۲۰
۱۴
۱۶
۲۲
۱۹
۲۱
۲۴
۱۸
۲۵
۲۸
۲۶
۲۷
۲۳
۲۹
۳۱
۳۲
۳۰
۳۳
از آنجایی که در این تحقیق محقق بر روی خرده آزمون های هوش هیجانی تأکید نداشته است، لذا فقط از مجموع نمره مزبور استفاده نموده و مجموع نمره به دست آمده از این پرسشنامه مورد استفاده قرار گرفته است. حداقل نمره مزبور در هوش هیجانی ۳۳ و حداکثر آن ۱۶۵ می باشد. به بیان دیگر نمره کمتر به معنای هوش هیجانی پایین تر و نمره بالاتر به معنای هوش هیجانی بالاتر می باشد.
۳-۱۰-۱-۱.روایی
روایی آزمون از اهمیت خاصی برخوردار است (گنجی ۱۳۷۸) هدف از بررسی روایی اساسی ارزیابی این است که پرسشنامه در سنجش آن چیزی که طراحی شده موفق عمل کرده است یا خیر. در این پژوهش روایی ابزار به صورت صوری و محتوایی مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور این پرسشنامه در اختیار استاد راهنما، مشاور و برخی صاحبنظران قرار گرفته و نظر ایشان در خصوص شایسته بودن این ابزار برای گردآوری اطلاعات تحقیق حاضر سؤال شده است.
۳-۱۰-۱-۲.پایایی
منصوری(۱۳۸۰) برای بررسی میزان پایایی این آزمون از روش آلفای کرونباخ استفاده کرده است که میزان همسانی درونی آزمون ۸۵/۰ بدست آمده است. ضریب پایایی بدست آمده با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ در پژوهش شکرآبادی(۱۳۸۷) ۸۵/۰ بوده است.
۳-۱۰-۲.پرسشنامه هوش بازاریابی
این پرسشنامه مشتمل بر ۳۰ سؤال بوده و محقق ساخته میباشد. پژوهشگر با توجه به اینکه به سنجش هوش هیجانی پاسخگویان پرداخته است لذا با بهره گرفتن از مبانی نظری هوش بازاریابی اقدام به طراحی این پرسشنامه به صورت محقق ساخته نموده است. این پرسشنامه در سطح سنجش ترتیبی و کیفی بوده و دارای پنج گویه کاملاً موافقم، موافقم، بی نظرم، مخالفم، کاملاً مخالفم بوده است که به ترتیب نمراتی برابر با ۱ تا ۵ به آنها تعلق می گیرد. در نهایت برای به دست آوردن نمره هوش بازاریابی افراد از مجموع نمره مزبور که در سطح سنجش فاصله ای و با نوسان ۳۰ تا ۱۵ می باشد استفاده شده است. نمره بالاتر به معنای هوش بازاریابی بهتر می باشد.
۳-۱۰-۳.پرسشنامه میزان توفیق در تجارت
این پرسشنامه محقق ساخته و شامل ۲۵ سؤال در سطح سنجش ترتیبی و بر اساس طیف لیکرت در پنج سطح با نمرات: کاملاً مخالفم=۱، مخالفم=۲، بی نظرم=۳، موافقم=۴، کاملاً موافقم=۵ است. این پرسشنامه در سطح سنجش ترتیبی و کیفی بوده و مجموع نمرات به دست آمده در سطح سنجش فاصله ای و به صورت کمّی مورد استفاده قرار گرفته است.
این سؤالات میزان موفقیت پاسخگویان در چهار بعد تلاشهای بازاریابی، تجزیه وتحلیل فرصت های بازار، تهیه ترکیب عناصر بازار و انتخاب بازارهای هدف طراحی شده است در جدول زیر سؤالات سنجشگر هر یک از این ابعاد آمده است.
جدول ۳-۲.سؤالات سنجشگر ابعاد پرسشنامه توفیق در بازاریابی
ردیف
متغیر