اخیراٌ تحقیقاتی در زمینه تعهد در محیط های ورزشی انجام شده که با تأکید بر مدل تعهد ورزشی بررسی شده است(Weiss, 2001; Scanlan ,2003;Andrew ,2004)در واقع تصمیم و تمایل به ادامه دادن شرکت در فعالیت ورزشی و ادامه آن بسیار حیاتی است.
بدیهی است که هرچه که تعهد ورزشکاران به باشگاه و تیم ورزشی بالاتر باشد، می تواند بر کارایی و اثربخشی آن تیم و باشگاه اثرگذار باشد. در واقع می توان گفت که یکی از عوامل بقای تیم های ورزشی ادامه به فعالیت ورزشکاران آن تیم است. پس ایجاد این تعهد در ورزشکاران موضوعی مهم و تأثیر گذار است و باید عوامل ایجاد کننده تعهد را در ورزشکاران را شناخت. از سوی دیگر ورزشکاران به عنوان بخشی از مشتریان خدمات ورزشی محسوب می شوند که بررسی تهعد آنها در قالب مشتریان ورزشی مهم می کند(فتحی، ۱۳۹۰).
به منظور فهم بهتر رفتار مشتریان، تحقیق حاضربه عنوان یک کار جدید در رابطه با بررسی مفهوم تعهد مشتری در کنار رضایتمندی مشتریان میباشد، تعداداندک سالن های بدنسازی، همراه با تعداد شرکت کنندگان اندک،همراه با استقبال سرد از ادامه به ورزش محقق را بر آن داشت تا برخی از عوامل را که بر روی رضایتمندی این اقشار موثرند را بررسی و تاثیر انها را بر تعهد ورزشی مورد مطالعه قرار دهد تا بدینوسیله بتوان از ان به عنوان یک الگو در افزایش تعهد ورزشی افراد استفاده کرد. مساله اصلی که محقق در پی بررسی آن میباشد این است که ارتباط عوامل موثر بر رضایتمندی مشتریان باشگاههای بدنسازی بانوان استان کرمان با تعهد ورزشی آنها بر اساس مدل تعهد ورزشی اسکانلان چگونه است؟
د - اهمیت و ضرورت انجام تحقیق (شامل اختلاف نظرها و خلاءهای تحقیقاتی موجود، میزان نیاز به موضوع، فواید احتمالی نظری و عملی آن و همچنین مواد، روش و یا فرایند تحقیقی احتمالاً جدیدی که در این تحقیق مورد استفاده قرار میگیرد:
ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﻤﻴﺖ و ﻧﻘﺸﻲ ﻛﻪ ﺗﺤﺮک و ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻬﺎی ﺑﺪﻧﻲ در زﻧﺪﮔﻲ روزﻣﺮه و ﺳـﻼﻣﺖ اﻓـﺮاد ﺟﺎﻣﻌـﻪ اﻳﻔﺎء ﻣﻲ ﻛﻨﺪ و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﻤﻴﺖ ﻣﻴﺎدﻳﻦ ورزﺷـﻲ و ﺑﺮرﺳـﻲ ﻋﻮاﻣـﻞ ﻣﻬـﻢ در ﺗـﺪاوم ﺷـﺮﻛﺖ آﻧـﺎن در ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻬﺎی ﺑﺪﻧﻲ، اﻳﻦ اﻣﻜﺎن را ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﺪ ﺗﺎ ﺑﺮ ﻓﺮﺻﺘﻬﺎ در ورزش و ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻬﺎی ﺑﺪﻧﻲ ﺗﻤﺮﻛﺰ ﻛﺮد و ﺑﺎﺗﻼش ﭘﻴﮕﻴﺮ و اﺳﺘﻔﺎده از روﺷﻬﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ورزﺷﻲ، ﺑﻪ ﺗﺤﻘﻴﻖ و ﻳﺎﻓﺘﻦ ﻋﻼﻗﻤﻨﺪیﻫﺎی ﺧـﺎص و ﻧﻴﺎز اﻓﺮاد ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﻪ ورزﺷﻬﺎی ﺗﻔﺮﻳﺤﻲ و ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻬﺎی ﺑﺪﻧﻲ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﻮد و این اﻣﻜﺎن را ﻓﺮاﻫﻢ ﻛﺮد و ﺧـﺪﻣﺎﺗﻲ
را اراﺋﻪ داد ﻛﻪ اﻓﺮاد ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺳﺎﻋﺎﺗﻲ را ﺑﻪ دور از ﻣﺴﺎﺋﻞ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و ﺧﺎﻧﻮادﮔﻲ و ﻋﻼﻗﻪ و ﺗﻤﺎﻳـﻞ واﻓـﺮ ﺑـﻪ ورزش و ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻬﺎی ﺑﺪﻧﻲ ﺑﭙﺮدازﻧﺪ(ﺑﻬﻠﻜﻪ،۱۳۸۴). ﺳﻼﻣﺘﻲ و آﻣﺎدﮔﻲ ﺣﺮﻛﺘﻲ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﺑـﻪ ﻋﻨـﻮان ﻳـﻚ ﺻﻨﻌﺖ ﺟﻬﺎﻧﻲ در ﺣﺎل رﺷﺪ اﺳﺖ. در آﻣﺮﻳﻜـﺎ ﺑـﻴﺶ از ۳۳۰۰۰ ﺗﺎﺳﻴﺴـﺎت ورزﺷـﻲ آﻣـﺎدﮔﻲ و ﺳـﻼﻣﺖ وﺟﻮد دارد و ﺗﻌﺪاد ﻣﺮاﻛﺰ آﻣﺎدﮔﻲ در اروﭘﺎ ﻛﻤﺘﺮ وﻟﻲ در ﺣﺎل اﻓﺰاﻳﺶ اﺳﺖ. در ﻳﻮﻧﺎن ﺗﻘﺮﻳﺒﺎ ۱۳۰۰ ﻣﺮﻛﺰآﻣﺎدﮔﻲ ﺧﺼﻮﺻﻲ ﺑﺎ ۳۱۱۵۰۰ ﻣﺸﺘﺮی و درآﻣﺪ ﺗﻮﻟﻴﺪی در ﺣﺪود ۱۶۴/۵ ﻣﻴﻠﻴـﻮن دﻻر در ﺳـﺎل دارد و اﻳﻦ ﺻﻨﻌﺖ رﻗﺎﺑﺘﻲ اﺳﺖ. در ﺻﻨﺎﻳﻊ ﺧﺪﻣﺎﺗﻲ رﻗﺎﺑﺘﻲ، ﻓﺮاﻫﻢ آوردن ﺧﺪﻣﺎت ﺑﺮﺗﺮ ﻳﻚ ﭘﻴﺶ ﻧﻴﺎز ﺑﺮای ﺑﻘـﺎء و ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ اﺳﺖ (Afthinos,2005)
در سازمان های خدماتی به دلایلی از قبیل: تعداد کمتر مشتریان، تداوم بیشتر استفاده از خدمات توسط آنها، اهمیت بالای حفظ و تقویت روابط بلند مدت سازمان با مشتریان، روابط نزدیک تر و عمیق تر با مشتریان سبب شده است تا توجه به عوامل مؤثر بر رضایتمندی مشتریان به این سازمان ها از اهمیت بسزایی برخوردار باشد (محمودی ۱۳۹۰).
مدیران سازمان های خدماتی آگاهند که کیفیت برتر موجب عملکرد بهتر می شود و مزایایی چون وفاداری مشتریان، پاسخگویی به نیازهای آنها، رشد سهم بازار و بهره وری برای سازمان ها به ارمغان می اورد. آن ها کیفیت خدمات را به عنوان اهرمی برای ایجاد مزیت رقابتی به کار می گیرند. این امر به شرطی محقق می شود که سازمان ها بدانند مشتریان چگونه کیفیت خدماتشان را ادراک می کنند ( بیرامی ایگدر، ۱۳۹۱).
