۸۳/
تجربی
احساس ثواب و گناه
۲
ترتیبی
۱۰-۲
۴.
۶۷/
پیامدی
حجاب، حلال و حرام
۲
ترتیبی
۸-۰
۴.
۵/
مراحل اعتبار یابی شاخص میزان دین داری نیز طبق سایر متغیرها انجام گرفت. و نتایج همبستگی هر بعد با کل شاخص و آلفای آن در جدول فوق ذکر شده است.
متغیر های زمینه ای:
جنس: بسیاری از پژوهش های اجتماعی نشان می دهد که جنس عامل موثری در در گرایش افراد به دموکراسی است. از نظر بوردیو ویژگی های جنسی همان قدر از ویژگی های طبقاتی جدایی ناپذیرند که زردی لیمو از اسیدی بودن آن. هر طبقه از جهتی، با جایگاه و ارزشی که به دو جنس و خلق و خوهای آن ها می دهد تعریف می شود. ماهیت حقیقی یک طبقه یا پاره طبقه در توزیع جنسی و سنی آن، و حتی شاید بیش از آن است بوردیو،۱۳۹۰: ۱۶۰).
سن: در تحقیق های تجربه اینگلهارت سن عامل تاثیر گذاری بر گرایشهای سیاسی فرد است(اینگلهارت، ۱۳۷۳: ).
واحد تحلیل و سطح تحلیل:
واحد تحلیل عبارت از فرد، گروه، طبقه یا هر پدیده اجتماعی و موضوعی که ویژگی آن مورد بررسی قرار می گیرد. واحد تحلیل این پژوهش فرد پاسخگو می باشد . و سطح تحلیل نیز خرد است.
جامعه آماری:
جامعه آماری این پژوهش را شهروندان تهرانی ۲۰ سال به بالا تشکیل می دهند. از این جهت شهر تهران انتخاب شده است که می توان از انواع طبقات و اقشار اجتماعی در محدوده وسیع آن انتخاب کرد. به این لحاظ قابلیت تعمیم به جامعه ایرانی را پیدا می کند. و از این لحاظ شهروندان ۲۰ سال به بالا چرا که این افراد بعد از خروج از آموزش و پرورش وارد دنیای اجتماعی شده اند و نسبتا با موضوعات اجتماعی درگیر شده اند و در واقع از نظر کارشناسان روان شناسی نیز به حدی از بلوغ ذهنی و اجتماعی رسیده اند. گروه های زیر این سن هنوز دارای گرایشات تثبیت شده و موثر در سطح اجتماع نمی باشند.
روش نمونه گیری و حجم نمونه:
تعیین حجم نمونه و شیوه نمونه گیری:
فرمول نمونه گیری به شرح زیر بوده است:
که در آن، حجم نمونه آماری= n
حجم جامعه اصلی= N
دقت احتمالی مطلوب= d
ضریب احتمال خطا (احتمال اینکه خطای واقعی نمونه از خطای حدی تجاوز نکند)=t
ضریب تغییرات صفت= s
با بهره گرفتن از فرمول فوق و جمعیت کل ۲۰ سال به بالای شهر تهران که طبق سرشماری ۱۳۸۸ ، ۷۴۴۷۶۲۰ می باشد حجم نمونه تعیین می گردد.که با ضریب اطمینان ۱.۹۶،و حداکثر واریانس۵/. و دقت احتمالی۳./حجم نمونه ۵۹۸ محاسبه گردیده است. که در نهایت به تعداد ۶۴۳ نفر افزایش یافت.
شیوه نمونهگیری
شیوه نمونهگیری این مطالعه احتمالی و از نوع «نمونهگیری چندمرحلهای» (multi- stage sampling) است که عبارت است از: ترکیب چندین نمونهگیری برحسب قسمتهای متغیر جامعه آماری. بنابراین سعی میگردد طی مراحل متفاوت، بهتدریج به نمونه واقعی دست یافت. هر یک از این مراحل بدین شرح است:
مرحله اول) روش نمونهگیری تصادفی ساده (SRS): چارچوب نمونهگیری پیمایش حاضر شامل کلیه بلوکهای هر یک از مناطق شهر تهران به انضمام تعداد خانوار معمولی ساکن در بلوکهاست. این چارچوب با بهره گرفتن از نقشههای به روز شده مرکز آمار ایران و نیز پایگاه دادههای دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تهیه گردیده است. در واقع این بانک اطلاعاتی مربوط به تعداد خانوار ساکن در یک بلوک، تعداد زن و مرد ساکن در آن بلوک، منطقه بلوک، حوزه بلوک و شماره بلوک منطبق بر شمارههای موجود بر روی نقشههای مورد نظر میباشد. بر این اساس طبق پایگاه دادههای آماری مورد دسترس، شهر تهران به ۳۸۱۵۹ بلوک تقسیم شده است. بر این اساس بر حسب ۶۵۰ نفر نمونه تحقیق سعی شد ۶۵ بلوک از طریق نرمافزار کامپیوتری مربوطه به روش کاملاً تصادفی انتخاب گردد. بدین صورت از تمام مناطق ۲۲گانه شهر تهران، متناسب با تعداد بلوکهای هر منطقه، یکسری بلوک برداشته شد. شایان ذکر است انتخاب کلیه مناطق شهر تهران به عنوان نمونه، بیشتر به خاطر تعمیم آماری بهتر و عدم تمایز دقیق مناطق شهری بر حسب ویژگیهای مختلف بوده است.
مرحله دوم) روش نمونهگیری سیستماتیک: با مشخص شدن بلوکهای نمونه بر اساس نقشه راهنما، در این مرحله بایستی خانوارهای موجود در هر یک از بلوکها را مشخص کرد. با بهره گرفتن از تجربه محقق و نیز مراکز تحقیقاتی چون «ایسپا» (مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران) و اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری برای هر بلوک ۱۰ خانوار در نظر گرفته شد. برای استفاده از شیوه نمونهگیری سیستماتیک از ۶۵ بلوک منتخب، ابتدا فرم «فهرست خانوار» تکمیل تا مشخص شود که در هر بلوک چند خانوار وجود دارد. لذا با توجه به انتخاب ۱۰ خانوار از هر بلوک، به شیوه نمونهگیری سیستماتیک تعداد خانوارهای ساکن در هر بلوک را بر عدد ۱۰ تقسیم کرده تا عدد فاصلهای به دست آید. بعد از تعیین عدد فاصلهای، یک عدد تصادفی به عنوان مبدأ نمونهگیری انتخاب میشود (مثلاً عدد ۴). برای انتخاب خانوار دوم نمونه، به عدد مبدأ، عدد فاصله را افزوده تا خانوار بعدی نمونه به دست آید (۴ به اضافه ۱۰ برابر با ۱۴). به همین ترتیب ۱۰ خانوار مورد نظر در هر بلوک مشخص میگردند.
مرحله سوم) روش نمونهگیری طبقهای stratified sampling)): در استفاده از روش طبقهای باید متغیر مورد طبقهبندی مشخص شود. در واقع متغیر طبقهبندی خصیصهایست که میخواهیم نمونه از آن نظر کاملاً معرف باشد (دواس، ۱۳۷۶: ۷۲). در نمونهگیری طبقهای، حجم نمونه را به شیوههای مختلف میتوان میان طبقات تقسیم کرد. سادهترین روش، تقسیم مساوی مقدار نمونه میان طبقههاست. روش دیگر انتساب بهینه (optimal allocation) است. در این روش با توجه به واریانس صفت مورد مطالعه در هر طبقه، تعدادی نمونه انتخاب میشود. با این روش واریانس میانگین نمونه کاهش و دقت نمونهگیری افزایش مییابد (ازکیا، ۱۳۸۲: ۲۶۰). بنابراین با بهره گرفتن از این روش در مرحله سوم نمونهگیری، به طور همزمان مطابق با طبقات متغیرهای زمینهای و سپس انتخاب نسبت مقتضی از هر طبقه به نمونه مورد نظر میرسیم.
بر این اساس با انتخاب خانوارهای نمونه در هر یک از بلوکها، بایستی پاسخگوی نمونه را از بین تمام افراد واجد شرایط پاسخگویی در آن خانوار (افراد ۲۰ سال به بالا) انتخاب کرد. لذا در این مرحله به شیوه طبقهای نسبی بر حسب نسبت دو متغیر جنس و گروه سنی مطابق با ویژگی جامعه آماری، فرد مورد نظر انتخاب میشود، به نحوی که در این مرحله پرسشگران آموزش دیده سعی مینمودند که نسبت جنسی و سنی را رعایت نماید. اجرای این مرحله بیشتر بدین خاطر است که با توجه به اینکه همه اعضای خانواده در هنگام پرسشگری در خانه نیستند و امکان انتخاب تصادفی به دلایل متعدد فراهم نیست، لذا دو متغیر مهم جنس و سن کنترل میشود تا ویژگیهای نمونه متناسب با ویژگیهای جمعیت آماری باشد. از پرسشگران خواسته شده است که حدود نیمی از نمونه را زنان و نیمی دیگر را مردان تشکیل دهند. همچنین نیمی از جمعیت زیر ۴۰ سال و نیمه دیگر بالای ۴۰ سال باشند.
اعتبار و پایایی:
اعتبار: