مکاتباتواماناتحاویاعاناتواماناتنقدیمجازکهبرایاسیرانجنگیفرستادهشود, ازهرگونهعوارضپستیچهدرکشورهایمبدأومقصدوچهدرکشورهایعرضراهمعافخواهدبود.کرایهحملاماناتحاویاعاناتبهمقصداسیرانجنگیکهحملآنبهعلتوزنیاهرعلتدیگریبهوسیلهپستمقدورنباشد,درتماماراضیکهتحتنظارتدولتبازداشتکنندهاستبهعهدهآن
دولتخواهدبود. دولتهایعضواینقراردادهزینههایمزبوررادرقلمروخودتحملخواهندکرد[۳۶۵].
۴.۲.۹.۳-بررسی فقهی ، مقررات کنوانسیون ژنو در باب ارتباط اسیر با خارج از بازداشتگاه
با توجه به شباهتهای اسلام و قرارداد ژنو بایستی گفت که؛ اسلام در این باب دستوری ندارد و در رابطۀ ارتباط اسیر با دولت متبوع و خانواده اش امری نداشته است.
۴.۲.۱۰- روابط اسیران جنگی با مقامات رسمی
اسیران حقّ دارند بدون هیچ گونه محدودیّتی جهت به نتیجه رساندن شکایاتی که نسبت به کیفیّات اسارت دارند، مستقیماً به مقامات نظامی کشور اسیر کننده یا به نمایندگان دولت های حامی، معتمد و یا کمیته صلیب سرخ مراجعه و در خواست رسیدگی نمایند [۳۶۶].لذا ایشان شکایاتی که نسبت به کیفیّات اسارت دارند به مقامات نظامی کشور اسیر کننده یا نمایندگان قدرتعای حامی خواه با وساطت معتمد خود و خواه مستقیماً مراجعه و درخواست رسیدگی نمایند[۳۶۷].
۴.۲.۱۰.۱ -بررسی فقهی ، مقررات کنوانسیون ژنو در باب ارتباط اسیران جنگی با مقامات رسمی
با توجه به شباهتهای اسلام و قرارداد ژنو بایستی گفت که؛ اسلام در این باب دستوری ندارد و در رابطۀ ارتباط اسیر با دولت متبوع و خانواده اش امری نداشته است و می توان آن را جزء یکی از تفاوت های اسلام با کنوانسیون ژنو دانست .
۴.۲.۱۱- رعایت حق اسرا در استخدام ایشان به کاری مناسب
در مورد اشتغال به کار اسیران، در عهدنامه ۱۹۲۹ ژنو این موارد پیشبینی شده بود (موادّ ۲۷ تا ۳۳) کشور اسیر کننده میتواند اسیران سالم را به استثنای افسران و همردیفان آنان ,بارعایتسن,جنس,درجهواستعدادجسمانیآنهابهعنوانکارگربهکارگمارد.
شرایطی که در استخدام و کار اسرا بایستی رعایت شوند عبارتند از:
و در مورد افسران و درجهداران باید دانست آنها را تنها میتوان به کارهای نظارتی مجبور ساخت. نوع کار اسیران باید متناسب با شرافت و سلامتی و درجه نظامی و قابلیّت کاری افراد و در جهت حمایت آنان در مقابل دشمن باشد. در نتیجه، نوع کار نباید هیچ گونه رابطه مستقیمی با عملیّات نظامی از جمله ساختن یا حمل اسلحه یا مهمّات و ملزومات جنگی داشته باشد. این امر در مورد افسرانجزءصادق است ,و نمی توانجزبهکارهاینظارتیبهکارهایدیگرمجبورساخت. کسانیکهبهکارنظارتیگماشتهنشوندمیتوانند،کاردیگریکهمناسبحالشانباشدبخواهندوآنکارتاحدودامکانبرایآنانتهیهخواهدشد. سایر اسیران را می توان به انجام کارهایی گمارد که برای سلامت آن ها مضر نبوده و یا تحقیرآمیز و خطرناک نباشند و دارای خصلت نظامی یا به هدف نظامی نباشند این کارها باید متناسب با توانایی جسمی اسرای جنگی باشد .
