نقض ماده ۴ قانون ایمنی راه ها
۲۴
۹۲/۰۸/۲۴
ازادراه قزوین رشت
۲۳۵۰
۰
۱
پیکان
پژو
عدم توجه به جلو
۲۵
۹۲/۱۱/۲۰
ازادراه قزوین رشت
واژگونی
۱۳۰۵
۱
۱
سمند
عدم توجه به جلو
۲۶
منبع: معاونت عمومی حمل و نقل و دفتر ایمنی و ترافیک
در جدول۳-۷، آمار ذکر شده مربوط به تصادفات فوتی هست که حدود ۵ درصد کل تصادفات را تشکیل می دهد. ۹۵ درصد مابقی شامل تصادفات جرحی و خسارتی می باشد که آمار آن نزد سازمان موجود نیست، هم چنین در سال ۸۹ نیز آماری از پلیس دریافت نشده، آمار محور (آزاد راه قزوین – رشت، برحسب سال آمده و از ستون ساعت وقوع تصادف بر مبنای روز و شب بودن می توان استفاده نمود، به عنوان مثال عدد ۱۰۳۵ در ستون ساعت وقوع به معنای ساعت ۱۰ و ۳۵ دقیقه صبح می باشد.
طبق جدول ۳-۷، آمار مربوط به تصادفات و تلفاتی که در ساعات شب رخ داده بسیار اندک بوده، و نمی توان از آن به عنوان معیاری برای محاسبه درآمد طرح استفاده نمود، همچنین اینکه موضوع تحقیق در مورد پارکینگ های این آزاد راه می باشد، که طبیعتاً تصادف رخ داده در آن نیز تفاوت چندانی با جاده نخواهد داشت.
۳-۱۲-۲- سایر موارد
علاوه بر موارد فوق، مزایای دیگری را می توان برای مولد های برق بادی در مقایسه با برق مورد استفاده از روش فسیلی برشمرد، که در ذیل آورده شده است:
- ناچیز بودن هزینه های جاری و سیر نزولی هزینه های سرمایه گذاری به مرور زمان
- عدم احتیاج به آب و تأسیسات جانبی
- ایجاد تحرک در صنایع موجود داخلی و ایجاد بازار کار در تولید برخی از قطعات توربینهای بادی
طبق برآورد های اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت [۴۴](IUCN)، میزان انتشار آلودگی به ازای هر مگاوات ساعت تولید انرژی با سوخت گازوئیل ۳/۲۱ کیلوگرم انواع اسید و کربن و منواکسید کربن و ۶۵۷ کیلوگرم دی اکسید کربن می باشد. و در صورت استفاده از سوخت گازی این ارقام به ترتیب ۷/۶ و ۴۴۷ کیلوگرم کاهش می یابد، که در صورت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر به ویژه انرژی باد، این مقدار آلودگی از محیط زیست حذف می گردد.
از سوی دیگر، هزینه های اجتماعی تخریب محیط زیست در اثر مصرف حامل های انرژی فسیلی در کشور براساس مطالعات بانک جهانی و سازمان حفاظت محیط زیست ایران[۴۵] در سال ۱۳۹۱حدود ۶/ ۱۰۲ میلیارد ریال براساس قیمت های ثابت سال ۸۱ می باشد که معادل ۶/۱۹ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور[۴۶] در آن سال بوده است.
۳-۱۳- نتایج محاسبات (کامفار)
۳-۱۳-۱- ارزش فعلی خالص و نرخ بازدهی داخلی سرمایه گذاری
جهت تحلیل مالی از دیدگاه بخش دولتی، از شاخص های ارزش فعلی خالص و نرخ بازدهی داخلی سرمایه گذاری استفاده شده است.
دو شاخص مهم برای ارزیابی مالی ارزش فعلی خالص و نرخ بازده داخلی می باشد. با این تفاوت که ارزش فعلی خالص زمانی می تواند مورد استفاده قرار گیرد که عمر دو پروژه یکسان باشد، که در اینجا این شرایط صادق است و دو روش تأمین روشنائی دارای عمر یکسان می باشند. لذا این شاخص می تواند جهت مقایسه معیار مناسبی باشد. ارزش فعلی خالص سرمایه گذاری از تفاوت ارزش فعلی هزینه ها و ارزش فعلی درآمدهای طرح حاصل می شود. به عبارتی تفاوت بین هزینه ها و درآمدهای تنزیل یافته طرح می باشد. بنابراین ارزش فعلی بالاتر با سود ویژه ارتباط مستقیم دارد. همچنین هرچقدر نرخ بازدهی داخلی، بزرگتر باشد، نشان از توجیه پذیری بالای اقتصادی پروژه دارد.