- زمان سنج با علامت رو شروع به کار نموده و با رد شدن سینه آزمون شونده (پس از دو بار رفت برگشت) از خط پایان (که همان خط شروع می باشد) متوقف می شود.
- بهترین رکورد آزمون شونده پس از دو بار ثبت می شود (۲).
شکل ۳-۱. آزمون چابکی ۹×۴ رفت و برگشت
۳-۷-۴. آزمون دراز و نشست (با زانوی خمیده و دست های بصورت ضربدری روی سینه)
قابلیتی که این آزمون اندازه گیری می کند: استقامت عضلانی ناحیه شکم
وسیله مورد نیاز: این آزمون ا استفاده از کرنومتر روی زمین صاف و مسطح یا روی تشک اسفنجی انجام می گیرد.
ابتدا دانش آموز به پشت دراز می کشد و در حالیکه کف پاهایش روی زمین قرار دارد و زانوها طوری خم شده اند که زاویه ای کمتر از ۹۰ درجه دارند و دست ها بصورت ضربدر روی سینه تا شده اند، پاهای دانش آموز توسط فرد دیگری گرفته می شود تا کف پای داوطلب ثابت روی زمین قرار گیرید. سپس دانش آموز با شنیدن فرمان حاضر حرکت را آغاز می کند. دانش آموز حرکت خم شدن را به گونه ای انجام می دهد که آرنج ها به زانوها رسیده و دوباره برای انجام حرکت بعد طوری به حالت اولیه برگردد که پشت او در تماس با سطح زمین قرار گیرد. در نهایت تعداد حرکات دراز و نشست صحیحی که او در مدت یک دقیقه انجام می دهد بعنوان رکورد وی محسوب می شود (۲۵).
مقررات
الف. هر داوطلب به منظور آشنایی با آزمون و حصول اطمینان از قدرت انجام حرکت قبل از شروع می تواند یک بار حرکت دراز و نشست را انجام دهد.
ب. زانوها خمیده باشد و بین باسن تا پاشنۀ پا باید فاصله ای بین ۲۵ تا ۴۰ سانتی متر وجود داشته باشد.
ج. کف پاها باید در تماس با محل انجام آزمون باشد. همچنین باسن از روی زمین جدا نشود.
د. دست ها باید به حالت ضربدر روی سینه قرار بگیرد و از کتف ها و بالای شانه جدا نشود.
و. هنگام خم شدن به طرف بالا، آرنج ها باید به سر زانو برسد و پشت نیز هنگام برگشت کاملاً روی زمین قرار گیرد.
ه. در آزمون درازونشست مقیاس ، تکرار می باشد که هر قدر تعداد تکرار آزمون بیشتر باشد نمره فرد بالاتر است
شکل ۳-۲. اجرای آزمون دراز و نشست
۳-۷-۵. آزمون انعطاف پذیری
قابلیتی که این آزمون اندازه گیری می کند: انعطاف پذیری عضلات کمر و خلفی ران.
وسیله مورد نیاز: جعبه مخصوص اندازه گیری انعطاف پذیری.
برای اجرای این آزمون دانش آموز تلاش می کند با صاف نگه داشتن زانوها تا حد امکان دستهای خود را روی جعبه بطرف جلو بکشد. مقیاس اندازه گیری روی جعبه تعبیه شده و دانش آموز دستهای خود را در حالیکه کف دستها بطرف پایین است و انگشتان بطرف جلو کاملا کشیده هستند چهار بار کشش بطرف جلو را انجام می دهد. دانش آموز در کشش چهارم با حداکثر کشش باید حداقل یک ثانیه در آن وضعیت باقی بماند، میزان کشش بر اساس نزدیک ترین سانتی متر مثبت می شود (۱۴).
مقررات
الف. این آزمون باید در حالت نشسته بدون به پا داشتن کفش انجام شود.
ب. هنگام ثبت آخرین کشش باید زانوها کاملاً صاف باشد.
ج. کشش دست ها بطرف جلو باید کاملاً به موازات بکدیگر انجام شود.
د. در آزمون انعطاف پذیری مقیاس سانتی متر است که هر قدر مقدار انعطاف فرد بالاتر باشدنمره بالاتری به آن تعلق می گیرد.
تذکر: برای انجام دقیق تر و بهتر آزمون می توانیم از دانش آموز بخواهیم تا دستها را روی هم قرار داده و به طرف جلو بکشد.
