نه تن از کارشناسان ، ذکر کردند که پیامک برای هدف گیری مخاطبان جوان به منظور اعلان وقایع یا حمایت از عرضۀ محصول جدید، مناسب است۱۲ تن از ۱۵ کارشناس، معتقد بودند که با در نظر گرفتن ماهیت شخصی سازی شدۀ بسیاری از خدمات ، بازاریابی موبایلی برای معرفی خدمات مفید تر است تا معرفی محصولات فیزیکی. صرفه نظر از آنچه عرضه می شود، تمام کارشناسان موافق بودند که تبلیغات موبایلی تنها زمانی موفق است که در یک آمیختۀ بازاریابی ، جا داده شود .همچنین ، برخی از صاحبنظران در مورد انتقال تصویر محصول یا شرکت بوسیلۀ پیامک اتفاق نظر دارند و برخی مخالفند (Scharl et al. 2005 ).
هزینه رسانه ای :
بازاریابی موبایلی می تواند مقرون به صرف تر از دیگر رسانه ها باشد. هزینۀ اصلی در کمپین های پیامکی، که همان خرید شماره های تلفن های همراه است، تنها زمانی نیاز است که شرکت نتواند مصرف کنندگان را متقاعد کند که وارد سیستم تبلیغات پیامکی شوند. طبق نظر کارشناسانی که با آنها مصاحبه انجام شد، اثربخشی پیامک در دسترسی به گروه های هدف ، به قضاوت در مورد قیمت های بالاتر شماره های تلفن همراه در مقایسه با آدرس های پست الکترونیک، کمک می کند. نرخ پاسخدهی مصرف کنندگان به این کمپین های موبایلی می تواند تقریباً ۳۰ برابر ، بیشتر از دیگر رسانه ها باشد ( Quios/Engage. 2000, Windwire. 2000) .
رفتار مصرف کننده :
کارشناسان به اتفاق آراء اظهار کردند که اغلب دریافت کنندگان ، پیام را می خوانند. بنابراین ، الزامی است که به این توجه مصرف کننده نفوذ کرده تا رفتارش را تحت تاثیر قرار دهیم .مصاحبه کنندگان مطرح کردند که ، از آنجاییکه اثر پیامها به سرعت ناپدید می شود، پیامها معمولاً دریافت کنندگان را ترغیب می کنند که در همان لحظه ، عمل کنند) Scharl et al. 2005).
یک سنجۀ حیاتی ، توجه است.جلب توجه، که اغلب بعد از یادآوری اندازه گیری می شود، یک پیش شرط برای تحت تاثیر قرار دادن رفتار مصرف کننده است.در مقایسه با دیگر رسانه ها ، نرخ یادآوری برای تبلیغات موبایلی، بالاست ) Windwire. 2000, et al. 2005 (.
اثر ویروسی) S. Godin. 2001, cited in Scharl et al. 2005) تاثیر پیام های متنی جذاب و توجه مصرف کننده را چند برابر می سازد. دریافت کنندگان از طریق ارسال مجدد پیام ها به دوستانشان، اثر قوی همتایان را ایجاد می کنند. هانگ و همکارانش).۲۰۰۳ (Hung et al دریافتند که اثر همتایان، اثرات خارجی را تحت شعاع قرار می دهد Scharl et al. 2005 ) ,). گر چه، پیش بینی موفقیت اثر ویروسی مشکل است، زیرا بستگی به روندهای غیر قابل پیش بینی مصرف کنندگان و پویایی های گروهی دارد( S. Godin .2001, et al. 2005).
۲-۴ .یشینه تحقیق
۲-۴-۱٫ تحقیقات خارجی
در تحقیقی که توسط مانیسونترن و فرتین) ۱ ۲۰۰۶) انجام شد، الگوهای رفتار نوشتاری مشتریان مورد بررسی قرار گرفته و نگرش کلی مصرف کنندگان نسبت به تبلیغات پیامکی و تبلیغات بر مبنای اجازه در نیوزلند، اندازه گیری شد.آنها تحقیق خود را روی دانشجویان یکی از دانشگاه های بزرگ نیوزلند که در گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال قرار دارند، انجام دادند و برای اینکار از پرسشنامۀ اینترنتی استفاده کردند.نتایج آنها حاصل از ۳۳۵ پرسشنامۀ دریافت شده بود.نتایج این پژوهش نشان داد که پاسخ دهندگان نگرش نسبتاً بی تفاوتی نسبت به بکارگیری تبلیغات در پیامک داشتند و اکثر کاربران تمایل داشتند که توانایی کنترل تبلیغات متنی که دریافت می کنند را داشته باشند و از مفهوم بازاریابی بر مبنای اجازه حمایت کردند.نتایج آنها همچنین نشان داد که در میان گروه های کاربران، کاربران پرمصرف )کاربرانی که از پیامک بیشتر استفاده می کنند(،نسبت به کاربران کم مصرف، نیاز بسیار بیشتری به کنترل پیامک های تبلیغاتی دریافت شده از خود نشان دادند.
۱ Maneesoonthorn& Forthin |
الکساندر ماک ۱(۲۰۰۷) درژوهش خود بررسی کرد که آیا تفاوت های فرهنگی بین کشورها، تاثیر قابل توجهی بر پذیرش تبلیغات پیامکی دارد. وی از ابعاد فردگرایی و جمع گرایی هافستد برای بررسی اینکه آیا فرهنگ یک بعد مهم از تمایل افراد به پذیرش تبلیغات پیامکی است، استفاده کرد.وی برای این مطالعه، تایوان و امریکا را که دو فرهنگ متفاوت هستند را انتخاب کرد.این مطالعه بر روی ۱۷۸ دانشجوی امریکایی و ۱۳۸ دانشجوی تایلندی صورت گرفت.نتایج این تحقیق نشان داد که گرایشات فرهنگی که در سیستم های باور افراد تعبیه شده است، ممکن است نقشی موثر در فرایند تصمیم گیری افراد ایفا کند.یافته های این تحقیق نشان داد که تصمیمات مشتریان امریکایی در مورد پذیرش تبلیغات پیامکی، تنها بر پایۀ ملاحظات نگرشی است، در حالیکه تمایل مشتریان تایوانی به این امر تحت تاثیر هنجارهای اجتماعی ونیز عوامل نگرشی است.
