. Harris, Abram L, Economics and Social Reform, P32 ↑
- برای نمونه میتوان به مجموعه مقالات نشستهای تخصصی اقتصاد اسلامی از دانشگاههای تربیت مدرس و امام صادق (ع) در ایران و سایت IDB مجله اقتصاد مسیحی ارگان انجمن اقتصاددانان مسیحی امریکا و انگلستان و مجله بررسیهای اسلامی ارگان انجمنهای بین المللی اقتصاد اسلامی مراجعه کرد. ↑
. Stivers, Robert L., (editor), Reformed Faith and Economics, P22 ↑
.Karl Polany ↑
.Fokoyama ↑
. Stackhouse, Max L., Public Theology and Political Economy: Christian Stewardship in Modern Society, P30 ↑
.Brow ↑
.Mac Kelery ↑
. Taylor, Michael, Good for the Poor: Christian Ethics and World Development, P76 ↑
. Worland, Stephen Theodore, Scholasticism and Welfare Economics, PP.323-400. ↑
. Worland, Stephen Theodore,op.cit., P45 ↑
- نوشته اسمیت و تبیین رابطه دین و اقتصاد مربوط به دهه ۱۷۷۰ بود و انتقال پارادایمی در مورد سنتز حاصل از این دو رشته مربوط به دهه ۱۹۷۰ بود. ↑
. Samuelson,K, religion and economic action, p12. ↑
. Smith, A, an inquiry into the nature and causes of the wealth of nations, p13.”””””” ↑
.Beker ↑
.Daivid Hium ↑
.Agost Kont ↑
.Aspenser ↑
.Adward Taylor ↑
.Loi Brohel ↑
.Amatiasen ↑
.Hazmen ↑
.Gary Beker ↑
.Ralz ↑
.Mac Fersen ↑
.Askalen ↑
.Daivid Sen ↑
.Harsany ↑
.Daivid Lois ↑
.Jorgh Andrel ↑
.Merkantalism
مکتب سوداگری یا مرکانتیلیسم )به فرانسوی:( Mercantilisme از قرن شانزدهم تا نیمه قرن هجدهم رواج داشت و بیشترین سهم را در ایجاد خصلت تهاجمی خصومت و رقابت و استعمار در نظام اقتصادی سرمایه داری داشت. نظریات مکتب مرکانتیلیست اگر چه متناسب با رونق تجارت و اهمیت روز افزون مبادلات بینالمللی شکل گرفتهاست اما به نوبه خود در تکامل نظام اقتصادی سرمایه داری تجاری و حتی ایجاد زمینه برای پیدایش نظام اقتصادی سرمایه داری صنعتی نقشی در خور توجه داشت. ↑
.لازم به ذکر است نام بردن از این دو شهر خاص به این علّت است که فعالیتهای اقتصادی یهودیان در این دو شهر بارزتر از بقیه شهرهایی است که این قوم در آنجا زندگی می کنند. ↑
.این فصل با کمک از کتاب یهودیت بررسی تاریخی، نوشتهی ایزیدور اپستاین، ترجمهی بهزارد سالکی،چاپ دوم، موسسه علمی پژوهشی فلسفه و حمکت ایران تهران،۱۳۸۸، نوششته شده است. ↑
. Brooks, Roger,”Support for the Poor in the Mishanic Law of Agriculture”, pp. 17-39. ↑
.TYRE: famous ancient Phoenician seaport; town in southern Lebanon. It was a major Phoenician seaport from about 2000 BC through the Roman period.
صور:بندر معروف کهنی در صور ، واقع در جنوب لبنان که در ۲۰۰۰ سال قبل یکی از شاه راه های دوره رومی بوده است. ↑
. Adelstein, Richard P., “Islands of conscious power”, vol. 63, pp. 614-656. ↑
.HIRAM: Phoenician king of Tyre (969-936 BC), who appears in the Bible as an ally of the Israelite kings David and Solomon.