شکل ۳-۳. اجرای آزمون انطاف پذیری خمش به جلو
۳-۷-۶. کشش بارفیکس به حالت خوابیده به پشت
هدف: اندازه گیری استقامت عضلات کمربند شانه ای.
نام و چگونگی اجرای آزمون: کشش بارفیکس به حالت خوابیده به پشت.
قابلیتی که این آزمون اندازه گیری می کند: قدرت، استقامت عضلات بالا تنه.
وسیله مورد نیاز: نیمکت، نخ پلاستیکی، برگه ثبت اطلاعات
آزمون به ابعاد ۶۰×۲۰ سانتیمتر که یک خط کش مدرج از صفر به بالا روی آن نصب شده است. دانش آموز به پشت در زیر میله بارفیکس دراز می کشد، بطوری که شانه ها درست در زیر میله قرار داشته باشند. سپس دستهایش را به طرف میله بارفیکس دراز می کند. میله را طوری تنظیم می کنیم که ۵/۲ تا ۵ سانتی متر بالای دست های دانش آموز قرار داشته باشد. به منظور مشخص ساختن ارتفاع بالا آمدن چانه جهت تعیین یک کشش بارفیکس کامل، نخ پلاستیکی را ۱۷ تا ۱۹ سانتی متر زیر میله افقی متحرک بارفیکس نصب می کنیم و همزمان که چانه فرد به این نخ رسید یک کشش بارفیکس محسوب می شود. دانش آموز برای شروع حرکت بدن را آنقدر بالا می آورد تا میله را بگیرد. در همین وضعیت او باید پا را روی زمین نگه دارد بدن را از زمین جدا نسازد تا حرکت بارفیکس را انجام دهد. هنگام انجام حرکت، بدن دانش آموز باید صاف بوده و نباید از ناحیه کمر خم باشد. آرنج ها در ابتدا حرکت باید کاملا صاف باشد و دستها باید طوری میله را بگیرد که تقریباً به اندازه عرض شانه ها از هم فاصله داشته و انگشتان شست دور میله قرار گیرند. عمل بالا آمدن بایدطوری صورت گیرد که چانه آنقدر بالا آید تا به نخ پلاستیکی برسد. سپس دوباره آنقدر پایین برود که دستها کاملا صاف شوند و تا هر مقدار که می تواند حرکت را تکرار کند (۲۲).
مقررات:
الف. تعداد بارفیکس های صحیح امتیاز دانش آموزان را مشخص خواهد کرد.
ب. برای انجام این آزمون محدودیت زمانی وجود ندارد اما حرکات باید بصورت پیوسته صورت گیرد.
ج. در آزمون کشش بارفیکس که در آن مقیاس اندازه گیری تکرار است و هر قدر تکرار فرد بیشتر باشد نمره بالاتری به آن تعلق می گیرد .
شکل ۳-۴. اجرای آزمون کشش بارفیکس به حالت خوابیده به پشت
۳-۸. روش های آماری
در این تحقیق جهت تجزیه و تحلیل داده های آماری از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. در آمار توصیفی از شاخص های گرایش مرکزی، شاخص های پراکندگی (فراوانی ها، میانگین، انحراف معیار) و نمودار استفاده شده است. در آمار استنباطی به منظور آزمون فرضیه ها از آزمون t تک نمونه ای و سطح معنی داری (۰۵/۰ P ≤) در نظر گرفته خواهد شد.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده های تحقیق
۴-۱. مقدمه
در این فصل محقق ابتدا با بهره گرفتن از آمار توصیفی شامل جداول فراوانی و نمودار اطلاعات آماری را مورد بررسی قرار می دهد و سپس میزان آمادگی های جسمانی دانش آموزان را نسبت به نورم استانی و ملی مورد مقایسه قرار می دهد. کلیه عملیات آماری با بهره گرفتن از برنامه نرم افزاری spss انجام شده است.
۴-۲. توصیف یافته های پژوهش
همانطوری که در جدول ۴-۱ مشاهده می شود از بین تعداد کل دانش آموزان بر حسب متغیر سن (۲۴۸ نفر)، بیشترین فراوانی مربوط به دانش آموزان ۱۳ و ۱۵ سال (۸۳ نفر) و کمترین فراوانی مربوط به دانش آموزان ۱۴ سال (۸۲ نفر) می باشد
جدول ۴-۱. توزیع فراوانی حجم نمونه
شاخص اماری دوره سنی |