به طور کلی حفظ مشتری به دلیل به دست آوردن هزینه از مشتریان بر سوددهی دراز مدت اثر می گذارد. علاوه بر این، باقی ماندن مشتریان برای زمان طولانی تر برای ارائه دهنگان خدمات سود بیشتری خواهد آورد (المیری و همکاران، ۱۳۸۸)، زیرا مشتریان وفادار اغلب تمایل بیشتری برای خرید مجدد دارند همچنین، پول بیشتری در طول زمان مصرف می کنند (Romo Pérez et al. 2010). همانطور که گفته شد، رضایت مشتری اثری قوی بر قصد خرید مجدد و بطور کلی حفظ مشتری می گذارد (Ha et al. 2010). به این منظور سازمان های ورزشی به عنوان یک صنعت با موئلفه های خدمات، برای اطمینان از موفقیت های مالی طولانی مدت باید تلاش کنند تا به وسیله مشتریان به عنوان فراهم کننده خدمات با کیفیت بالا شناخته شوند (احمدی بزدی، ۱۳۹۱)
ﻣﻄﺎﻟﻌـﺎت رﺿـﺎﻳﺖ ﻣﺸـﺘﺮی ﻣـﻲ ﺗﻮاﻧـﺪ ﺑـﻪ ﺷﺮﻛﺘﻬﺎ در ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻧﮕﺮش ﻣﺸﺘﺮی و وﺟﻮد ﻣﺸﻜﻞ ﻛﻤﻚ ﻛﻨﺪ و ﺷﺮﻛﺘﻬﺎ ﻧﻴﺰ در ﺻﻮرت اﻣﻜﺎن ﻣـﻲ ﺗﻮاﻧﻨـﺪ زود آن ﻣﺸﻜﻞ را ﺗﺼﺤﻴﺢ ﻛﻨﻨﺪ(Allan,2004). اﮔﺮ ﺷﺮﻛﺖﻫﺎ ﻣﻲ ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﺑـﻪ رﺿـﺎﻳﺖ ﻣﺸـﺘﺮی ﺑﺮﺳـﻨﺪ ﺑﺎﻳﺪ آن را اﻧﺪازه ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ زﻳﺮا ﺷﻤﺎ ﭼﻴﺰی را ﻛﻪ ﻧﺘﻮاﻧﻴﺪ اﻧﺪازه ﮔﻴﺮی ﻛﻨﻴـﺪ ﻧﻤـﻲ ﺗﻮاﻧﻴـﺪ ﻣـﺪﻳﺮﻳﺖ ﻛﻨﻴـﺪ. رﺿﺎﻳﺖ ﻣﺸﺘﺮی ﻋﺎﻣﻞ ﻛﻠﻴﺪی و ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻛﻨﻨﺪه ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎﻳﻲ ﻛﻪ در ارﺗﺒـﺎط ﺑـﺎ ﻣﺸـﺘﺮی ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﺑﻮد ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ، از اﻳﻦ رو اﻧﺪازهﮔﻴﺮی آن ﺧﻴﻠﻲ ﻣﻬﻢ اﺳﺖ(Fecikova,2004). ﺳﺎﻻﻧﻪ ﺑﻄﻮر ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ ۱۰ ﺗﺎ ۳۰ درﺻﺪ از ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﺧﻮد را از دﺳﺖ ﻣـﻲ دﻫﻨـﺪ و ﻣـﺪﻳﺮان ﺷﺮﻛﺘﻬﺎ اﻏﻠﺐ ﻧﻤﻲ داﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﺪام ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ارﺗﺒﺎﻃﺸﺎن را ﺑﺎ ﺷﺮﻛﺖ ﻗﻄﻊ ﻛﺮده اﻧـﺪ و دﻟﻴـﻞ آن ﭼﻴﺴـﺖ ﻫﻤﻴﻦﻃﻮر از ﻣﻴﺰان ﺿﺮری ﻛﻪ از اﻳﻦ ﺑﺎﺑﺖ ﻧﺼﻴﺒﺸﺎن ﺷﺪه آﮔﺎه ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ. ﻣﺜﺎﻟﻲ ﻛﻪ در ﻣﻘﺎﻻت ﻣﺮﺑـﻮط ﺑـﻪ رﺿﺎﻳﺖ ﻣﺸﺘﺮی ﺑﺮای اﻳﻨﮕﻮﻧﻪ ﺷﺮﻛﺘﻬﺎ اﻏﻠﺐ ﺑﻪ ﭼﺸﻢ ﻣﻲ ﺧﻮرد اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ در ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺟﺬب ﻣﺸﺘﺮی ،ﻧﮕﻬﺪاری آﻧﻬﺎ را ﺑﻪ ﻳﻚ ﺳﻄﻠﻲ ﻛﻪ اﻧﺘﻬﺎی آن دارای ﺳﻮراخ اﺳﺖ ﺗﺸـﺒﻴﻪ ﻧﻤـﻮده اﻧـﺪ. ﻛـﻪ ﺑـﺎﻻی ﺳـﻄﻞ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﺟﺪﻳﺪ ﺑﺎ ﺻﺮف ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻫﺎی ﮔﺰاف ﺑﺮای ﺟﺬب آﻧﻬﺎ وارد ﺳﻴﺴـﺘﻢ ﻣـﻲ ﺷـﻮﻧﺪ و از ﭘـﺎﻳﻴﻦ ﺳـﻄﻞ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﻣﻮﺟﻮد ﺷﺮﻛﺖ ﺑﻪ راﺣﺘﻲ از دﺳﺖ ﻣﻲ روﻧﺪ(ﻃﺎﻫﺮی،۱۳۸۱).
