نتایج تجزیه و تحلیل داده ها با روش تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که کلیه مؤلفه های بُعد فنآوری اثربخش ضریب عاملی آن بیش از ۵/۰ بود. لذا میتوان گفت؛ مؤلفه های بُعد فنآوری اثربخش کیفیت خدمات پلیس راهور بهشرح زیر است.
- ماشین آلات ارائه خدمات راهور باید به روز (پیشرفته) باشد.
- سرعت کار ماشین آلات خدمات راهور باید بالا باشد.
- ماشین آلات ارائه خدمات راهور باید دقیق باشند.
- عملکرد ماشین آلات ارائه خدمات راهور نباید، آلودگی صوتی یا محیطی برای اربابرجوع ایجاد نماید.
۱۰- مؤلفه های کیفیت خدمات پلیس راهور در بُعد خدمات الکترونیکی
نتایج تجزیه و تحلیل داده ها با روش تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که کلیه مؤلفه های بُعد خدمات الکترونیکی ضریب عاملی آن بیش از ۵/۰ بود. لذا میتوان گفت؛ مؤلفه های بُعد خدمات الکترونیکی کیفیت خدمات پلیس راهور بهشرح زیر است.
- در وبسایت خدمات الکترونیکی راهور باید حریم خصوصی شهروندان حفظ شود.
- وبسایت خدمات الکترونیکی راهور باید قابل اعتماد شهروندان باشد.
- وبسایت خدمات الکترونیکی راهور باید قابل اطمینان (کارا) باشد.
- طراحی صفحه وبسایت خدمات الکترونیکی راهور باید از لحاظ ظاهری زیبا باشد.
- دسترسی به وبسایت خدمات الکترونیکی راهور برای شهروندان باید راحت و آسان باشد.
۱۱- مؤلفه های کیفیت خدمات پلیس راهور در بُعد مشروعیت و مقبولیت
نتایج تجزیه و تحلیل داده ها با روش تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که کلیه مؤلفه های بُعد مشروعیت و مقبولیت ضریب عاملی آن بیش از ۵/۰ بود. لذا میتوان گفت؛ مؤلفه های بُعد مشروعیت و مقبولیت کیفیت خدمات پلیس راهور بهشرح زیر است.
- پلیس راهنمایی در حین انجام وظایف خود باید به شئونات شهروندان توجه و احترام بگذارد.
- پلیس راهنمایی در تعامل با شهروندان باید بدون تبعیض و برابر قانونی رفتار نماید.
- پلیس راهنمایی باید جهت ارتقاء فرهنگ ترافیکی شهروندان تلاش نماید.
- پلیس راهنمایی باید درباره انواع خدمات قابل ارائه به شهروندان اطلاعرسانی نماید.
- پلیس راهنمایی در صورت لزوم باید خارج از وظایف قانونی خود (درحوادث و بلایا) به شهروندان کمک نماید.
۱۲- مؤلفه های کیفیت خدمات پلیس راهور در بُعد حفظ ارزشهای اسلامی
نتایج تجزیه و تحلیل داده ها با روش تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که کلیه مؤلفه های حفظ ارزشهای اسلامی بهجز یک مؤلفه که ضریب عاملی ۲۵۸/۰بود حذف شـد، مابقی آنها ضریب بار عاملیشان بیش از ۵/۰ بود. لذا میتوان گفت؛ مؤلفه های بُعد حفظ ارزشهای اسلامی کیفیت خدمات پلیس راهور بهشرح زیر است.
- در محل ارائه خدمات پلیس راهور باید نمازخانهای برای اربابرجوع وجود داشته باشد.
- کارکنان پلیس راهور در ارائه خدمات به شهروندان باید عدالت را رعایت نماید.
- کارکنان پلیس راهور باید به نیت قربالهی به شهروندان خدمات ترافیکی ارائه نمایند (انتظار پاداش مادی و یا انتظار تقدیر و تشکر از سوی اربابرجوع را نداشته باشند).
- کارکنان پلیس راهور باید مؤدب و مهربان و با رآفت اسلامی با شهروندان رفتار نمایند.
- کارکنان پلیس راهور باید در ارائه خدمات به شهروندان منظم و منضبط باشند.
- کارکنان پلیس راهور باید باتقوا باشند.
۱۳- مؤلفه های کیفیت خدمات پلیس راهور در بُعد سازگاری فرهنگی
نتایج تجزیه و تحلیل داده ها با روش تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که کلیه مؤلفه های بُعد سازگاری فرهنگی ضریب عاملی آن بیش از ۵/۰ بود. لذا میتوان گفت؛ مؤلفه های بُعد سازگاری فرهنگی کیفیت خدمات پلیس راهور بهشرح زیر است.
- پلیس راهور باید تلاش نماید، تا اصطلاحات تخصصی خدماتی راهور به شهروندان را بومیسازی نماید.
