اندوکتانس در راستای q (H)
مقاومت پیچشی آرمیچر (
شار پیوستگی (Wb)
ضریب اصطکاک کولمبی (N.m)
ضریب اصطکاک ویسکوزیته (N.m)
ضریب اصطکاک ایستایی (N.m)
سرعت کاهش اصطکاک ایستایی (rad/s)
اینرسی بار و روتور (kg.m2)
تعداد جفت قطبها
نتایج
برای بررسی کارایی کنترل کننده دو شبیهسازی انجام گرفته که نتایج آنها در شکلهای (۵٫۴) و (۵٫۵) آمده است. در هر شبیهسازی بردارهای تخمین پارامترهای اولیۀ کنترل کننده ( صفر در نظر گرفته میشوند. پاسخ سیستم نیز بر اساس ردگیری خطای سرعت، خطای تخمین سرعت، جریان و ولتاژ در راستای d-q، تخمین اغتشاش و بردارهای تخمین پارامتر تطبیقی ، مورد بررسی قرار میگیرد.
سرعت روتور که به عنوان ورودی سیستم و سیگنال مرجع در نظر گرفته می شود در شکل زیر آمده است.
شکل ۵٫۳- سیگنال مرجع کنترل کنندۀ تطبیقی
در این شبیهسازی مقادیر نامی جدول (۵٫۱) برای تقلید رفتار سیستم به کار رفتهاند. همانطور که در شکل (۵٫۴) نشان داده شده است، خطای ردگیری سرعت، قبل از آنکه ثباتی در رفتار سیستم و در تخمین اغتشاش به وجود آید، کاهش یافته و با دامنۀ کوچک ادامه پیدا می کند. به عبارت دیگر این کنترل کننده توانسته است که جریان و ولتاژ صافی را در راستای d و q ایجاد کند. به علاوه، میتوان گفت که با وجود تغییرات سریع گشتاور الکترومغناطیسی، سیستم کنترل ارائه شده ردگیری دقیق و کارایی خوبی از خود نشان داده است. در قسمت (e) از شکل (۵٫۴) نیز تخمین خوب روئیتگر از گشتاور اصطکاکی قابل مشاهده است.
در دومین شبیهسازی انجام شده، در ثانیۀ ۱۰گشتاور بار به اندازۀ ۱۰۰(N.m) برای بررسی کارایی کنترل کنندۀ تطبیقی در مواجهه با اغتشاش بار، به سیستم اعمال می شود. همان طور که در شکل (۵٫۵) نشان داده شده است، هنگامی که موتور تحت گشتاور اغتشاشی قرار بگیرد، پارامترهای خود را برای مقابله با این تغییر، عوض می کند، که همانطور که در شکل (۵٫۵-e) مشخص است، موجب خنثی شدن اثرات تداخل می شود. علاوه بر این خطای ردگیری سرعت کوچک باقی میماند که خود باعث می شود که جریان وسیگنال کنترلی یکنواخت باشند. البته افزایش مقدار خطای تخمین سرعت، قابل توجه است.
شکل ۵٫۴- پاسخ سیستم کنترل تطبیقی با مقادیر نامی: (a) خطای ردگیری سرعت؛ (b) خطای تخمین سرعت؛ © مولفههای جریان در راستای d-q؛ (d) مولفههای ولتاژ در راستای d-q؛ (e) اغتشاش؛ (f) پارامترهای تطبیقی .
شکل ۵٫۵- پاسخ سیستم کنترل تطبیقی با تغییر بار: (a) خطای ردگیری سرعت؛ (b) خطای تخمین سرعت؛ © مولفههای جریان در راستای d-q؛ (d) مولفههای ولتاژ در راستای d-q؛ (e) اغتشاش؛ (f) پارامترهای تطبیقی .
طراحی سیستم کنترل تطبیقی برای سیستم با دینامیک نامعلوم
فلسفه کنترل تطبیقی به کارگیری دینامیک ماشین برای ردگیری سرعت است.
تحت شرایط خاص که رفتار و دینامیک سیستم نامعلوم است، در طراحی کنترل تطبیقی کمترین اطلاعات را برای سیستم فرض میکنیم و همین امر باعث هرچه بیشتر ساده شدن سیستم موردنظر میشود.