فرض سنتی بر این است که رضایت مشتری منجر به وفاداری و حمایت مشتری میشود. این فرض در سالهای اخیر توسط محققان به چالش کشیده شده است. داده های زیادی نشان میدهد مشتریانی که سطوح بالایی از رضایتمندی را ابراز نمودهاند به برندهای رقبا گرایش پیدا کردهاند. تحقیقات اخیر کوشیده اند مفهوم رضایت را به همراه تعهد بررسی کنند (Johnson, 2005).
نداشتن تعهد کافی (به عنوان یک قابلیت)و عدم روحیه رقابتگری در ورزشکاران میتواند یکی از عوامل نتایج ضعیف در میادین و عرصه¬های ورزشی باشد از طرفی در ارتباط با رشته بدنسازی در داخل کشور تحقیقات بسیار اندکی صورت گرفته است و چون یکی از پیامدهای مهم در رضایتمندی، ایجاد تعهد ورزشکاران است، به همین دلیل در این تحقیق تلاش شده است تا تاثیرعوامل موثردر رضایتمندی مشتریان باشگاههای بدنسازی خصوصی بانوان استان کرمان بر تعهد ورزشی بررسی شود. قابل توجه است که مدل تعهد ورزشی اسکانلان تا کنون در تحقیقات اندکی در ایران مورد استفاده قرار گرفته و تحقیق حاضر از اولین تحقیقاتی است که آن را در ایران مورد استفاده قرار می دهد. در این تحقیق متغیر تعهد به عنوان دستاورد و نتیجه رضایتمندی مورد توجه قرار خواهد گرفت. به علاوه تحقیقاتی که تا کنون رابطه رضایتمندی و تعهد را بررسی کرده اند بیشتر در حیطه رضایتمندی کارمندان و رابطه آن با رضایت شغلی را مورد بررسی قرار داده اند؛ تحقیق حاضر از این لحاظ نیز جدید است زیرا رابطه بین رضایتمندی و تعهد را در ورزشکاران مورد بررسی قرار می دهد که آنها مشتریان ورزشی قلمداد میشوند.
نتایج این تحقیق می تواند : ۱- در اختیار مدیران باشگاهها در جهت افزایش زمینه تعهد ورزشی مشتریان قرار گیرد .
در اختیار مشتریان باشگاهها در جهت شناخت بیشتر از عوامل رضایت و خدمات باشگاهها قرار بگیرد.
در اختیار مدیران و برنامه ریزان وزارت ورزش و جوانان قرار گرفته تا زمینه های لازم جهت مشتری محوری در باشگاهها را به عنوان بخشی از استانداردهای لازم باشگاهها در نظر گرفته و اقدامات لازم را در این مورد فراهم سازند.
ه- مرور ادبیات و سوابق مربوطه (بیان مختصر پیشینه تحقیقات انجام شده در داخل و خارج کشور پیرامون موضوع تحقیق و نتایج آنها و مرور ادبیات و چارچوب نظری تحقیق):
رمضانی (۱۳۸۳)، در پایان نامه خود با عنوان بررسی عوامل مؤثر بر رضایتمندی مشتریان باشگاه های بدنسازی بانوان در سطح شهر تهران به این نتیجه رسید که بین پایگاه اقتصادی و اجتماعی مشتریان با رضایتمندی مشتریان رابطه معناداری وجود دارد(رمضانی، ۱۳۸۳).