مشعر: پادشاه فینیقه ای از صور (۹۳۶-۹۶۹ پیش از میلاد) که به نظر می رسد با توجه به کتاب مقدس یکی از متحدین پادشاهان عبرانی ،داود و سلیمان بوده است. ↑
. Jericho: city in the West Bank under the control of the Palestinian Authority
اریحا: شهری در کرانه باختری که تحت کنترل تشکیلات خودگران فلسطین است. ↑
. Brooks, Roger, “Support for the Poor in the Mishanic Law of Agriculture”, pp. 40-45. ↑
. Shavouth ↑
. Pentecost عیدی که به یاد آور نزول تورات در کوه سینا است ↑
. Succoth: 8-9 day harvest festival, holiday commemorating the 40 years during which the Israelites lived in booths in the wilderness (Judaism)
سوکوت:جشن ۸-۹ روزه برداشت محصول که برای بزرگداشت آوارگی ۴۰ ساله یهودیان در بیابان برپزار می شود. پانزدهم ماه عبری تیشری، آغاز جشن مذهبی سوکوت میباشد. کلمهٔ سوکوت جمع کلمهٔ عبری«سوکا» به معنی سایهبان است. سوکا جشنی است به مناسبت خروج بنی اسرائیل از مصر، به معنای بیرون آمدن از خانه بندگی به سایهبان آزادی است. البته خروج از مصر در ۱۵ ماه نیسان (جشن پسح) بوده ولی به کلیمیان دستور داده شده که سوکوت در ماه تیشری اجرا گردد.برگزاری عید سوکوت به یادگار چهل سالی است که یهودیان پس از خروج از مصر بطور مداوم در حرکت بودند. عید سوکوت علاوه بر معنی و خصوصیت اصلیاش به عنوان یک عید یهودی، دارای یک جنبهٔ جهانی هم میباشد. این جشنی است که در آن یهودیان پیام مخصوصی برای افراد بشر میفرستند و در آن هستهای از اعتقاد به ماشیح موعود (ناجی جهان) دارد. یکی از مظاهر این طرز تفکر قربانی کردن ۷۰ گاو نر در ۷ روز جشن بود. این گاوها را برای سلامتی ۷۰ ملل جهان قربانی مینمودند. این عمل، همبستگی یهودیان را با تمام ملل جهان نشان میدهد.سوکوت ۵ روز بعد از یوم کیپور (روزهٔ بزرگ کلیمیان که ۲۵ ساعت میباشد) شروع میشود که هفت روز ادامه دارد.برابر نظر بیشتر مفسران تورات، منظور از سایهبان (سوکا) در بیابان، ابرهای ویژهای بودند که به طور معجزهوار مردم را در بیابان از اطراف احاطه کرده و آنها را از هر گونه گزند و آسیب طبیعی محافظت میکردند. بنابراین سکونت در سوکا، یادآوری معجزه خداوند در خارج ساختن عبرانیان از مصر و محافظت از آنها در مدت چهل سال اقامت در بیابان است.یکی دیگر از فلسفههای ساختن سوکا، با توجه به وضعیت خاص سقف آن بیان میشود. سقف سوکا از جنس حصیر یا شاخ و برگ درختان است، به طوری که باران به آسانی داخل آن میشود. کسی که در سوکا ساکن است، از یک سو به وضعیت افرادی که سر پناه مناسبی برای خود ندارند، آگاه میشود و احساس همدردی بیشتری با مستمندان میکند و از سوی دیگر، به فرمان خداوند، خانه مستحکم و راحت خود را ترک کرده، در محلی که به ظاهر سقف محکمی ندارد، ساکن شدهاست. وی در این حالت، توکل و ایمان خود را به خداوند تقویت کرده، اعلام میکند که به فرمان خالقش حاضر است حتی مکان راحت خود را ترک کرده و به محل مورد نظر او - گرچه دارای امکانات کمتری است - برود و امید خواهد داشت که خداوند او را در هر وضعیتی- مانند اجدادش در بیابان سینای - حفظ میکند.
↑
. Ames ↑
. Davies, Eryl W., Land: its rights and privileges, in R.E.Clements, (ed.), pp. 360-361. ↑
دانلود مطالب پژوهشی در رابطه با بررسی رابطه متقابل دین و اقتصاد- فایل ۲۴