- کارکنان پلیس راهور هر منطقه از زبان بومی همان منطقه در فرایند ارائه خدمات به شهروندان استفاده نمایند.
- کارکنان پلیس راهور باید باورها و اعتقادات شهروندان را محترم بشمارند.
- کارکنان پلیس راهور باید از هر گونه رفتار خلاف هنجارهای عمومی پرهیز نمایند.
- در هر یک از بخشهای خدماتی راهور باید حداقل احدی از کارکنان، به یکی از زبانهای بین المللی (انگلیسی، عربی، و…) مسلط باشد، تا در صورت نیاز پاسخگوی اربابرجوع خارجی باشد.
۳-۲-۵ سؤال سوم: مدل مناسب مدیریت کیفیت خدمات راهنمایی و رانندگی چیست؟
تعدادی مدلهای مفهومی کیفیت خدمات که توسط محققان و دانشمندان مختلف در سراسر جهان تحقیق نمودند، وجود دارد. این مدلها بهعنوان ابزاری در سازمانهای خدماتی برای کمک به برنامه های بهبود کیفیت بکار گرفته شدند. سالهاست که پلیس کشورها نیز از مدلهای مختلف کیفیت خدمات و مدلهای تعالی سازمان برای بهبود خدماترسانی به مردم استفاده مینمایند. با توجه به توصیف و تطبیق مدلهای کیفیت خدمات در بخش ادبیات تحقیق، علیرغم تفاوتهایی که از لحاظ ابعاد و مؤلفه ها و محتوی دارند، تشابهات و قرابت زیادی نیز بین مدلها وجود دارد. با مقایسه مدلهای کیفیت خدمات در بخش ادبیات تحقیق اشکالات از آنجا مطرح می شود که برخی از مدلها، جامعیت لازم را برای سنجش کیفیت خدمات نداشتند. برخی دیگر نیز متناسب با جامعه مورد تحقیق (راهور) نبودند. بدیهی است که استفاده از هر مدل کیفیت خدمات و یا ترکیبی از آنها مستلزم بومیسازی نمودن شاخص های کیفیت خدمات میباشد. فرایند بومیسازی شاخص های کیفیت خدمات در این پژوهش، با منظور نمودن نظر خبرگان پلیس راهنمایی و اضافه نمودن معیارهای فرماندهی کل قوا محقق گردید. ابعاد مدل کیفیت خدمات راهور که به کمک خبرگان جامعه مورد تحقیق و تحلیل عاملی تأییدی حاصل شد، بر اساس مدل مفهومی اولیه تحقیق ترکیبی از ابعاد مختلف مدیریت کیفیت خدمات شامل: ابعادی از مدل کیفیت خدمات پاراسورامان Res-squal، مدل پاسخگویی رمزک، انجمن بین المللی رؤسای پلیسIACP، مدل کیفیت خدمات گاستر، مدل لهتینن و لهتینن، مدل طیف مصالحه کیفیت خدمات هیود فارمر، مدل رضایت مشتری کانو، مدل باس آلدلیگان و باتل، مدل EFQM, E-SQ مدل پاراسورامان و زیتهامل، مدل استورات و والش (CRM)، معیارهای مقام رهبری (آیتا… سیدعلی خامنهای)، مدل فورنل (CRM) برگرفته از ادبیات موضوع تحقیق بوده است. در مدل حاصله از این تحقیق دو بُعد شامل: حفظ ارزشهای اسلامی و مقبولیت و مشروعیت وجود دارد که در هیچیک از مدلهای مدیریت کیفیت خدمات مطرحشده وجود ندارد که میتوان آن را یکی از نوآوری این پژوهش دانست.
نتایج حاصله از یافتههای این تحقیق با روش تحلیل عاملی تأییدی و با بهره گرفتن از نرمافزار آماری APLS بیانگر آن است که مدل مناسب کیفیت خدمات راهور دارای ۱۳ بُعد و ۶۵ مؤلفه بهشرح شکل (۱-۵) میباشد.
شکل۱-۵: مدل مدیریت کیفیت خدمات راهنمایی و رانندگی ناجا
- حفظ حریم خصوصی شهروندان
- قابلیت اعتماد
- قابلیت اطمینان (کارایی)
- زیبایی طراحی صفحه وب سایت
- دسترسی راحت و آسان
- احترام به شئونات شهروندان
- رفتار بدون تبعیض و برابر قانون با شهروندان
- تلاشبرای ارتقا فرهنگ ترافیکی شهروندان
- اطلاع رسانی به شهروندان
- کمک به شهروندان خارج از وظایف قانونی
- وجود نمازخانه برای اربابرجوع
دانلود مطالب پایان نامه ها در رابطه با مدل مدیریت کیفیت خدمات راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری ...