مکانیزم پذیرش به ساده نمودن تغییر قصد تحت فشار اجتماعی می پردازد. اشخاص تحت تأثیرات اجتماعی بهره گیری از فناوری را میپذیرند. محققین ثابت نموده اند که اشخاص زمانی که انتظارات گروه های مرجع یا توانایی دادن پاداش به کسانی که رفتار مشخص را انجام داده یا در صورت عدم انجام تنبیه می شوند، درمییابند نسبت به پذیرش رفتار عکسالعمل مثبتی دارند که این امر به تأثیرات اجتماعی در شرایط اجبار تعبیر می شود. این تأثیر در شرایطی که فرد در مراحل نخستین تجربهاندوزی بوده و اطلاعات کافی نسبت به سیستم ندارد مشخصتر میباشد. این فشار بر قصد بهره گیری از این سیستم تأثیر مثبت دارد. تئوری بیان می دارد که زنان نسبت به عقاید دیگران حساستر از مردان بوده و تأثیرات اجتماعی در قصد بهره گیری آنان از فناوریهای نو مؤثرتر است. تحقیقات بیان میدارد که در حوزه فناوری کاربران مسن تر نسبت به تأثیرات اجتماعی واکنشهای مشخصتری را دارند.
فرضیه اصلی ۳ : متغییر تاثیرات اجتماعی سیستم بانکداری اینترنتی بر قصد استفاده از ان تاثیر مثبتی دارد
تسهیل شرایط
تسهیل شرایط: درجهای که فرد اعتقاد دارد زیرساختهای فنی و سازمانی برای حمایت از بهره گیری از سیستم وجود دارد. سازههای تشکیلدهنده این متغییر پدیدههایی که در جهت رفع مشکلات سیستمی می پردازد متمرکز شده است.
فرضیه اصلی ۴ : متغییر تسهیل شرایط سیستم بانکداری اینترنتی بر استفاده از ان تاثیر مثبتی دارد(Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B., & Davis, F. D., 2003)
اعتماد
اعتماد در قلب همه روابط مرتبط با بهره گیری ازفناوری قراردارد. روانشناسان اعتماد را پدیدهای فردی میدانند جامعهشناسان آن را ساختاری اجتماعی میدانند و اقتصاددانان آن را مکانیزم انتخاب اقتصادی میدانند. اعتماد یکی از ساختارهای مهم در تحلیل های روابط مبادلاتی است. اعتماد عبارت است از وجود اطمینان بین دو طرف که هر دو را ترغیب به ادامه فعالیت بلندمدت می کند. هنگامیکه اعتماد در حوزه پذیرش فناوری وارد می شود می تواند در تمایل استفاده از محصول و یا در تمامی مبادلات اطلاعات و وجوه نقد دخالت داشته باشد. میزان اعتماد به خدمات بانکداری الکترونیکی به طور مستقیم از نظرهای کاربران در مورد ریسک دریافتی تاثیرپذیر است. از طرف دیگر بخشی از اعتماد از تجربیات افراد نشات میگیرد. برای مثال مشتری که از نتایج کار با یک خدمتدهنده راضی است اعتماد بیشتری به وی پیدا می کند.
در فرایند اعتمادبخشی از کار به میزان حرفهای بودن خدمات مرتبط است. در این مواقع اعتماد مشتری موقعی جلب می شود که خدماتدهنده اعمالی را که انتظارات موردنظر مشتری است را برآورده سازد. علاوه بر این، هرچه خدمات دهنده در ارائه خدمات از فناوری روز استفاده بیشتری ببرد. کاربران به دلیل فناوری قوی استفاده شده حسی از اعتماد در انها شکل می گیرد و در انتقال پول و اطلاعات حساس با اطمینان خاطر عمل می کنند.
در مفاهیم بانکداری الکترونیکی اعتقاد مشترک در میان کاربران و ارائهدهندگان خدمات در ارتباط تامین امنیت اطلاعات به خصوص اطلاعات حساس ملی و همچنین محرمانه نگهداشتن این اطلاعات و افشا نکردن آنها به افراد یا سازمانهای دیگر و رعایت مسائل اخلاقی در مورد نحوه استفاده از این اطلاعات وجود دارد. این عوامل به عنوان سیاستها و الگوهای رفتاری پذیرفته شده بین دو طرف در نظر گرفته می شود. (وظیفه دوست و نیک نژاد طهرانی, ۱۳۸۶)در تحقیقی که در سال ۲۰۰۹ انجام شده است شاخص اعتماد را بر پذیرش بانکداری الکترونیک ضروری میداند. (Shin, 2009)
فرضیه اصلی ۵: متغییر اعتماد به سیستم بانکداری اینترنتی بر قصد استفاده از ان تاثیر مثبتی دارد
قصد رفتاری استفاده
این متغییر در مدل های متعدد پذیرش فناوری مطرح شده است و بیانگر شدت نیت یا ارادهی فردی برای انجام رفتار هدف (در این تحقیق بهرهگیری از خدمات نوین بانکی )است. (Morris,M.G.,& Dillon,A., 1997, p. 61) رابطه قصد رفتاری با رفتار نشان میدهد ، افراد تمایل دارند در رفتارهایی درگیر شوند که قصد انجام آنها را دارند بنابرین رفتار همیشه بعد از قصد رفتاری و متصل به آن است (Conner,M.,&Armitage,C.J. , 1998, p. 1431) در این مورد محققین بیان میدارند که :
فرضیه اصلی ۶ : متغییر قصد استفاده از سیستم بانکداری اینترنتی بر استفاده از سیستم تاثیر مثبتی دارد