هاشمی (۱۳۸۶)، به مقایسه میزان رضایتمندی مشتریان استخرهای سرپوشیده دولتی و خصوصی در زمینه بهداشت و ایمنی استخرها، نحوه برخورد اجتماعی و روابط انسانی، تسهیلات مشتریان، امکانات و تجهیزات و منابع کالبدی، کیفیت منابع انسانی و نحوه مدیریت و برنامه ریزی تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین داده های تحقیق نشان داد بین مشتریان زن و مرد هم در استخرهای سرپوشیده خصوصی تفاوت معناداری وجود دارد(هاشمی، ۱۳۸۶).
بهلکه و همکاران (۱۳۸۷)، با بررسی عوامل مرتبط با رضایتمندی مشتریان استخرهای سرپوشیده خصوصی به این نتیجه رسید که بهداشت وایمنی استخر، نحوه برخورد اجتماعی و روابط انسانی مناسب، دارا بودن امکانات و تجهیزات مناسب، استفاده از مدیران و مربیان متعهد و متخصص در جذب مشتری برای استخرهای خصوصی تأثیر بسزایی داشته است(بهلکه و همکاران، ۱۳۸۷).
گرونویل، فینک و پاستوره (۲۰۰۲)، در بررسی تأثیر سطح تسهیلات ورزشی بر رضایتمندی تماشاگران لیگ هاکی به این نتیجه رسید که بعد تسهیلات یک پیش بین قویتری برای رضایتمندی تماشاگران بود. همچنین کیفیت خدمات مطلوب از سوی پرسنل نیز تأثیر بیشتری بر رضایتمندی مشتریان دارد(Greenwell, Fink et al. 2002).
تئودوراکیس و همکارانش (۲۰۰۴)، در زمینه اندازه گیری رضایت مشتری در باشگاه های آمادگی در پرتغال به این نتیجه رسید که زنان در زمینه تجهیزات خدمات در مقایسه با مردان کمتر راضی بودند و اکثر افراد تحصیل کرده در زمینه تجهیزات و ذهنی اجتماعی حداقل رضایت داشتند(Theodorakis, Alexandris et al. 2004).
بودت (۲۰۰۶)، در مقاله خود با عنوان بررسی رضایت مشتری در باشگاه های سلامتی که بر روی ۱۸۴ مشتری از ۵ باشگاه سلامتی فرانسه انجام داد، نتایج نشان داد که ۴ عامل در رضایتمندی مهم هستند. نتایج تحقیق پیشنهاد کرد که کیفیت فاکتورهای انسانی مثل رفتار کارکنان و فاکتورهای غیر ملموس مثل تصویرسازی در شکل گیری رضایت مشتریان تعیین کننده است(Bodet 2006).
کارو و گارسیا (۲۰۰۷) به ارزیابی فرایند رضایت مصرف کننده در رویدادهای ورزشی دوره ای و اثر تعدیل کننده انگیزش متمرکز شدند. آنها نشان دادند که در درجه اول عامل عاطفی (انگیختگی) باعث رضامندی می شود. عنصر شناختی نیز برای تعیین رضایتمندی و نیات رفتاری آینده و تجارب قبلی در این رابطه در فرایند رضایتمندی مهم هستند. علاوه بر این انگیزه های ورزشی بر رابطه بین ادراک تجارب و رضایتمندی اثر تعدیل کننده می گذارد. همچنین رضایتمندی یک ارزیابی عاطفی برای افراد بسیار با انگیزه است (Caro and Garcia 2007).
(بیرامی و ایگدر ۱۳۹۱) بیان کردند که مدیران کیفیت خدمات را به عنوان هدفی برای ایجاد مزیت رقابتی به کار می گیرند این امر به شرطی محقق می شود که سازمانها بدانند مشتریان چگونه کیفیت خدماتشان را ادراک می کنند.
