها معطوف به غیرقانونی بودن انسداد دریایی در وضعیت مخاصمات مسلحانه داخلی می باشد. این امر از آن جهت اهمیت دارد که انسداد دریایی غزه توسط رژیم صهیونیستی با توجه به اینکه مخاصمه ،صرفا مخاصمه مسلحانه داخلی توصیف شده است،غیرقانونی می باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد عدم مشروعیت انسداد دریایی در زمان مخاصمات مسلحانه داخلی ن.ک به :
Matthee, Mariëlle; Toebes, Brigit and Brus, Marcel,’’ Armed Conflict and International Law: In Search of the Human Face: Liber Amicorum in Memory of Avril McDonald’’, Springer Science & Business Media,2013,p147.
↑
Davis, Lance E. and Engerman, Stanley L.,’’ Naval Blockades in Peace and War: An Economic History since 1750’’, Cambridge University Press,2006,p2.
↑
Ibid,p3. ↑
Joyner, Christopher C.,’’ International Law in the 21st Century: Rules for Global Governance’’, Rowman & Littlefield, ۲۰۰۵,p183.
↑
امروزه،اعمال انسداد دریایی از سوی دولت ها به نحو بسیار چشم گیری رو به کاهش یافته است و این سازمان های بین المللی به ویژه سازمان ملل متحد هستند که اعلام کننده انسداد دریایی هستند. در این زمینه دیگر،تقسیم بندی انسداد به انسداد در زمان صلح یا جنگ معنایی نخواهد داشت و آن را باید به عنوان یک اقدام اجرایی از سوی شورای امنیت بر مبنای فصل هفتم منشور محسوب نمود. برای اطلاعات بیشتر دراین زمینه ن.ک به :
Joyner, Christopher C.,Op.Cit,p183. ↑
Schmitt, Michael N. and Arimatsu, Louise ,’’ Yearbook of International Humanitarian Law 2011 –‘’, Springer Science & Business Media,2012,p183.
↑
Jurusalem Center for Public Affairs ,’’ The Legal Basis of Israel’s Naval Blockade of Gaza
http://jcpa.org/article/the-legal-basis-of-israel%E2%80%99s-naval-blockade-of-gaza/p1(last visit 21/1/2015) ↑
امروزه بی طرفی در سایه اقدامات سازمان های بین المللی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد معنا می شود بدین معنا که پذیرفته شده است که مادام که شورای امنیت در موضعی نباشد تا بتواند تصمیمات الزام آوری در خصوص یک مخاصمه مسلحانه اتخاذ نماید،وظیفه سایر دولت ها و هم چنین سازمان های بین المللی دیگر می باشد که هم چنان بی طرف بمانند.برای اطلاعات بیشتر دراین باره ن.ک به :
Dekker, Iger F. and Post, Harry H. G. ,’’ The Gulf War of 1980-1988: The Iran-Iraq War in International Legal Perspective’’, Martinus Nijhoff Publishers, 1992,pp221-222.
↑
کافی،سعید؛ابراهیمی یزدی؛غلامحسین؛تببین نظریه های قدرت هوایی در مدیریت راهبردی صحنه جنگ،ْفصلنامه سیاست دفاعی،زمستان ۱۳۸۹،شماره ۷۳،ص۱۱۹٫ ↑
عدم تدوین یک معاهده خاص بین المللی در زمینه جنگ های هوایی از طرف برخی هم چون رونزیتی و ونترونی به سه دلیل عمده آورده شده است: ۱-شیوه ها و روش های جنگی در جنگ هوایی آن چنان به سرعت رشد می نماید که هر قاعده بین المللی در برابر آن پس از مدنی منسوخ می گردد؛۲-شیوه های جنگ هوایی آن چنان قوی و از نظر نظامی مهم می باشد که دولت ها حاضر نیستند هیچ گونه محدودیتی را بر کاربرد آن تحمل نمایند؛۳-عملیات شناسایی و هدف گیری در جنگ هوایی از پیچیدگی بیشتری برخوردار می باشد.اگرچه تسلیحات متعارف هوایی نوین بسیار دقیق تر از تسلیحات متعارف هوایی گذشته قادر به هدف گیری اهداف مورد نظر در روی زمین می باشند؛ با این حال جنگ هوایی از نوعی می باشد که ماهیتا تفکیک بین نیروهای مسلح و غیرنظامیان در آن به سختی صورت می پذیرد.برای اطلاعات بیشتر دراین زمینه ن.ک به :
Ronzitti, Natalino and Venturini, Gabriella ,’’ The Law of Air Warfare: Contemporary Issues’’, Eleven International Publishing, 2006,p18.
↑
Rules concerning the Control of Wireless Telegraphy in Time of War and Air Warfare. Drafted by a Commission of Jurists at the Hague, December 1922 - February 1923,for more information see: https://www.icrc.org/ihl/INTRO/275?OpenDocument. ↑
Manual on International Law Applicable to Air and Missile Warfare ↑
The Program on Humanutarian Policy and Conflict Research ↑
Cambridge University,’’ HPCR Manual on International Law Applicable to Air and Missile Warfare’’, Cambridge University Press,2013,p10.
↑
Declaration Renouncing the Use, in Time of War, of Explosive Projectiles Under 400 Grammes Weight, Saint Petersburg, 29 November–۱۱ December 1868. Schindler and Toman1988, p. 102. ↑
↑
The Hague Rules of Air Warfare, adopted on 1922-February for more information see:
http://lawofwar.org/hague_rules_of_air_warfare.htm ↑
Gail Gardam, Judith,’’ Non-combatant Immunity as a Norma of International Humanitarian Law’’, Martinus Nijhoff Publishers, 1993,p22.
↑
Third Committee to the Assembly, Reduction and Limitation of Armaments and Protection of Civilian Population Against Bombing from the Air in Case of War, League of Nations Doc. A.69 1938 IX (1938). ↑
ICJ, Legality of the Threat or Use of Nuclear Weapons, Advisory Opinion, General List No. 958, 8 July 1996, I.C.J. Reports 1996, pp. 257, 258, paras 79, 82 ↑
International Committee of Red Cross,’’ Practice Relating to Rule 48. Attacks against Persons Parachuting from an Aircraft in Distress,’’https://www.icrc.org/customary-ihl/eng/docs/v2_rul_rule48,p1(last visit 21/1/2015) ↑
Ibid,p1 ↑
Clapham, Andrew ; Gaeta, Paola and Haeck, Tom,’’ The Oxford Handbook of International Law in Armed Conflict’’, Oxford University Press, 2014,pp59-60
↑
Manual on International Law Applicable to Air and Missile Warfare, Bern, 15 May 2009, Program on Humanitarian Policy and Conflict Research at Harvard University, available on :
http://ihlresearch.org/amw/HPCR%20Manual.pdf ↑
مغایرت کاربرد پهپادهای موجود تهاجمی با قواعد بین المللی بشردوستانه بارها از سوی مقامات دولتی و بین المللی مورد تاکید قرار گرفته است از جمله می توان به اظهار نظر معاون وزیر امورخارجه یونان،آقای کورکولاس در فوریه ۲۰۱۴ اشاره داشت که می کوید: ((کاربرد پهپادها نگرانی های چندی را نسبت به حقوق بشر و حقوق بین الملل ایجاد نموده است.پیش از این کاربرد آنها در حین مقابله با تروریسم بوسیله گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد راجع به ترویج و حمایت از حقوق بشر و آزادی های بنیادین مطرح و مورد تردید قرار گرفته بود.موضع ما روشن است:ما می بایستی تضمین نماییم که هر گونه کاربرد(پهپادها) هم با حقوق اروپایی و هم حقوق بین الملل منطبق می باشد.نه فناوری بلکه کاربرد است که کلیدی می باشد.))برای اطلاعات بیشتر ن.ک به :
Gill, Terry D. et al,’’ Yearbook of International Humanitarian Law 2013’’, Springer ,2013 , p291.
↑
Great Britain: Parliament: House of Commons: Defence Committee,’’ House of Commons - Defence Committee: UK Armed Forces Personnel and the Legal Framework for Future Operations - HC 931’’, The Stationery Office,2014,p16.
پژوهش های کارشناسی ارشد درباره نظام حقوقی حاکم بر کاربرد تسلیحات متعارف- فایل ۵۵