با توجه به جدول ارائه شده مدل مفهومی تحقیق در شکل۲-۱۱ارائه می شود:
شکل ۹مدل مفهومی تحقیق
استفاده واقعی
قصد استفاده
عملکردمورد انتظار
تلاش مورد انتظار
تاثیرات اجتماعی
اعتماد
تسهیل شرایط
روش تحقیق
مقدمه
یکی از مهمترین معیارهای ارزیابی پژوهشهای علمی، درستی و اعتبار روش انجام آنها میباشد. گاهی اوقات ممکن است پژوهشگر زحمات زیادی را متحمل شود و حتی نتایج قابل توجهی هم بدست آورد اما به دلیل عدم پیروی از شیوه های تحقیق شناخته شده و علمی، کار تحقیق او از اعتبار و ارزش لازم برخوردار نگردد. تحقیق علمی مشکلگشایی و پیگیری یک روش گام به گام منطقی منظم دقیق برای شناسایی مشکلات، گردآوری داده ها، تجزیه و تحلیل آنها و استنتاجهای معتبر از آنها است. استحکام و صحت انجام آن باعث تکرارپذیری آن در شرایط مشابه و قابل مقایسهشدن نتایج آن میگردد. روش علمی یا روش تحقیق علمی فرایند جستجوی منظم برای مشخصکردن یک موقعیت نامعین است. در محافل علمی برای ارزیابی تحقیقات و مطالعات دانشگاهی مشخص شدن روش تحقیق و شیوه های جمعآوری اطلاعات از اهمیت برخوردار است. در این فصل از پایان نامه درباره روش تحقیق توضیح داده شده است. جامعه و نمونه آماری، روشهای گردآوری اطلاعات و تعیین حجم نمونه، ابزار جمعآوری داده ها و روش تحلیل آنها در این فصل مورد بحث قرار میگیرند. تحقیق را میتوان به عنوان یک جستجو یا بررسی سازمانیافته، منظم متکی به داده ها نقادانه و علمی در زمینه یک مشکل ویژه تعریف کرد که با هدف پاسخیابی یا راهحلیابی صورت میگیرد. در حوزه های مدیریت روشهای تحقیق به شیوه های طراحی مطالعات پژوهشی و رویههای تجزیه و تحلیل داده ها اشاره دارد. (سکاران, ۱۳۸۰, ص. ۷)این پژوهش نیز مانند اغلب تحقیقات و مطالعات مدیریتی بیشتر بر روششناسی میدانی تمرکز و تاکید دارد.
طرح تحقیق
به طور کلی روشهای تحقیق در علوم رفتاری را میتوان باتوجه به دو ملاک، هدف تحقیق و نحوه گردآوری داده ها تقسیم کرد:
دسته بندی تحقیقات بر حسب هدف
تحقیقات علمی براساس هدف تحقیق به سه دسته تقسیم میشوند: بنیادی، کاربردی، تحقیق و توسعه.
تحقیق بنیادی: هدف اساسی این تحقیقات آزمون نظریه ها، تبیین روابط بین پدیده ها و افزودن به مجموعهاش موجود در یک زمینه خاص است تحقیقات بنیادی، نظریه را بررسی کرده، آنها را تایید، تعدیل یا رد می کند.
تحقیق کاربردی: هدف تحقیقات کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. به عبارت دیگر تحقیقات کاربردی به سمت کاربرد عملی دانش هدایت می شود.
تحقیق و توسعه: فرآیندی است که به منظور تدوین تشخیص مناسب بودن یک فرآورده آموزشی (طرح ها، روشها و برنامه های درسی) انجام می شود. (بازرگان و سرمد, ۱۳۸۵, ص. ۷۹)
باتوجه به دستهبندی پژوهش حاضر در دستهی پژوهش های کاربردی دستهبندی می شود.
دسته بندی تحقیقات بر حسب نحوه گردآوری داده ها (طرح تحقیق)
تحقیقات علمی را بر اساس چگونگی به دست آوردن داده های موردنیاز (طرح تحقیق) میتوان به دستههای تحقیق آزمایشی و تحقیق توصیفی (غیرآزمایشی) زیر تقسیم کرد:
تحقیق آزمایشی:به منظور برقراری رابطه علت – معلولی میان دو یا چند متغیر از طرحهای آزمایشی استفاده می شود. برای این منظور گروه های آزمایشی[۳۸] و گواه[۳۹] مورد نظر قرار میگیرند و از طریق آنها تفاوت میان آزمودنیها کنترل می شود. (بازرگان و سرمد, ۱۳۸۵, ص. ۱۰۴)
تحقیق توصیفی (غیرآزمایشی): تحقیق توصیفی شامل مجموعه روشهایی است که هدف آنها توصیف کردن شرایط یا پدیده های مورد بررسی است. اجرای تحقیق توصیفی می تواند صرفاً برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا کمک به فرایند تصمیم گیری باشد. تحقیق توصیفی را میتوان به دستههای زیر تقسیم کرد:
۱)تحقیق پیمایشی[۴۰]
۲)تحقیق همبستگی[۴۱]
۳)اقدام پژوهشی[۴۲]
۴)مطالعات موردی[۴۳]
۵)تحقیق پس - رویدادی[۴۴]
طرح تحقیق در این پژوهش، تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. توصیفی است از این جهت که تصویری از وضعیت موجود رفتار مصرف کنندگان حقوقی در حوزه خدمات نوین بانکی را ارائه میدهد.
واحد تحلیل
واحد بررسی به سطح تجمع داده ها به هنگام تحلیلهای بعدی اشاره دارد. که این در پژوهش واحد تحلیل در سطح سازمانها مشتریان حقوقی میباشد.
مطالعات مقطعی
تبیین-رفتار-مصرف-کنندگان-حقوقی-در-حوزه-ی-خدمات-نوین-بانکی-براساس-مدل-پذیرش-فناوری- فایل ۲۶