روشهای تحقیق متعدد و متفاوتند و در کتب گوناگون تقسیمبندیهای متفاوتی از آنها ارائه شده است.در تحقیق حاضر هدف اصلی بررسی استراتژی بلوغ سازمانی و به منظور ارائه استراتژی مناسب در اداره آموزش و پرورش بندر امام خمینی است. از نظر «دواس» رایجترین تکنیک مورد استفاده در تحقیق پیمایشی، پرسشنامه است(دواس،۱۳۷۶). با این حال برخی از صاحبنظران در نوشتههای خود درباره پیمایش، پیوند اساسی میان روش پیمایش و شیوه جمع آوری اطلاعات برقرار کردهاند لذا در این پژوهش از روش پیمایش[۴۵] استفاده شده است. کرلینجر[۴۶]در مورد این روش مینویسد: «تحقیق پیمایشی، جمعیتهای کوچک و بزرگ را با انتخاب و مطالعه نمونههای منتخب از آن جامعهها برای کشف میزان نسبی شیوع، توزیع و روابط متقابل متغیرهای روانشناختی و جامعهشناختی مورد بررسی قرار میدهد» (کرلینجر، ۱۳۷۶). قابل ذکر است که برای تدوین چارچوب نظری تحقیق و مروری بر تحقیقات پیشین از روش اسنادی نیز بهره گرفته شده است. و نهایتاً اینکه، این مطالعه به لحاظ هدف، کاربردی، به لحاظ معیار زمان، مقطعی، به لحاظ ماهیت غیرتجربی و از نظر اجرا توصیفی از نوع پیمایشی است.
۳-۲ - جامعه آماری
جامعه آماری به کل گروه افراد، وقایع یا چیزهایی اشاره دارد که محقق میخواهد به تحقیق درباره آنها بپردازد(سکاران، ۱۳۸۰). جامعه آماری شامل عناصر، اجزاء، افراد و یا واحدهایی است که حداقل در یک صفت مشترک باشند. در تعریف جامعه باید به جامع و مانع بودن آن توجه نمود. جامع یعنی در بر گیرنده تمام اجزاء مورد نظر باشد و مانع یعنی واحدهایی را که شامل نمی شود در برنگیرد. در تحقیق حاضر جامعهآماری، مدیران، معاونان و کارشناسان اداره آموزش و پرورش بندر امام خمینی و همچنین مدیران مدارس این بندر مشتمل بر ۱۱۰ نفر می باشند.
۳-۳ - نمونه آماری
با توجه به در دسترس بودن جامعه از نمونه گیری سرشماری استفاده شده است.تعداد۱۱۰پرسش نامه بین نمونه توزیع و در نهایت ۸۳ پرسش نامه قابل استفاده جمع آوری گردید و مورد تحلیل قرار گرفت.
۳-۴- روش گردآوری داده ها
در این تحقیق داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته به دست آمده است. هر کدام از ابعاد پرسش نامه یکی از استراتژی های بلوغ سازمانی است که با چند گویه معرفی شده است. از پرسش شوندگان خواسته شد تا اهمیت هر کدام از گویه ها را برای سازمان متبوعشان یعنی اداره آموزش و پرورش بندر امام خمینی مشخص کنند. ساختار پرسش نامه در شکل زیر نشان داده شده است. برای سنجش نظرات نمونه آماری از طیف ۵ گزینهای لیکرت از خیلی زیاد تا خیلی کم استفاده شد.
جدول ۳-۱: گویه های پرسش نامه تحقیق
فرایندگرایی | ۱- وجود فرایندهای کاری دقیق و قابل اجرا چقدر برای سازمان شما مهم است؟ خیلی زیاد زیاد متوسط کم خیلی کم |
۲- وجود سامانه های اطلاعاتی به منظور ثبت و تجزیه و تحلیل اطلاعات کاری چقدر برای سازمان شما مهم است؟ خیلی زیاد زیاد متوسط کم خیلی کم |
|
۳- وجود سیستم مالی مربوط به درآمدها و هزینه ها چقدر برای سازمان شما مهم است؟ خیلی زیاد زیاد متوسط کم خیلی کم |
|
۴- وجود فرایندهای عملیاتی منظم چقدر برای سازمان شما مهم است؟ خیلی زیاد زیاد متوسط کم خیلی کم |
|
نگرش نظام مند | ۵- وجود سامانه اندازه گیری عملکرد سازمان چقدر برای سازمان شما مهم است؟ خیلی زیاد زیاد متوسط کم خیلی کم |
۶- وجود سامانه اندازه گیری عملکرد کارکنان چقدر برای سازمان شما مهم است؟ خیلی زیاد زیاد متوسط کم خیلی کم |
|
۷- وجود فرهنگ آینده نگری و توجه به توسعه پایدار چقدر برای سازمان شما مهم است؟ خیلی زیاد زیاد متوسط کم خیلی کم |
|
۸- آگاهی استراتژیک مدیران در رابطه با مسائل کلان حوزه آموزش و پرورش چقدر برای سازمان شما مهم است؟ خیلی زیاد زیاد متوسط کم خیلی کم |
|
منابع انسانی | ۹- وجود فرهنگ مشارکتی چقدر برای سازمان شما مهم است؟ |