کاری که به اسرا محول می شود بایستی دقیقاً با کار های مشخص شده و مقرر در کنوانسیون ژنو برابری کند. کارهایی چون؛ امور خدماتی اردوگاه ها، امور کشاورزی، است امور صنایع تولیدی یااستخراجی یا کارخانهای، امور حمل و نقل و بستهبندی کالاها، فعّالیّت های بازرگانی یا هنری، خدمات خانهداری و خدمات عمومی[۳۶۸]کارهای مجاز برای اشتغال اسرا می باشد .
همچنین دولت بازداشت کننده نبایستی از اسرا در کارهای مضرّ، خطرناک , (از جمله خنثی کردن مین) و توهینآمیز استفاده کرد[۳۶۹]. البته مبادرت به عملیّات خطرناک ، چنانچه با رضایت کامل شخص اسیر باشد، مجاز است. در این حالت، اسیر باید یک دوره تخصّصی را بگذراند و وسایل حمایت مناسب در اختیار داشته باشد.
در به کار گرفتن اسرا نباید آنان را اجبار به خدمت در نیروهای مسلّح دشمن کرد زیرا«جرمی مهمّ»قلمداد می شود[۳۷۰].
یکی از مزایایی که براساس اشتغال به اسیران تعلق می گیرد حقوق و دستمزد و غرامت ناشی از بیکاری به گونهای منصفانه و طبق معیارهائی مشخّصی هستند. اسیرانجنگیکهدچارسوانحکارشوندویادرحینکاریابهعلتکاربیمارگردندتحتمعالجاتلازمقرارخواهند .گرفتبهعلاوهدولتبازداشتکنندهیکگواهینامهپزشکیبهآنانخواهددادتابرایاستیفایحقوقخودبهدولتمتبوعخویشارائهدهند[۳۷۱].
اسیرانجنگیبایدازشرایطکارمناسب,خصوصاًازجهتغذاومنزلوپوشاکولوازمکاربهرهمندشوندهمچنین شرایطمزبورنباید کمترازشرایطیباشدکهدربارهاتباعدولتبازداشتکنندهایکهبههمانکارهااشتغالدارندمعمولاست. بهعلاوهوضعآبوهوانیزبایدرعایتشود[۳۷۲].
درنواحیکهاسیرانکار می کنند , بایستی قوانینملیمربوطبهحمایتکارومخصوصاًآئیننامههایمربوطبهتأمینکارگراناجراگردد.
درفواصلمعینولااقلماهییکبار,استعدادکاراسیرانجنگیبهوسیلهمعاینههایطبیبررسیخواهدشد. درمعاینههایمزبوربایدنوعکاریکهاسیرانجنگیبایدانجامدهنددرنظرگرفتهشود. چنانچهیکاسیرجنگیخودراقادربهکارنداندمجازخواهدبودبرایمعاینهبهمقاماتپزشکیبازداشتگاهخودمراجعهکندوپزشکانمیتوانندتوصیهنمایندکهاسیرانیکهبهعقیدهآنانقادربهکارنیستندازکارمعافشوند.[۳۷۳]
مدتروزانهکاراسیرانجنگیبهاضافهمدتایابوذهاببهمحلکارنبایدزیادباشدودرهرحالنبایدازمدتکارکارگرانغیرنظامیاتباعدولتبازداشتکنندهکهدرهمانمحلوبههمانکاراشتغالدارندزیادترباشد.دروسطکارروزانهبایداجباراًلااقلیکساعتاستراحتبهکارگراندادهشود.
چنانچهمدتاستراحتکارگرانتبعهدولتبازداشتکنندهبیشترباشداسیرانجنگینیزهمانمدتاستراحتخواهندداشت. بهعلاوهدرهرهفتهبیستوچهارساعتمتوالیتعطیلخواهندداشتوتعطیلهفتگیمرجحاًروزیکشنبهیاهرروزتعطیلدیگریکهدرکشوراسیرانجنگیمعمولاستخواهدبودهمچنینهرکارگریکهیکسالکارکردهباشدهشتروزمتوالیمرخصیخواهدداشتوفوقالعادهاودراینمدتپرداختخواهدشد[۳۷۴].
۴.۲.۱۱.۱- بررسی فقهی حقوقی رعایت حق اسرا در استخدام ایشان به کاری مناسب
در باب کار, در مورد اسیران در اسلام سخنی نیامده است؛زیرا حکم اسرا را در اسلام منحصر در ۳ امر دانسته شده است؛ قتل، آزادی یا استرقاق. لذا در صورت حکم به استرقاق اسیری، برابر است با؛ کار کردن مطلق او برای مولایش بدون حقوق و دستمزد. پس می توان این مورد یکی از تفاوتهای مهم اسلام و کنوانسیون ژنو دانست. اما با این حال اسلام در مورد بردگان تأکید زیادی به مراعات حال ایشان کرده است. همچون؛ حضرت زهرا (س)که به کنیزشان کمک می نمودند و برای مراعات حال وی یک روز در میان کارهای خانه را بر عهده می گرفتند. پس وقتی در مورد بنده این دستورات و عملکردها را در تاریخ اسلام شاهدیم ,می توان همین تأکیدات را به اسیران سرایت داد .
۴.۲.۱۲- سازمان ها و نهادهای حامی اسیران جنگی
از آن جا که نیروهای دولت بازداشت کننده، رابطه خصمانه ای با اسرای جنگی دارند(به اغراض انتقام جویانه و….) وبا وجود الزام حقوقی بر رعایت احترام و حقوق آنان همچنان احتمال سوء رفتارهای مغرضانه از جانب نیروهای دولت با زداشت کننده در باب اسیران می باشد ، لذا برای حمایت از اسرا علاوه بر وضع حقوقی عادلانه برای ایشان ، سازمان هایی بی طرف برای حمایت و دفاع از حقوق ایشان تشکیل داده شده است که حتی با سوء رفتار ها مقابله می کنند . حقوق جنگ مسئله حمایت از اسیران را به عهده نهادی به نام «قدرت حامی»واگذار کرده است. در نتیجه، با نقشی که برای«قدرت حامی»شناخته شده، مقرّرات مربوط به رفتار با اسیران جنگی تضمین گردیده است. قدرت حامی در واقع کنترل کننده اجرای مؤثّر مقرّراتمربوط میباشد. به عبارت دیگر، این قدرت حامی است که کنترل میکند آیا رفتار کشور اسیر کننده با اسیران جنگی انسانی موافقت با مقرّرات دارد ؟ مقرّرات عهدنامه سوّم، این نقش را به ارگان های گوناگونی محوّل کرده است ؛ کشور حامی، کمیتهبینالمللی صلیب سرخ، نماینده معتمداسیران و بالاخره هر سازمان بینالمللی که دارای خصیصه انسانی و بشر دوستانه است. این چهار نهاد ضمن استناد به قوانین، مقررات، کنوانسیون ها و حمایت های دیوان کیفری بین المللی و صلیب سرخ جهانی نسبت به ایفای حقوق اسیران جنگی اعم از زمان اسارت زمان آزادی و حتی بعد از آزادی که هر کدام شرایط خاص خود را دارند اقدام می نمایند.
۴.۲.۱۲.۱- دولت حامی
هر یک از طرفین متخاصم، در حین مخاصمات مسلّحانه بینالمللی میتواند بیطرفی را به عنوان«کشور حامی»معیّن و به طرف دیگر معرّفی نماید. البتّه کشور بیطرف، خود نیز باید با این امر موافق باشد[۳۷۵].
وظیفه کشور حامی«حفاظت از منافع طرفین مخاصمه»و نظارت بر اجرای عهدنامه میباشد. به بیان دیگر، هر یک از کشورهای حامی، حافظ منافع کشور متخاصم انتخاب کننده خود نزد، کشور طرف دیگر متخاصم میباشد. در اجرای این وظیفه هر کدام از طرفین، نمایندگانی از میان مأموران دیپلماتیک یا کنسولی و یا اشخاصی از بین اتباع خود و یا سایر کشورهای بیطرف انتخاب و معرّفی مینماید. نمایندگانی که از میان اتباع سایر کشورها انتخاب میشوند باید مورد قبول و تأیید کشور اسیر کننده باشند. و در آخر هر دولتی که برای میانجی گری و حفظ منافع طرفین، توسط دولتذیربطدعوتمیشودیاخدماتخودراعرضهمی کند ،بایستی درفعالیتخودمتوجهمسئولیتخویشدرقبالدولتمتبوعِاسیرانموردحمایتاینقراردادباشدوتضمیناتکافیبدهدکهقادراستوظائفمزبوررابیطرفانهانجامدهد[۳۷۶].
شایان ذکر است که ؛مأمورینیانمایندگاندولحامینبایددرهیچموردازحدودوظیفهخودبنحویکهازاینقراردادمستفادشود، تجاوزکنند.مخصوصاًبایدضروریاتعالیهامنیتدولتیراکهنزدآنانجاموظیفهمینمایندرعایتنمایند[۳۷۷]. وجود دولت حامی بافعالیتهاینوعپرورانه ای کهکمیتهبینالمللیصلیبسرخیاهردستگاهبشردوستبیطرفدیگربرایحمایتاسیرانجنگیوکمکبهآنانباموافقتدولتهایمتخاصممربوطهبهعملآوردمانعهالجمعنخواهدبود[۳۷۸].
نمایندگان کشور حامی در انجام وظیفه خود میتوانند در هر زمان که خواستار باشند از اردوگاههای اسیران بازدید کنند و آزادانه و بدون حضور ناظر، با اسیران گفتگو نمایند و در هر حال، از چگونگی رفتار کشور اسیر کننده با آنان آگاه گردند. ماده١٢۶نمایندگانیامأموریندولحامیمجازخواهندبودبهکلیهاماکناقامتاسیرانجنگیخصوصاًبهمحلهایتوقیف,بازداشتوکاربروند, همچنینبهکلیۀ اماکنیکهمورداستفادۀ اسیرانجنگیاست،حقورودخواهندداشت.همچنیناجازهخواهندداشت؛بهمحلهای حرکتوعبورووروداسیرانانتقالیبروند. آنان میتوانندبدونحضورشاهدبااسیرانوخصوصاًبامعتمدآنهاودرصورتلزومبوسیلهمترجمصحبتکنند. بر اساس آنچه بیان گشت واضح شد کهنمایندگانومأموریندولحامیآزادیکاملدارندکهبههرمحلیکهبخواهند سرکشی کنند.
لغو این نوع بازدیدها تنها در صورتی که ضرورتهای نظامی اجتنابناپذیر، آن هم به عنوان امری استثنائی و موقتی ایجاب کند، امکانپذیر میباشد[۳۷۹]. اعلام طرفین متخاصم نسبت به عدم استفاده از مقرّرات مذکور، باطل و از درجه اعتبار ساقط است .
چنانچهبعضیازاسیرانجنگیبهعلتیازفعالیتیکدولتحامیبهره مند نباشند ،و یا بهرهمندبودهودیگراستفادهنمی کنند، دولتبازداشتکنندهبایدخواهازیکدولتبیطرفوخواهازیکیازدستگاههایبی طرفتقاضاکند ، وظایفیراکهبهموجباینقراردادبهعهدهدولتحامیمحولاست رابرعهدهگیرد. در غیر این صورت؛دولتبازداشتکنندهبایدازیکدستگاهنوعپروریمانند ؛ کمیتهبینالمللیصلیبسرخ ، تقاضاکندوظایفنوعپرورانهراکهبهموجباینقراردادبهدولحامیمحولاستعهدهدارگردد.
