۵
در مورد صحنه یا صحنهها، وضع ظاهری صحنه، انگیزهها، شخصیتپردازی، زمان، ساخت ظاهری شخصیتها و غیره بحث کنید و به کودکان کمک کنید تا بتوانند از شخصیتها با توجه به اعمال آنها و این که کاری را چگونه و چرا انجام دادهاند یک تصویر ذهنی بسازند.
۶
بازیگران را انتخاب کنید و آنها را برای بحث و برنامهریزی در مورد جزئیات اجرای کار در زمان بازی، آزاد بگذارید.
۷
با سایر دانشآموزان برنامه ریزی کنید و توجه آنها را جلب کنید به این که ممکن است تکرار بخشی از وانمودبازی به عهدۀ آنها باشد.
۸
از تماشاگران بخواهید که باازی را برای پیدا کردن پنج نکتۀ مورد علاقه و پنج نکتهای که در بازی بعد باید اصلاح شود به دقت تماشا کنند.
۹
با یک علامت از قبل تعیین شده، آغاز نمایش را اعلام کنید و بگذارید تا آخر ادامه یابد.
۱۰
اجازه دهید بازیگران به جمع بپیوندند و همگی به ارزیابی بر اساس ضوابط بند ۸ بپردازند.
۱۱
پس از گزینش بازیگران جدید و راهنمایی دانشآموزان دیگر بر اساس ضوابط بند ۸، صحنه را تکرار کنید.
۱۲
برناممه را ارزیابی کنید و اگر وقت اجازه داد بازیگران جدید را برگزینید و یک بار دیگر صحنه را تکرار کنید.
۳-۴-متغیرهای مورد مطالعه:
۳-۴-۱-متغیر مستقل:
این متغیر درون داد و بوسیله پژوهشگر دستکاری می شود تا تاثیر آن با متغیرهای دیگر معین شود (سیف، ۱۳۸۸، ص۸۳). لذا متغیر مستقل در این پژوهش آموزش به شیوه نمایش خلاق میباشد.
۳-۴-۲-متغیر وابسته:
این متغیر پاسخ و برون داد، یا ملاک است و عبارت است از وجهی از رفتار یک ارگانیسم که تحریک شده است( دلاور،۱۳۸۷،ص ۵۹). لذا متغیر وابسته در این پژوهش میزان افزایش پیشرفت درسی و تفکر انتقادی در دانشآموزان بوده که تفکر انتقادی دارای ۵ مؤفه استنباط، شناسایی مفروضات، استنتاج، تعبیر و تفسیر و ارزشیابی استدلالهای منطقی میباشد.
۳-۴-۳-متغیر کنترل:
در این مطالعه تلاش شده است تا از طریق همتاسازی تا حد امکان به کنترل متغیرهایی بپردازیم که میتوانند بر نتایج این مطالعه تأثیر بگذارند .
تعدادی از مهمترین متغیرهایی که در این مطالعه کنترل خواهد شد به قرار زیر میباشند:
الف )جنسیت:
یکی از متغیرهایی که میتواند بر نتایج پژوهش تأثیر بگذارد، جنسیت دانشآموزان است که در این پژوهش فقط از دانشآموزان دختر استفاده شده است.
ب) پایه تحصیلی:
یکی ازمتغیرهایی که میتواند بر نتایج پژوهش تأثیر بگذارد پایه تحصیلی دانشآموزان است که همه دانشآموزان مورد بررسی در این پژوهش در پایه سوم ابتدایی هستند.
۳-۵- ابزار پژوهش
۱٫پرسشنامه تفکر انتقادی واتسون و گلیزر
پرسشنامه واتسون و گلیزر که در این پژوهش به عنوان پیشآزمون و پسآزمون مورد استفاده قرار گرفته است. آزمون تفکر انتقادی واتسون – گلیزر توانایی تفکر انتقادی را از طریق ۸۰ پرسش در پنج مؤلفه مهارت استنباط، شناسایی مفروضات استنتاج، تعبیر و تفسیر و ارزشیابی اندازهگیری میکند. نمره کلی آزمون ۸۰ و بیشترین نمره هر آزمودنی از هر بخش ۱۶ میباشد. نمرات در بخش استنباط از طریق درستی و نادرستی عبارات، در بخش شناسایی مفروضات با تشخیص وجود یا عدم وجود پیشفرضها در عبارات ذکر شده و یا نشده از موقعیتها، در بخش استنتاج با مشخص کردن نتایج استخراج شده و یا نشده از موقعیتها، در بخش تعبیر و تفسیر با مشخص کردن تعبیر و تفسیرهای استخراج شده یا نشده از شرححالها و بالاخره در بخش ارزشیابی دلایل با تشخیص دلایل قوی و دلایل ضعیف به دست میآید. به عبارت دیگر در این آزمون به ازای هر پاسخ صحیح، یک نمره به فرد تعلق میگیرد و مجموع پاسخهای صحیح به پرسشهای آزمون، نمره کل آن محسوب میشود (حداکثر ۸۰ نمره). هر یک از آزمودنیها بر حسب امتیاز کل کسب شده از آزمون میتوانند در یکی از طبقات (کمتر از ۵۴)، متوسط (۵۹-۵۴)، و قوی (۸۰- ۶۰) از نظر توانایی تفکر انتقادی قرار گیرند. در تقسیمبندی نمرات در هر بخش، طبقه نمره ۱۰ و کمتر، طبقه متوسط۱۱ و طبقه قوی ۱۶-۱۲ در نظر گرفته شد. زمان لازم جهت پاسخدهی به سؤالات آزمون ۶۰ دقیقه است.
روایی و پایایی ابزار پژوهش