آندرو (۲۰۰۴)، رساله دکترای خود را با عنوان «اثر همخوانی رفتارهای رهبری برانگیزش، تعهد، رضایت بازیکنان تنیس» به مورد اجرا گذاشت. تعداد ۲۴۵ بازیکن تنیس از تمام سطوح NCAA در این پژوهش شرکت کردند، از آنها خواسته شد تا پس از تکمیل کردن اطلاعات فردی، نسبت به پاسخگوی به سوالات چهار پرسشنامه اقدام کنند. این چهار پرسشنامه عبارت بودند از: مقیاس رهبری در ورزش، مقیاس انگیزش ورزشی، مقیاس تعهد ورزشی و پرسشنامه رضایت ورزشکار (بازیکن). تمامی این پرسشنامه از طریق اینترنت در اختیار آزمودنیها قرار گرفت و با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ پایایی تمامی پرسشنامهها سنجیده شد. از تحلیل رگرسیون چند متغیره برای تعیین اثر متغیرهای دموگرافی به سبک رهبری ترجیحی استفاده شد. به منظور پرهیز از مسائل ناشی از استفاده از نمرات متفاوت، تکنیک رگرسیون برای ارزیابی فرضیه همخوانی (انسجام) رفتار رهبر بکارگرفته شد. دو گروه از معادلات رگرسیون چند متغیره محاسبه گردید. نتایج این پژوهش نشان داد که همخوانی (انسجام) رفتارهای رهبری ترجیح داده شده و درک شده میتوانند بر تعهد ورزشی و لذت ورزشی تاثیر بگذارند. تمامی یافتهها براساس چارچوب مدل چند بعدی رهبری MML مورد بحث و بررسی قرار گرفته است (Andrew, 2004).
جانسون و همکاران (۲۰۰۵) در تحقیقی در رابطه با رضایتمندی و تعهد مشتریان در بخش خدمات دریافتند بین رضایتمندی و تعهد رابطه مثبت وجود دارد. نتایج تحقیق آنها نشان داد رضایت مشتری به تنهایی برای وفاداری مشتری کافی نیست بلکه این سطح بالای تعهد مشتریان به سازمان است که باعث رفتار های حمایتی و وفاداری مشتریان میشود (Johnson, 2005).
و – جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق )این قسمت توسط استاد راهنما تکمیل شود).
امضاء استادراهنما
ز- اهداف مشخص تحقیق (شامل اهداف ، کلی، اهداف ویژه و کاربردی):
هدف کلی:
هدف کلی تحقیق حاضر عبارتست از: تاثیرعوامل رضایتمندی مشتریان برتعهد ورزشی آنهادر باشگاههای بدنسازی بانوان استان کرمان.
اهداف ویژه:
بررسی تاثیر ایمنی و بهداشت باشگاههای بدنسازی بر میزان رضایت مشتریان
بررسی تاثیر نحوه برخورد اجتماعی و روابط انسانی بر میزان رضایت مشتریان
بررسی تاثیر تسهیلات اعطایی بر میزان رضایت مشتریان
بررسی تاثیر امکانات و تجهیزات و منابع کالبدی بر میزان رضایت مشتریان
بررسی تاثیر کیفیت منابع انسانی بر میزان رضایت مشتریان
بررسی تاثیر نحوه مدیریت و برنامهریزی باشگاههای بدنسازی بر میزان رضایت مشتریان
بررسی ارتباط بین رضایتمندی مشتریان و میزان تعهد ورزشی آنها
بررسی تاثیر هر یک از عوامل رضایتمندی بر تعهد ورزشی مشتریان بدنسازی
بررسی ویژگی های جمعیت شناختی (میزان درآمد، سن و..)مشتریان باشگاههای بدنسازی بانوان استان کرمان
ح – در صورت داشتن هدف کاربردی، نام بهرهوران (سازمانها، صنایع و یا گروه ذینفعان) ذکر شود.
ط- سؤالات تحقیق:
ی- فرضیه های تحقیق:
-
- ایمنی و بهداشت باشگاههای بدنسازی بر میزان رضایت مشتریان تاثیر دارد.
-
- نحوه برخورد اجتماعی و روابط انسانی بر میزان رضایت مشتریان تاثیر دارد.
-
- کیفیت تسهیلات اعطایی بر میزان رضایت مشتریان تاثیر دارد.
-
- امکانات و تجهیزات و منابع کالبدی بر میزان رضایت مشتریان تاثیر دارد.
- کیفیت منابع انسانی بر میزان رضایت مشتریان تاثیردارد.