۴.۲.۱۲.۲-کمیته بینالمللی صلیب سرخ نهاد کشور حامی بدون عیب و نقص نیست و اساسا نحوه کار و فعّالیّت آن تغییرپذیر و متنوّع است. کاهش رو به افزون کشورهای بیطرف در جریان جنگ جهانی دوّم و الزام به تعویض کشور حامی به هنگامی که کشور حامی، خود متخاصم گردد ، محدودیّتهای این نهاد را آشکار میکند. [۳۸۰]مادّه ۹ عهدنامه سوّم نهاد دیگری را که وظیفه قدرت حامی را انجام میدهد پیشبینی کرده و آن«کمیته بینالمللی صلیب سرخ»است. همان طور که گفته شد، بنیان گذار اصلی صلیب سرخ جهانی، هانری دونان سوئیسی است که در ۸ مه ۱۸۶۴ به تأسیس این مؤسسه انسانی و بشردوستانه اقدام کرد. نشان مشخص[۳۸۱] صلیب سرخ و هلال احمر ؛شیر و خورشید سرخ در زمینه سفید است ودر موقعی که لازم است ؛برای حفاظت از واحد و وسایل حمل و نقل بهداشتی و کارمندان بهداشتی و مذهبی و ملزومات آن مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین بر کارکنان مذهبی لازم است که؛ پرچم صلیب سرخ هلال احمر یا شیر و خورشید سرخ را بر فراز واحدها یا بر روی وسایل حمل و نقل افراشته نمایند و در هر وضعیتی باید به این پرچم احترام بگذارند ولی نباید از آن سوء استفاده کرد. نمایندگان کمیته صلیب سرخ نیز همچون نمایندگان کشور حامی حقّ بازدید دائمی از اسیران جنگی و بطور کلّی نظارت بر حسن اجرای عهدنامه های چهارگانه ژنو و دو پروتکل الحاقی آن رادارا می باشند به علاوه آنان می توانند زمینه ملاقات میان نمایندگان کشورهای ذینفع را در یک کشور بیطرف فراهم سازند مداخله این کمیته منوط به حسن نیّت و موافقت رسمی طرفین مخاصمه است[۳۸۲]. قراردادهای مذکور به کمیته پاره ای صلاحیت های قابل ملاحظه در سطح بین المللی اعطاء کرده است. کمیته بین المللی صلیب سرخ در حال حاضر در ۲۹ کشور، از جمله در ایران نمایندگی دارد.
۴.۲.۱۲.۳ –نماینده معتمد اسیران رکن دیگری که عهدنامه سوّم به عنوان«قدرت حامی»شناخته، نماینده معتمد اسیران است[۳۸۳]. این رکن در عهدنامه ۱۹۲۹ نیز پیشبینی شده بود [۳۸۴] . معتمد ، اسیری است که بنا بر اطمینان و اعتمادی که سایر اسیران نسبت به او دارند، وی را با رأی مستقیم به عنوان نماینده خود انتخاب و به مقامات کشور اسیر کننده، کشور حامی و کمیته بینالمللی صلیب سرخ معرّفی میکنند.این انتخاب باید مورد تأیید کشور اسیر کننده قرار گیرد. گیرد . اما چنانچهدولتبازداشتکنندهازقبولیکنفراسیرجنگی,کهتوسطرفیقاناسارتخویشبهسِمَتمعتمدانتخابشدهامتناعورزد،بایدعللامتناعخودرابهدولتحامیاطلاعدهد[۳۸۵]. لذا چنانچه در اردوگاه های جنگی، افسرانی حضور داشته باشند، ارشدترین افسر حاضر، نماینده ی اسیران جنگی محسوب میشود. و در غیر این صورت اسرای جنگی خود, از میان خودشان ، نماینده شان را انتخاب خواهند کرد .[۳۸۶]. معتمدین غیر افسر پسازششماهقابلتجدیدانتخابند. کنوانسیون ژنو در این باب به تفصیل آورده است ؛ درکلیهاماکنیکهاسیرانجنگیاقامتدارندبهاستثنایاماکنافسران,اسیرانجنگیآزادانهوبارأیمخفی،معتمدینیانتخابخواهندکرد؛کهنمایندگیآنانرانزدمقاماتنظامیودولتهایحامیوکمیتهبینالمللیصلیبسرخوهردستگاهتعاونیدیگریداشتهباشند. دربازداشتگاهافسرانوهمردیفانیادربازداشتگاههایمختلطارشدافسراناسیربارعایتقدمتتوقفدردرجهمعتمدبازداشتگاهخواهندبود.همچنین دربازداشتگاههایافسرانیکیاچندنفرمشاورکهازبینافسرانانتخابمیشونداورامعاونتخواهندکرد. ودربازداشتگاههایمختلط،معاونینتوسطاسیرانجنگیغیرازافسروازبینخودشانانتخابخواهندشد[۳۸۷].درهمهاحوالمعتمدبایدبااسیرانجنگیکهنمایندگیآنانرابهعهدهداردداراییکملیتویکزبانورسوموعاداتواحدباشند .بنابرایناسیرانجنگیکهدرقسمتهایمختلفیکبازداشتگاهبرحسبملیتوزبانوعاداتخودتقسیمشدهاندبهنسبتهرقسمتمعتمدجداگانهطبقمفادبندسابقخواهندداشت.معتمدینبایدبهآسایشجسمانیوروحانیوفکریاسیرانجنگیکمککنند. مخصوصاًدرصورتیکهاسیرانجنگیبخواهندبینخودتعاونمتقابلتشکیلدهند[۳۸۸].چنانچه اشتفال معتمد به کار دیگری, مانع از انجام وظایف اصلی وی شود ،نبایداورابهکاریدیگریمجبورساخت[۳۸۹]. وظیفه معتمد اقتضای تسهیلاتی را دارد که دولت بازداشت کننده بایستی برای او فراهم آورد , از جمله ؛ همهگونهتسهیلاتمادی,خصوصاًتاحدیآزادیآمدوشدکهبرایانجاموظیفهآنانضروریاست, معاینهدستههایکار,دریافتامانتحاویاعاناتوغیره . همچنین معتمدینمجازخواهندبوداماکنیراکهمحلبازداشتاسیرانجنگیاستمعاینهکنندواسیرانجنگیحق
خواهندداشتآزادانهبامعتمدخودمشورتنمایند[۳۹۰]. همچنین معتمد می تواند به راحتی از طریق مکاتبه تلگرافی و پستی با نهادهای امدادی همچون دولحامی,المللیصلیبسرخونمایندگانآنانوهمچنینباکمیسیونهایمختلطپزشکیودستگاههایتعاونیدیگریکهبهکمکاسیرانجنگیآمدهباشنددر ارتباط باشند .برایاین مکاتبات محدودیتی وجود ندارد.معتمدیندستههایکارنیزدرموردمکاتبهبامعتمداصلیبازداشتگاههاازهمینتسهیلاتبرخوردارخواهندبود. و در آخر بایستی گفت:هیچمعتمدیرانبایدبهجایدیگرمنتقلساختمگرآنکهفرصتکافیبهاودادهشودکه,جانشینخودرابهامورجاریواقفسازد.درصورتعزلیکنفرمعتمدبایدعللاینتصمیمبهدولتحامیاطلاعدادهشود.
۴.۲.۱۲.۴ – کمیسیون پزشکی مختلطکمیسیون پزشکی مختلط ,سازمانی است که بهمحضشروعمخاصمات به منظور, رسیدگی به اسیران بیماروزخمی و همچنین إتخاذ تصمیم گیری های مفید برای ایشان تشکیل می شود .رأیکمیسیونپزشکیمختلطبیشترمتکیبهملاحظاتپزشکبازداشتگاهوپزشکانهممیهناسیرانجنگیومتکیبهمعاینهپزشکانمتخصصمتعلقبهدولتبازداشتکنندهخواهدبود .
