۱۳۹۰
۲۳۹۱۸۵
منبع : مرکز آمار ایران
براساس جدول فوق بیشترین نرخ رشد جمعیت در این شهر طی سالهای ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۵ اتفاق افتاده و پس از آن طی دو دهه رو به کاهش بوده است.
۲-۱-۲-۴- روند دگرگونی و گسترش شهر نیشابور
همانگونه که در نقشه شماره ۲-۴ مشاهده میگردد، بهطور کلی جهات گسترش شهر نیشابور در ابتدا تا حدود دهه ۱۳۵۰به سمت غرب و سپس جنوب شهر بوده است. پس از آن طی دهه های ۱۳۵۰تا۱۳۷۰ هر چند شهر در همه جهات شمال، جنوب، شرق و غرب گسترش یافته است، اما بیشترین توسعه به سمت شمال شهر میباشد. البته از آن دهه تا کنون نیز بیشترین توسعه در شمال شهر و اغلب بهصورت ساخت شهرکهای مسکونی رخ داده است و البته مکان ساخت مسکن مهر نیشابور نیز در همین حوزه ( شمال کمربندی ) اتفاق افتاده است.
نقشه شماره ۲-۴: جهات گسترش شهر نیشابور(منبع: رای فن، ۱۳۸۹)
۲-۲-۴- بررسی پیشنهادات حملونقلی طرحهای تهیه شده برای نیشابور
در ادامه مطالعاتی که یا اختصاصا به حوزه حملونقل شهر نیشابور پرداختهاند چون طرح ساماندهی ترافیک شهر نیشابور و … و یا در فرایند مطالعاتی خود بخشی را به موضوع حملونقل اختصاص دادهاند مانند طرح جامع و تفصیلی شهر ؛ بهعنوان منابع اصلی شناخت حملونقل شهر نیشابور مورد بررسی قرار گرفته و نکات مرتبط با آنها اشاره شده است.
لازم به ذکر است که از نتایج مطالعات صورت گرفته و بررسی شده در این تحقیق در ادامه روند پروژه استفاده لازم صورت گرفته است.
۱-۲-۲-۴- طرح تفصیلی نیشابور ( مصوب سال ۱۳۸۲)
در این طرح فصلی جداگانه به موضوع حملونقل اختصاص داده شده و پیشنهاداتی نیز ارائه شده است که در ادامه بهطور اجمالی معرفی میگردد:
براساس برداشتهایی که مشاور تهیه کننده طرح تفصیلی در سطح شهر داشته است، به نکات و نارساییهایی رسیده که در متن به آن اشاره شده است، این موارد عبارتند از:
عدم تناسب جزیره میانی با عرض خیابان در بعضی از تقاطعهای شهر
عدم تناسب بین شبکه ارتباطی قسمت مرکزی شهر و عملکرد آن
کیفیت نامناسب آسفالت در بعضی از معابر اصلی بافت قدیمی شهر
عدم رعایت سلسلهمراتب دسترسی
برای این طرح ۷ اولویت اصلی تعیین شده است که ۴ مورد آن در حوزه حملونقل و ترافیک میباشد، این موارد عبارتند از ( رایفن، ۱۳۸۲: ۱۴):
احداث تقاطعهای غیرهمسطح با راهآهن ( ۵ تقاطع )
خیابانهای جدیدالاحداث، عبورکننده از میان بافت با عرض بیش از ۲۰ متر
کمربندی جنوب شهر و تقاطعهای آن
تعریض کوچهها و خیابانهای با عرض بزرگتر از ۱۲ تا ۲۰ متر
سه مورد اول سه اولویت اصلی طرح تفصیلی بوده و مورد آخر، ششمین اولویت مطرح شده در طرح میباشد.
در این طرح تعریض خیابانها در بافت موجود و مرکزی شهر و ایجاد خیابانهای جدید در حاشیهی شهر بهطور جدی مدنظر بوده است. مورد دیگری که به آن تأکید فراوان شده است احداث کمربندی جنوب شهر میباشد که از میان مزارع و کشتزارها عبور مینماید. همانطور که مشاهده شد تمام موارد فوق پیشنهادات سختافزاری بوده و هر چند این پیشنهادات در جهت بهبود و ارتقاء کیفیت تسهیلات حملونقل میباشد اما با اصول و اهداف حملونقل پایدار چندان سازگار نیست، خصوصاً احداث کمربندی از میان مزارع و کشتزارها.
۲-۲-۲-۴- مطالعات ساماندهی ترافیک شهر نیشابور ( مصوب ۱۳۸۲ )
یکی از مطالعات مرتبط با موضوع حملونقل و ترافیک که در سال ۱۳۸۲ انجام شد، مطالعاتی تحت عنوان ” ساماندهی ترافیک شهر نیشابور ” بوده است. در این مطالعات، ابتدا وضع موجود حملونقل و ترافیک شهر نیشابور شناسایی و مهمترین مشکلات مربوط به ترافیک نیشابور اولویتبندی شده است. از جمله مهمترین نیازهایی که در این مطالعات اولویتبندی شدهاند میتوان موارد زیر را نام برد ( بهران ترافیک، ۱۳۸۲ ):
رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی از سوی عابرین پیاده و رانندگان
بهبود وضعیت پایانه های اتوبوسرانی و مینیبوسرانی
استفاده از وسایل ارتباطی به جای وسایل نقلیه در فعالیتهای روزانه
ایجاد و بهبود علایم و خطکشیهای روی آسفالت
تعیین تعداد پارکینگها با ظرفیت آنها
نصب تابلوهای نام خیابان و هدایتکننده مسیر
همچنین در این مطالعات اقدامات مورد نیاز در سه بخش معابر و تقاطعها، بافت مرکزی شهر نیشابور و ساماندهی سیستم حملونقل همگانی شهر نیشابور براساس تلفیق کلیه نظرات مسئولین و شاخصها انجام شده است که خلاصهای از مهمترین اقدامات آن به شرح زیر میباشد ( رهیافت اندیشه فردا، ۱۳۹۰: ۱۵ ):
کنترل رعایت مقررات توسط عابرین پیاده و تفکیک عابر پیاده از ترافیک سواره
ساماندهی معابر درونشهری
ارائه طرح بهبود تسهیلات ایستگاهی
طرح جانمایی صحیح پایانه اتوبوسرانی
جانمایی و تعیین ظرفیت پارکینگها
ساماندهی تقاطعها و میادین
ایجاد یا تغییر موقعیت برخی از ایستگاههای اتوبوس
حذف یا ایجاد خطوط جدید اتوبوسرانی