الف- خرده فروشی الکترونیکی اصیل عمومی : محصولات خود را در سطح جهان عرضه می کنند .
ب- خرده فروشی الکترونیکی اصیل خصوصی : محصولات خود را تنها به بازار محدودی عرضه می کنند و به مشتریان خاصی توجه دارند(مایر، ۱۹۹۵: ۱۴۵) .
۴- خرده فروشی الکترونیکی ترکیبی(مایر، ۱۹۹۵: ۱۴۵) .
محصولات خود را به خریداران از طریق فروشگاه های فیزیکی و به کاربران اینترنتی از طریق اینترنت ارائه می کنند . در واقع فروش هم به صورت اینترنتی و هم از طریق فروشگاه های فیزیکی انجام می شود
۵- خرده فروشی در مراکز خرید الکترونیکی :
دو دسته مراکز خرید الکترونیکی وجود دارد
الف- مراکز خرید واسطه مدار :
این نوع مراکز تنها نقش واسطه ای دارند . به این صورت که لیستی از کاتالوگ ها و کادرهای تبلیغاتی در وب سایت این مراکز برای ارتباط با فروشندگان هر محصول فراهم است و زمانی که کاربر روی محصول خاصی کلیک کند مستقیماً به فروشگاه مربوط ارجاع داده می شود. این روش یکی از زیر مجموعه های بازاریابی ارتباطی است(کلمن، ۱۹۹۸: ۹۵) .
ب- مراکز خرید ارائه دهنده خدمات اشتراکی :
در این مراکز ، خریدار ، محصول مورد نظر را یافته ، سفارش می دهد و هزینه آن را پرداخت می کند و نیز نحوه ارسال را مشخص می سازد . در واقع وب سایتهایی هستند مشتمل بر چند فروشگاه که صاحبان فروشگاه ها مبلغی به عنوان اجاره به مالکان مرکز خرید می پردازند(کلمن، ۱۹۹۸: ۹۶) .
۲- ۱- ۱۳ انواع روش های ارائه خدمات به مشتری در اینترنت
۱- پاسخگویی به سوالات مشتریان :
کسب اطلاعات مورد نیاز مشتریان و دسترسی به اطلاعات کامل تر در طول فرایند خرید و همچنین استفاده از لینک ها و کلمات کلیدی در وب سایت ها .
۲- فراهم نمودن قابلیت های جستجو و مقایسه :
با وجود هزاران فروشگاه الکترونیکی در اینترنت ، پیدا کردن اقلام مورد نیاز مشتری بسیار مشکل است . پس از جمع آوری اطلاعات محصول ، مشتری نیازمند مقایسه قیمت هاست که این قابلیت توسط موتورهای جستجو فراهم می شود .
۳- فراهم نمودن اطلاعات فنی و سایر موارد :
برای ترغیب مشتری به ادامه و استمرار خرید ، روابط تعاملی اهمیت دارند که این روابط قابلیت هدایت سازمان در سرمایه گذاری بر اولویت ها و نیازهای مشتریان را دارد .
۴- فراهم نمودن امکان ردیابی سفارش و اعتبار مالی برای مشتریان :
مشتریان علاقمند هستند تا در هر زمان و مکانی ، تراز حسابداری و وضعیت سفارش خود را ردیابی کنند، بین حساب خود پول رد و بدل کرده و بر سرمایه گذاری خود نظارت کنند(روتر،۱۹۶۷: ۶۵۱) .
۲-۱-۱۴ ابزارهای ارائه خدمات به مشتری در اینترنت
-
- وب سایت شخصی :
-
- طراحی وب سایت هایی توسط شرکتها که به مشتریان اجازه ثبت صفحات وب شخصی را میدهند که مشتری می تواند برای خرید استفاده کند و اطلاعاتی در مورد محصول ، خریدهای اضافی و گارانتی محصول نه تنها از این طریق بلکه از طریق پست الکترونیکی دریافت کنند .
۲- پرسش های متداول در خواستی :
ساده ترین و ارزان ترین ابزار برای پاسخگویی به سوالات مکرر و عمومی مشتریان است .که برای مشتریان نیز هزینه پایینی دارد .
۳- اتاق گفتگو :
که باعث جذب مشتریان جدید و افزایش وفاداری آنها می شود . در این اتاق می توان با متخصصان سازمان و مشتریان دیگر تبادل نظر کرد .
۴- پست الکترونیکی و پاسخ دهی خودکار :
عمومی ترین ابزار برای ارائه خدمات است که به دلیل ارزان و سریع بودنش برای توزیع و ارسال اطلاعات محصول استفاده می شود . برای حل مشکل پاسخ دهی دستی ، پاسخ دهی خودکار با بهره گرفتن از عامل های هوشمند بوجود آمده که با توجه به عبارات و کلمات کلیدی ، اطلاعات و جواب مناسب را فراهم می سازد. (آندرو و همس[۵۸]،۱۹۹۹: ۵۷)
۲- ۱- ۱۵استراتژی های بازاریابی خرید الکترونیکی
۱- بازاریابی مستقیم برای رسیدن به خریداران کاربردی
در بازاریابی مستقیم ، بازاریاب ها باید برنامه های خود را به حوزه های مختلف کارکردی و با سطوح مختلف یک حوزه کارکردی توسعه دهند. سه حوزه اساسی مدیریت که می توان به خریداران و تاثیر گذاران کسب و کار دسترسی یافت ، مدیریت کارکردی ، مدیریت مالی و مدیریت عمومی است . برای انجام اینکار سازمان نیازمند دسترسی به فهرست پست الکترونیکی،گزارش های سالیانه و سایر مستندات عمومی دارد . (تان و فلیکس، ۲۰۰۴: ۴۸)
۲- بازاریابی روابط :
نقش بازاریاب های تیز هوش در ایجاد روابط و ارتباطات مستمر با مشتریان در جایی نمود پیدا می کند که همه عوامل تاثیر گذار مثل فرایند بودجه بندی شرکت ، خارج از کنترل ماست .
۳- استراتژی های بازاریابی اینترنتی: ۵دسته این استراتژی ها عبارتند از:
-
- ایجاد وب سایت مناسب
-
- استفاده از فرصتهای اینترنتی برای ترفیع محصولات
-
- ایجاد قابلیت سفارش گذاری از طریق اینترنت
-
- اجرای فوری سفارش های در اینترنت
-
- بهبود روابط مشتریان با اینترنت(لاهمن، ۱۹۹۸: ۴۴)
۲-۱- ۱۶ استراتژی تجارت الکترونیک
در اینجا سوال اساسی این است که نقش اینترنت در استراتژی سازمان چیست ؟تنظیم استراتژی با تنظیم چشم انداز ، ماموریت و اهداف کلی سازمان آغاز میشود سپس استراتژی سیستم های اطلاعاتی مطرح می شود در این مرحله اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی که برای انجام استراتژی کسب و کار مورد نیاز است بررسی می شوند در مرحله آخر استراتژی فناوری اطلاعات و ارتباطات ( ICT ) مطرح می شود که به چگونگی همسو سازی اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی سازمان با فناوری های جدید می پردازد.(مطابق شکل ۲-۳)
شکل ۲-۳ : استراتژی تجارت الکترونیک، ( وارد و پپارد[۵۹] ، ۲۰۰۲)
۲- ۱- ۱۷ فرایند برنامه ریزی استراتژیک تجارت الکترونیکی
-
- شروع استراتژی تجارت الکترونیک:
-
- حضور به عنوان پیشرو
-
- تولد در اینترنت یا حرکت به سمت اینترنت
-
- توسعه قلمرو
-
- ایجاد یک شرکت اینترنتی مجزا
-
- ایجاد یک نشان تجاری مجزا