کمیسیونهایپزشکیمختلط,مرکبازسهعضوخواهندبودکهدونفرازآنهامتعلقبهیککشوربیطرفبودهونفرسومتوسطدولتبازداشتکنندهمعینخواهدشد .حتیالامکانیکیازدوعضوبیطرفپزشکودیگریجراحخواهدبود و شایان ذکر است ؛که دوعضوبیطرفبرحسبتقاضایدولتبازداشتکنندهتوسطکمیتهبینالمللیصلیبسرخباموافقتدولتحامیتعیینخواهندشد.همچنین اعضایبیطرفبایدتوسطدولتهایمتخاصمموردپذیرشواقعشوندودولتهاینامبردهموافقتخودرابهکمیتهبینالمللیصلیبسرخودولتحامیاعلامخواهندداشت. ریاستکمیسیونبایکیازاعضایبیطرفخواهدبود,. محلاقامتآنها در یکی از این سه کشورعلیالسویهاست .بهمحضاعلاماینموافقتانتصاباعضایمزبوررسمیتخواهدیافت.همچنین تعدادیاعضایعلیالبدلنیزبهتعیینخواهندشدکهدرصورتلزومجانشیناعضاءاصلیشوند . تعیینآنهابااعضاءاصلییکجاویالامحالهدراسرعوقتصورتخواهدگرفت. اعضاءبیطرفدرقبالدولتمتخاصمازاستقلالکاملبرخوردارخواهندبودودولمزبوربایدهمهگونهتسهیلاترابرایاجرایوظیفهآنانفراهمآورند،شروعبهکارخواهندکرد[۳۹۱]..کمیسیونهایپزشکیمختلطبهطوردائمانجاموظیفهخواهندکردوهربازداشتگاهدرفواصلیکهکمترازششماهنباشد سرکشیخواهندکرد [۳۹۲].
کمیسیونهایپزشکیمختلطکلیهاسیرانمجروح و بیمار را معاینه میکنند،ویا حکم به بازگشتآنهابهمیهنشان را می دهند، یابازگشتآنان را معلّقبهمعاینه ثانویخواهندکردو یا اجازه بازگشت آنان را نمی دهند.رأیکمیسیونهابابهاکثریتآراءخواهدبود.رأیکمیسیونبایستی ظرف یک ماه به اطلاع نهادهای حامی و خود اسیر برسندو در ازاء دولتبازگشتکنندهمکلفاستآراءکمیسمیونپزشکیمختلطرادرظرفسهماهازتاریخابلاغبهموقعاجراءگذارد[۳۹۳].
۴.۲.۱۲.۵–دفتر اطلاعات
بهمحضشروعجنگودرکلیهموارداشغالهریکازدولتهایمتخاصمیکدفتررسمیاطلاعات به منظورثبت وارسال اطلاعات اسرای دستگیر شده به دولت حامی و دولت متبوع اسرا، تأسیسخواهندکرد. دفتراطلاعات بایستیاماکن,لوازموکارمندکافیدراختیارداشتهباشدتابتواندبهطرزمؤثریکاربکند.
دفتراطلاعات با سریعترینوسائل,اطلاعاتمزبورراازیکطرفبهوسیلهدولحامیوازطرفدیگربوسیلهآژانسمرکزیدولتهایذیعلاقهخواهدفرستاد.اطلاعاتمزبوربایدطوریباشدکهخانوادههایذینفعراسریعاًمستحضرسازد. اطلاعات دفتر اطلاعات شامل؛،نامونامخانوادگی,درجه,شماره,محلو,تاریخکاملتولد,تعییندولتمتبوع,نامپدرومادر,نامونشانشخصیکهبایداسارتاسیربهاواطلاعدادهشودونشانینامهنویسیبهعنواناسیرمی باشد . همچنیناطلاعاتمربوطبهحالمزاجیاسیرانجنگیکهشدیداًبیماروزخمدارندمنظماًودرصورتامکانهفتهاییکبارفرستادهخواهدشد. یکی دیگر از وظایفدفتراطلاعاتاین است که؛ کلیهاشیاءشخصیقیمتیکههنگامبازگشتبهمیهنیاآزادییافوتاسیرجنگیازاوباقیماندهاست,بهانضماموجوهنقدیبهپولیغیرازپولبازداشتکنندهواسنادیراکهبراینزدیکاندارایاهمیتمی باشد را جمعآوریکرده وبهدولتهایذینفعارسالدارد. اشیاءمزبوردربستههاییکهتوسطدفتراطلاعاتممهورشدهباشدارسالخواهدشد .
