- کاهش تولید آلایندهها از طریق استفاده از انرژیهای پاک و تکنولوژی های جدید
- عدم تخریب فضاهای باز در شهرها
۷-۹-۲-توجه به نقش شبکهی حملونقل در مدیریت بحران حوادث طبیعی
شبکهی حملونقل درونشهری نقش تعیینکنندهای را در موفقیت عملیات نیروهای امداد و نجات در شرایط بحرانی پس از وقوع سانحهی طبیعی به ویژه در شهرهای بزرگ دارد. دستیابی به پایداری در برابر خطرات ناشی از این سوانح، از طریق زیر امکان پذیر میگردد:
- ترکیب کالبدی مناسب قطعات و راه های دسترسی بهنحوی که آسیب فیزیکی قطعات ( ریزش آوار، شکستن و فرو افتادن شیش هها، تزئینات و الحاقات ساختمان و غیره ) سبب آسیب راه ها ( انسداد راه، آسیب جانی افراد در راه یا افراد در حال گریز و پناه، آسیب مالی عناصر راه مانند خودروها تجهیزات شهری و غیره ) نگردد.
- طراحی مناسب راه ( عرض مناسب با خصوصیات تقسیم بهنحوی مناسب، کف راه با توجه به خصوصیات کالبدی جدارههای قطعات مجاور راه )
- متناسب بودن مشخصات فیزیکی راه ها با خصوصیات عملکردی قطعات مجاور ( جمعیت، الگوی استفاده و غیره ) جهت جلوگیری از ایجاد ازدحام هنگام گریز و پناه مردم ( عرض راه، طول راه، جنس کف، شیب و غیره )
۱۰-۲-شاخصهای حملونقل پایدار
در طی دهه گذشته چندین مجموعه مختلف از شاخصها برای بیان مفهوم حملونقل پایدار تعریف شدهاند. آکادمیهای علمی و مشاوران مرتبط با حملونقل[۳۲] از جمله افراد بسیار فعال در این زمینه بودهاند. برای برنامه ریزی پایدار و جامع سیستم حملونقل بهتر آن است که مجموعهای متوازن از شاخصها که دارای ترکیبی از اهداف اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی باشد را در نظر بگیریم ( احمدی و محرمنژاد، ۱۳۸۷: ۱۰).
هدف از ارائه مطالب این بخش آشنایی با شاخصهای مورد استفاده در منابع علمی معتبر میباشد که با توجه به مواردی که در اینجا مطرح شده و درنظر داشتن شرایط نمونه موردی مطالعه، زیرمعیارهای مناسب برای مدلAHP جهت شناسایی شیوه های حملونقل پایدار نیشابور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
در ادامه برخی از معیارها و شاخصهای حملونقل پایدار ( در سه بعد اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطی) که در حوزه حملونقل درونشهری از طرف سازمانهای بین المللی معتبر ارائه شده است بیان میشود:
جدول شماره۶-۲: شاخصهای حمل و نقل پایدار ارائه شده توسط برخی سازمانهای بین المللی معتبر
سازمان پیشنهاد دهنده
ردیف
انستیتو حملونقل ویکتوریا
O. Ilker Kolak
و همکاران
دانشگاه Winnipeg
بانک جهانی
آژانسORTEE[33] کانادا
انجمن حملونقل کانادا[۳۴]
۱
متوسط سهم هزینه خانوار در حملونقل
میزان مصرف انرژی
انرژی فسیلی
مورداستفاده در
حملونقل
سرانه هر واحد انرژی مصرفی از GDP
ردپای اکولوژی در زمینه حملونقل
تراکم جمعیت در EUA
۲
متوسط میزان زمان سفر در سفرهای غیر تفریحی
انتشار گازهای گلخانهای از تمام شیوه های حملونقل
انتشار گازهای
گلخانهای