۵-۳ تاثیر دما بر عملکرد پیل سوختی ۶۵
۵-۴ تاثیر فشار بر عملکرد پیل سوختی ۶۶
۵-۵ اهمیت فشار آند نسبت به فشار کاتد ۶۷
۵-۶ نمودارهای سه بعدی دما-فشار ۷۰
فصل ششم: ۷۲
۶-۱ نتیجه گیری ۷۳
۶-۲ پیشنهادات ۷۴
فهرست مراجع ۷۵
پیوست الف ۷۸
برنامه MATLAB لینک شده با MATLAB Simulink 78
پیوست ب ۸۴
جداول Simulink و منحنی های دو بعدی و سه بعدی بیشینه توان ۸۴
فهرست اشکال
فهرست اشکال ۱۱
شکل (۱-۱) ایجاد جریان الکترسیته مستقیم از پیل سوختی در یک مرحله ]۲[ ۳
شکل (۲-۱) روند توسعه پیل سوختی] ۲[ ۱۲
شکل (۲-۲) پیلهای سوختی در آپولو ] ۲ [ ۱۳
شکل (۲-۳) خودرویی با سوخت هیدروژنی ]۲[ ۱۴
شکل (۲-۴) انتشارات ثبت شده سالانه در جامعه جهانی ] ۲ [ ۱۵
شکل (۲-۵) انواع پیل سوختی همراه با نوع واکنش و دمای کارکرد آنان ]۲[ ۱۸
شکل (۲-۶) اساس عملکرد پیل سوختی پلیمری ]۲[ ۱۹
شکل (۲-۷) مجموعهای از کاربردهای مختلف پیلهای سوختی ]۲[ ۲۳
شکل (۳-۱) طبقهبندی کلی روشهای بهینهسازی] ۱۹[ ۲۷
شکل(۳-۲ ) نمودار گردشی الگوریتم ژنتیک ۳۰
شکل (۳-۳) انتخاب چرخگردان ۳۴
(شکل ۳-۴) پیوند یک نقطهای ۳۶
شکل (۳-۵) الگوریتم ژنتیک با بکارگیری مفهوم نخبهسالاری ۴۰
شکل (۳-۶) تعیین مقدار ماکزیموم بعنوان تابع برازندگی ۴۷
شکل (۳-۷) نمودارالگوریتم ژنتیک بکار گرفته شده در تحقیق حاضر ۴۹
شکل (۳-۸) بلوک دیاگرام مورد استفاده درفشار جزیی آند ۵ بار ۵۲
شکل (۴-۱) روند حل معادلات پیل سوختی ۵۷
شکل (۴-۲) پیل سوختی و دستگاه تست پژوهشگاه دانشگاه ۵۸
شکل (۴-۳) مقایسه نتایج مدلسازی و آزمایشات عملی در دمای ثابت oC60 و فشار متغیر ۵۹
شکل (۴-۴) مقایسه نتایج مدلسازی و آزمایشات عملی در فشار ثابت ۱ بار و دمای متغیر ۶۰
شکل (۵-۱) سرعت همگرایی الگوریتم ژنتیک لینک شده باMATLAB Simulink ُُُ ۶۴
شکل(۵-۲) ماکزیمم توان به ازای مقادیر مختلف فشار آند و کاتد. دمای کارکردی پیل ثابت و برابر دمای بهینه oC75 67
شکل (۵-۳) ماکزیمم توان پیل سوختی در فشارهای مختلف سمت کاتد. فشار آند و دمای کارکردی پیل سوختی ثابت و برابرمقادیر بهینه ۶۸
شکل (۵-۴) منحنی های پلاریزاسیون پیل سوختی در فشارهای مختلف سمت کاتد. فشار آند و دمای کارکردی پیل سوختی ثابت و برابر مقادیر بهینه ۶۸
شکل (۵-۵) ماکزیمم توان پیل سوختی در فشارهای مختلف سمت آند. فشار کاتد و دمای کارکردی پیل سوختی ثابت و برابر مقادیر بهینه ۶۹
شکل (۵-۶) منحنی های پلاریزاسیون پیل سوختی در فشارهای مختلف سمت آند. فشارکاتد و دمای کارکردی پیل سوختی ثابت و برابر مقادیر بهینه ۷۰
شکل (۵-۷) ماکزیمم توان به ازای دما و فشارهای مختلف آند. فشار کاتد ثابت و برابر فشار بهینه کاتد ۷۱
شکل (۵-۸) ماکزیمم توان به ازای دما و فشارهای مختلف کاتد. فشار آند ثابت و برابر فشار بهینه آند ۷۱
شکل (ب-۱) بیشینه توان بر حسب دمای سلول و فشار کاتد، فشار آند ثابت و برابر ۵ بار ۹۵
شکل (ب-۲) بیشینه توان بر حسب دمای سلول و فشار کاتد، فشار آند ثابت و برابر ۵/۴ بار ۹۶
شکل (ب-۳) بیشینه توان بر حسب دمای سلول و فشار کاتد، فشار آند ثابت و برابر ۴ بار ۹۷
شکل (ب-۴) بیشینه توان بر حسب دمای سلول و فشار کاتد، فشار آند ثابت و برابر ۵/۳ بار ۹۸
شکل (ب-۵) بیشینه توان بر حسب دمای سلول و فشار کاتد، فشار آند ثابت و برابر ۳ بار ۹۹
شکل (ب-۶) بیشینه توان بر حسب دمای سلول و فشار کاتد، فشار آند ثابت و برابر ۵/۲ بار ۱۰۰
شکل (ب-۷) بیشینه توان بر حسب دمای سلول و فشار کاتد، فشار آند ثابت و برابر ۲ بار ۱۰۱
فهرست جداول
جدول (۳-۱) دامنه مقادیر در نظر گرفته شده برای پارامترها ۴۹
جدول (۳-۲) مقادیر پارامترهای الگوریتم ژنتیک ۵۰
جدول (۴-۱) مشخصات MEA مورد استفاده ۵۸
طراحی بهینه هندسه میدان جریان در پیل سوختی پلیمری با استفاده از الگوریتم ژنتیک- فایل ۲