تهیه اطلاعات از انتشارات، رسانه های مکتوب، ارگان ها، سازمان های دولتی
۴-۴ سیستم های پردازش
موضوع پردازش بر دو محور داده و اطلاعات استوار است که می توان از داده و اطلاعات به شرح زیر یاد کرد :
داده ها عبارتند از سمبل ها و نشانه ها که نمایانگر وقایعی هستند که اتفاق افتاده است. این سمبل ها بصورت کلمات و شکل ها و … است.
اطلاعات عبارت است از دانش درک گیرنده از پیامی که دریافت می کند. اگر پیامی چنین ویژگی را نداشته باشد از نظر گیرنده داده محسوب می شود، اطلاعات ممکن است در شکل زبانی، علایم رفتاری یا علایم و اشکال دیگر باشد و همچنین مفهوم اطلاعات و داده نسبی است.
پردازش داده و اطلاعات شامل ثبت، مرتب کردن، ترکیب، محاسبه، جمع بندی، ذخیره، بازیافت، تولید مجدد و … بوده است.
۴-۵ تجزیه و تحلیل
تجزیه و تحلیل داده ها فرآیندی چند مرحله ای است که طی آن داده هایی که از طریق بکارگیری ابزارهای جمع آوری در نمونه (جامعه) آماری فراهم آمده اند، خلاصه، کدبندی و دسته بندی ، … و در نهایت پردازش می شوند تا زمینه برقراری انواع تحلیلها و ارتباطات بین این داده ها به منظور آزمون فرضیه ها فراهم آید.
در این فرایند داده ها هم از لحاظ مفهومی و هم از جنبه تجربی پالایش می شوند و تکنیکهای گوناگون آماری نقش بسزایی در استنتاجها و تعمیمها به عهده دارند. اگرچه فرآیندهای تجزیه و تحلیل با توجه به نوع تحقیق، مسئله تحقیق، ماهیت فرضیه ها، نوع نظریه سازی، ابزار بکار رفته برای جمع آوری اطلاعات، … متفاوت هستند ولی دارای مراحل مشترکی هستند.
برای تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات براساس اهداف از پیش تعریف شده، داده های مربوط به هر یک از متغیرها که از پاسخ پرسشنامه های طراحی شده منتج شده است در قالب مشخصه های عددی آماری توصیف گردیده و سپس با بهره گرفتن از الگوهای آماری مناسب، فرضه های تحقیق مورد آزمون قرار گرفته و در مرحله پایانی تحلیل و جمع بندی نهایی انجام یافته است.
۴-۶ تجزیه و تحلیل داده ها ی تحقیق
جامعه آماری این پژوهش ۱۶۲ نفر از کارکنان رده های مختلف حوزه منابع انسانی استانداری تهران و فرمانداریهای تابعه هستند که به دلیل افزایش دقت حجم نمونه برابر با جامعه در نظر گرفته شده است. از ۱۶۲ پرسشنامه توزیع شده تعداد ۱۴۸ پرسشنامه تکیل و بازگردانده شد که اطلاعات آنها استخراج شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
جدول (۴-۱): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان تحصیلات
فراوانی | درصد | |
دیپلم فوق دیپلم لیسانس فوق لیسانس و بالاتر مجموع |
۲۵ ۳۹ ۷۸ ۱۶ ۱۵۸ |
۱۵٫۸ ۲۴٫۷ ۴۹٫۴ ۱۰٫۱ ۱۰۰ |
اطلاعات جدول فوق نشان می دهد که بیشترین درصد پاسخگویان ۴۹٫۴% (۷۸ نفر) میزان تحصیلات خود را لیسانس و کمترین پاسخگویان ۱۰٫۱% (۶ نفر) نیز میزان تحصیلات خود را فوق لیسانس و بالاتر گزارش کرده اند.
جدول (۴-۲): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب نوع رشته تحصیلی
فراوانی | درصد |