مریساوو۲ ، کاجالو۳ ، کارجوتو۴ ، ویرتانن۵ ، سالمن۶ ، کیوی۷ ، رولاس۸ ، لپانیمی۹ در مطالعه ای به بررسی محرک های پذیرش تبلیغات پیامکی توسط مشتریان پرداختند.آنها مدل مفهومی و فرضیه های خود را بر روی یک نمونۀ ۴۰۶۳ کاربر تلفن همراه فنلاندی ، انجام دادند.آنها از مدلسازی معادلۀ ساختاری برای آزمون پنج محرک پذیرش تبلیغات پیامکی )کاربردپذیری یا سودمندی، زمینه، کنترل، از دست دادن، اعتماد(استفاده کردند.نتایج این تحقیق نشان داد که سودمندی و زمینه ، قویترین محرک ها هستند در حالیکه مورد چهارم ،از دست دادن، به طور منفی با پذیرش تبلیغات موبایلی مرتبط است. علارغم نگرانی ها در مورد حریم شخصی ، نتایج این تحقیق نشان می دهد که کنترل و اعتماد ، خیلی برای مشتریان در تبلیغات موبایلی مهم نیستند.
۱ Alexander Muk
۲Merisavo
۳ Kajalo
۴ Karjaluoto
۵ Virtanen
۶ Salmenkivi
۷ Raulas
۸ Leppäniemi
الکساندر ماک (۲۰۰۷) در پژوهش دیگری به بررسی تفاوت بین مشتریان جوان امریکایی و همتایان کره ای شان در تمایل به پذیرش تبلیغات پیامکی پرداخت.وی این پژوهش بین ملی را بر روی ۱۶۰ دانشجوی امریکایی و ۱۵۳ دانشجوی کره ای انجام داد. نتایج این مطالعه شواهد ابتدایی مبنی براینکه نگرش و باورهای مشتریان ارتباط مثبت قابل ملاحظه ای با تمایل آنها به برگزیدن این رسانۀ جدید دارد، را فراهم می کند.مدل نظری این مطالعه بر پایۀ بکارگیری تئوری کنش منطقی به عنوان ساختار اساسی برای بکار بردن ساختار های مفهومی مطرح شده در تئوری اشاعه است.این مطالعه احتمال یک حوزۀ تحقیقاتی جدید در تبلیغات را شناسایی کرده و یک چهارچوب مفهمومی برای بررسی هایش ارائه می دهد و اهمیت ساخت های زیرین مطالعه را مطرح می کند.
رتی۱ ، گرند کلاس۲ و دیکنز۳ (۲۰۰۵) در پژوهش خود به بررسی نقش تبلیغات پیام های متنی یا تبلیغات پیامکی پرداختند. آنها تحلیلی بر روی ۳۶ کمپین بازاریابی متنی) ۵۴۰۱ پاسخ دهنده( انجام دادند که نشان دهندۀ اثربخشی حیرت انگیز این شکل جدید بازارایابی از راه دور است. نتایج این تحقیق نشان داد که تبلیغات پیامکی هم به عنوان ابزار برندینگ و هم در تحریک پاسخ، اثر بخش است، که این امر از طریق بهبود قابل توجه در نگرش نسبت به برند و تمایل به خرید ، اثبات شد
ماک و بابین ۴ (۲۰۰۶) در پژوهشی به بررسی پذیرش- عدم پذیرش تبلیغات پیامکی توسط مشتریان امریکایی پرداختند.آنها چهارچوبی بر مبنای تئوری گسترش نوآوری و تئوری کنش منطقی، توسعه دادند تا قادر به درک عوامل موثر بر پذیرش تبلیغات پیامکی شوند.بر پایۀ پژوهشی که بر روی ۱۷۱ دانشجوی امریکایی انجام شد،آنها دریافتند که نگرش مشتریان و تاثیرات اجتماعی به طور قابل ملاحظه ای بر تمایل مشتریان به پذیرش تبلیغات پیامکی موثر است.
۱Rettie ۲ Grandcolas ۳ Deakins ۴ Babin |
ریتی پنت۱، ویتایاواراکول۲، لیمپیتی ۳ و لرندجدکا ۴ (۲۰۰۹) در پژوهششی به بررسی بازاریابی پیامکی و پیام چندرسانه ای و ادراک مشتریان نسبت به این ابزارهای بازاریابی پرداختند.آنها به بررسی تاثیر خصوصیات دموگرافیک،مرتبط بودن تبلیغات،آشنایی با برند و نگرش نسبت به پیامک و پیام چندرسانه ای بر پاسخ مشتریان به پیامک و پیام چندرسانه ای تبلیغاتی پرداختند.برای این منظور از پرسشنامه برای گردآوری داده ها و رگرسیون چندگانه برای تحلیل داده ها استفاده کردند.مطالعۀ آنها بر روی ۹۴۳ پاسخ دهنده، نشان داد که آشنایی با برند و نگرش نسبت به پیامک و پیام چند رسانه ای، تاثیر قابل توجهی بر پاسخ مشتریان به اینگونه تبلیغات دارد.