کاهش خطای کاربران سازمانی
فرضیه ۳
۷-۱۴-۲۱-۲۲-۲۳
رضایت مندی مشتریان
فرضیه ۴
۱-۵-۶-۹-۱۰-۱۱-۱۲-۱۳-۱۵-۱۹-۲۰
رضایت مندی کارکنان
فرضیه ۴
۱-۵-۶-۹-۱۰-۱۱-۱۲-۱۳-۱۵-۱۹-۲۰
۳-۸-۲ طیف لیکرت
به طور کلی مقیاس ها برای سنجش نگرش ها ،قضاوت ها ،عقاید و سایر خصیصه ها یی که به آسانی قابل اندازه گیری نیستند ، به کار می رود که یکی از رایج ترین آنها ،نگرش مقیاس لیکرت است (همان ،ص ۱۵۴ )این مقیاس امکان اندازه گیری تفاوت ها ، میزان یا شدت یک خصیصه را فراهم می کند و ساختن آن از سایر مقیاس های نگرش آسان تر است .(همان، ص ۱۵۵ )به نحوی که از پاسخ دهندگان خواسته می شود که از یک درجه بندی برای برای نشان دادن ،شدت اعتقاد خود له یا علیه یک مسئله استفاده کنند .(جک ئی و دیگران ،۱۳۷۹ ،ص ۷۲ )این درجه بندی ها از یک تا پنج یا هفت درجه نشان داده می شود .
در پرسشنامه تحقیق حاضر ازطیف لیکرت پنج گزینه ای ، برای اندازه گیری تفاوت ها و شدت عامل های موثر در استفاده از تکنولوژی اطلاعات استفاده شده است و سپس پاسخ آزمودنی به هر یک از گویه هااز نظر عددی ارزش گذاری می شود که حاصل جمع عددی این ارزش ها نمره آزمودنی در این مقیاس را بیان می کند در جدول ۳-۲ طیف لیکرت استفاده شده در این تحقیق ، همراه با ارزش های هر یک بیان شده است .
جدول ۳-۲ طیف لیکرت و ارزش گویه ها ی استفاده شده در پرسشنامه تحقیق
گویه ها
ارزش
بسیار کم
۱
کم
۲
متوسط
۳
زیاد
۴
بسیار زیاد
۵
۳-۸-۳ روایی (اعتبار ) پرسشنامه
مقصود از روایی آن است که آن است که وسیله اندازه گیری بتواند خصیصه و ویژگی مورد نظر را اندازه بگیرد.اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه گیری های نا کافی و نامناسب می تواند هر پژوهش علمی را بی ارزش و نا روا سازد . برای سنجش روایی ،روش های مختلفی وجود دارد .(خاکی ،۱۳۷۹ ،ص ۲۸۸ )
در تحقیق حاضر ،از روش اعتبار محتوا استفاده شده است ، چرا که هنگام طراحی پرسشنامه ،سعی شده سوال ها ،معرف ویژگی ها و عوامل ویژه می باشد که قصد اندازه گیری آن را داشته ایم . البته تایید اعتبار ،بایستی به وسیله افرادی متخصص در موضوع تکنولوژی اطلاعات انجام می شد ، بنابراین با هدایت استاد محترم راهنما و مشورت با کارشناس آماری تحقیق ،مسولین محترم واحد فن آوری اطلاعات ،مسولین محترم واحد درآمد،شعب استان قم ، پرسشنامه اولیه ای طراحی شد و برای پی بردن به به ضعف های سوالات ، پرسشنامه در اختیار ده نفر از مسئولین محترم فن آوری اطلاعات و کارشناسان واحد درامد شعب استان قم و دو نفر از اساتید آمار قرار گرفت که بعد از اعمال نظرات کارشناسی آنان چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ آماری ،در نهایت پرسشنامه نهایی تدوین شد و پس از تایید مجدد کارشناسان مذکور در اختیار نمونه های جامعه آماری تحقیق قرار گرفت .
در ادامه برای کشف عوامل دیگر احتمالی موجود ،اثبات معنا داری عوامل انتخاب شده و سوالات مطرح شده و هم چنین مشخص نمودن این که عوامل انتخابی ، چه مقدار از تغییرات در متغیر وابسته را توضیح می دهند ، از تحلیل عامل استفاده نمودیم .
یکی از راه های بهینه کردن اندازه گیری های پرسشنامه ای ،استفاده از روش تحلیل عامل است .این روش بر بر روابط بین متغیرها و مقیاس ها که در حقیقت ابزار های سنجش هستند ، استوار است .معمولا دربعضی تحقیقات به دلایل مختلف با حجم بسیاری از متغیر ها رو برو هستیم . برای تحلیل دقیق تر داده ها و رسیدن به نتایج علمی ، محققان به دنبال کاهش متغیر ها و ایجاد یک ساختار جدید با بهره گرفتن از روش تحلیل عامل هستند .این روش در سعی در شناسایی متغیر های اساسی یا عامل ها به منظور تعیین الگوی مناسبی برای متغیر ها دارد .(قابل دسترس در
http://s1.picofile .com/file /6841845070/factor_analysis_in_spss.pdf.html)
جداول و نمودار های حاصله از این روش که در تحقیق حاضر مفید است عبارتند از :
-جدول کفایت نمونه گیری که در آن شاخص kmo نشان دهنده کفایت نمونه گیری است که در فاصله بین صفرتا یک قرار دارد که اگر مقدار شاخص نزدیک به یک باشد (حد اقل ۰.۶ )اثبات می شود که داده های مورد نظر برای تحلیل عامل مناسب هستند .همچنین اگر در آزمون بارتلت مولفه σ مقدار کوچکتر از سطح خطای۰۵/= α باشد نشان می دهد تحلیل عامل برای شناسایی ساختار مناسب است .