دفتراطلاعاتازدوایرمختلفمربوطاطلاعاتمربوطبهنقلوانتقالوآزادیوبازگشتبهمیهنوفراروبستریشدندربیمارستانوفوترادریافتوبهطریقمذکوردربندسومبالابهدولتذینفعاطلاعخواهدداد. علاوه بر تماماین وظایف بایستی پاسخگوی سؤالاتی که در باب اسیرانجنگیبهانضمامکسانیکهدراسارتوفاتیافتهاند ,می باشند وچنانچهاطلاعاتمطلوبرانداشتهباشدمبادرتبهتحقیقاتلازمخواهدنمودتاجوابسؤالاترابدهد[۳۹۴].
۴.۲.۱۲.۶ آژانس مرکزی اطلاعات
آخرین نهاد امدادی که از آن نام می بریم ,عبارت است از؛ آژانسمرکزیاطلاعاتراجعبهاسیرانجنگی که درکشوربیطرفتأسیسخواهدشد. کمیتهبینالمللیصلیبسرخ,درصورتیکهلازمبداندتشکیلچنینآژانسیرابهدولتهایذینفعپیشنهادخواهدکرد.
این سازمان, مأمورتمرکزدادناطلاعاتمربوطبهاسیرانجنگیخواهدبودکه؛خواهازطریقرسمیوخواهبهطورخصوصیجمع آوری کند. آژانسمزبورایناطلاعاترادراسرعوقتبهدولتاصلیاسیرانجنگییابهدولتمتبوعآنانارسالخواهدداشت. البته دولتهایمتخاصم هم بایستی همهگونهتسهیلاترابهمنظورارسالایناطلاعاتبرایآژانسمرکزیفراهمآورد و کمکمالیراکهآژانسمزبورلازمداردرا بهآناعطا می کند.[۳۹۵] و آژانسمرکزیاطلاعاتازمعافیتپستیو درحدامکانازمعافیتمخابراتتلگرافییالااقلازتخفیفهایعمدهنسبتبههزینهتلگرافیبهرهمندخواهندبود[۳۹۶].
علاوه بر نهادهای فوق ,دیگر سازمانهای امدادی همچون ؛سازمانهایمذهبیوجمعیتهایتعاونییاهرسازماندیگریراکهبهکمکاسیرانجنگی می آیند, وجود دارند . لذا دولت بازداشت کننده بایستی تسهیلات لازم را برای خدمات رسانی آنان و نمایندگانرسمیآنهابهمنظور؛ملاقات بااسیران,تقسیماعاناتولوازمازهرمبدأکهبرایمقاصدمذهبی,تعلیمی,تفریحیوکمکدرایجادتشکیلاتیبرایاوقاتبیکاریدرداخلبازداشتگاهاختصاصیداشتهباشد را فراهم کند[۳۹۷] .
۴.۲.۱۲.۷ حقوق و آزادی های نمایندگان و سازمان های حامی اسرا
دولت بازدشت کننده بایستی هرگونه تسهیلاترابرای نهادهای حامی مهیا کند تا ایشانونمایندگانرسمیآنهاتا بتوانند بهترین خدمات را برای اسرافراهم کنند . لذا نمایندگانیامأموریندولحامیمجازخواهندبودبهکلیهاماکناقامتاسیرانجنگیخصوصاًبهمحلهایتوقیفوبازداشتوکاربه صورت آزادانه بروندوبهکلیۀاماکنیکهمورداستفادۀ اسیرانجنگیاستحقورودخواهندداشت. همچنیناجازهخواهندداشتبهمحلهایحرکتوعبورووروداسیرانانتقالیبروندومیتوانندبدونحضورشاهدبااسیرانوخصوصاًبامعتمدآنهاودرصورتلزومبوسیلهمترجمصحبتکنند.
بررسی فقهی حقوقی کنوانسیون ژنو (مصوب ۱۹۴۹) در ارتباط با حقوق اسیر جنگی ۹۳- فایل ۱۳