چارچوب زمانی درخواست تا ممیزی
۵-۲ سال
هر ساله
۵-۲ سال
نحوه شرکت در مسابقه
بنا به درخواست
بنا به درخواست
بنا به درخواست
مأخذ:(شایق،۱۳۸۴)
با توجه به تحقیقات پیشین انجام شده و همچنین جدول۲-۷ بالا در بین این مدل ها، مدل اروپایی EFQM عمومیت بیشتری در سطح جهان یافته و الگوی بسیاری از کشورها در طراحی جوایز ملی بوده است. اجرای موفقیت آمیز طرح اعطای” جایزه ملی بهره وری و تعالی سازمانی” توسط مؤسسه مطالعات بهره وری و منابع انسانی در بخش صنعت و معدن از سال ۱۳۸۲ و تعمیم آن به بخش های ساخت و تولید، خدمات، بهداشت و درمان، آموزش و عمومی گامی جدید برای ایجاد مدل سرآمدی ایرانی است. از آنجا که مدل ایرانی تعالی سازمانی از بسیاری جهات به مدل اروپایی، نزدیک و همگراست، آشنایی دقیق با آن برای جستجوگران سرآمدی ضروری به نظر می رسد. در بین مدل های سرآمدی کسب و کار، مدل EFQM به دلایل متعددی از جمله دلایل زیر، اهمیت بیشتری برای صنایع و سازمان های پیشتاز در کشور ما دارد:
تحقیقات نشان می دهد که این مدل در سطح جهان، بیش از دیگر مدل ها، به عنوان مدل مرجع جوایز ملی انتخاب شده است.
از آنجا که این مدل در اکثر کشورهای اروپایی، به عنوان مدل مرجع انتخاب شده است، امکان الگو برداری از طیف وسیعی از سازمان ها در کشورهای مختلف اروپایی با شرایط و ویژگی های متفاوت وجود دارد و امکان مراجعه و بازدید از سازمان های سرآمد(یا سازمان هایی که برای رسیدن به آن کوشیده اند) در برخی از این کشورها مثل ترکیه برای متخصصین کشورما آسانتر است.
روابط کشورما با کشورهای اروپایی، عموماً روابط خوبی بوده است که امکان انتقال دانش و استفاده مستقیم از خبرگان این مدل را برای سازمان های ایرانی فراهم می کند.
دیدگاه سیستماتیک قوی، توجه دقیق به مدیریت مبتنی بر فرآیندهای سازمانی و نتیجه گرایی مدل EFQM، برای سازمان های ایرانی که معمولاً در این حوزه ها با مشکلات جدی روبرو هستند، بسیار آموزنده و اجرایی است.
لذا با توجه به پیشینه تحقیقات انجام شده و همچنین مزیت های عمده مدل EFQM نسبت به دیگر مدل های ارزیابی کیفیت در سطح جهان، در استفاده از آن می بایست به دو نکته توجه شود که عبارتند از : استفاده از مدل EFQM بومی سازی شده از سوی سازمان بهره وری که شامل همان ۹ شاخص اصلی، که ۵ تا از آن شاخص ها تحت عنوان معیارهای توانمندساز بوده و ۴ معیار بعدی به عنوان معیارهای نتایج مطرح می باشد. و نکته دیگر این است که سازمان ها برای دست یابی به کیفیت، شناسایی نقاط ضعف و فرآیندهایی که نیاز به بهبود دارند لازم است که از نوع روابط درونی حاکم بر این ۹ معیار:۱-رهبری،۲- خط مشی و استراتژی، ۳- کارکنان،۴- منابع و شراکت ها،۵- فرآیندها، ۶- نتایج مشتری،۷- نتایج کارکنان، ۸- نتایج جامعه و ۹ نتایج کلیدی عملکرد آگاهی کافی برخوردار باشند.
فصل سوم
(روش تحقیق)
۳-۱- مقدمه
هدف تمام علوم، شناخت و درک دنیای پیرامون ما است. به منظور آگاهی از مسایل و مشکلات دنیای اجتماعی، روش های علمی، تغییرات قابل ملاحظه ای پیدا کرده اند. این روندها و حرکت ها سبب شده است که برای بررسی رشته های مختلف بشری، از روش علمی استفاده شود (ایران نژاد پاریزی ،۱۳۸۷)؛ از جمله ویژگی های مطالعه علمی که هدفش حقیقت یابی است استفاده از یک روش تحقیق مناسب می باشد و انتخاب روش تحقیق مناسب به هدفها، ماهیت و موضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد و هدف از تحقیق دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسش های تحقیق است(خاکی،۱۳۸۷).
در این بخش از تحقیق، ابتدا به صورت کلی با روش و متدولوژی تحقیق از لحاظ ادبیات روش تحقیق آشنا شده و در ادامه به تشریح روش کار و جمع آوری اطلاعات و تحلیل داده ها در تحقیق پرداخته شده است.
۳-۲- روش وقوع تحقیق
۳-۲-۱- نوع و هدف تحقیق
از آنجا که تحقیق حاضر درصدد توسعه کاربرد تکنیک تحلیل رگرسیون، جهت شناخت روابط میان معیارهای مدل تعالی سازمان EFQM می باشد، لذا از نوع تحقیقات کاربردی است. روش تحقیق برحسب گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی است که به تشریح رابطه میان معیارهای مدل تعالی سازمان EFQM با بهره گرفتن از تکنیک همبستگی می پردازد. در این تحقیق می خواهیم با بهره گرفتن از تکنیک تحلیل همبستگی، درک و آگاهی کاملی از روابط میان معیارهای مدل تعالی سازمانیEFQM بدست آورد.
۳-۳ جامعه آماری
برای دستیابی به اهداف پژوهش، ابتدا باید جامعه ای را که قصد داریم برای مطالعه انتخاب کنیم، تعریف کنیم. این تعریف باید روشن و واضح باشد و هیچ گونه ابهامی در آن وجود نداشته باشد(دلاور،۱۳۸۳،۱۰۲).
جامعه آماری عبارت است از مجموعه ای از افراد یا واحد ها که حداقل باید دارای یک صفت مشترک باشند. معمولاً در هر پژوهشی، جامعه مورد بررسی جامعه آماری می باشد که پژوهشگر مایل است درباره صفت متغیر واحد های آن به مطالعه بپردازد (سرمد، ۱۳۷۷،۱۷۷).
جامعه آماری این پژوهش شعبه معاونت برنامه ریزی و توسعه مدیریت شهری شهرداری تهران و واحد تحلیل آماری این پژوهش مدیران و کارشناسان شعبه مذکور و سازمان های تابعه آن می باشد که در مجموع جامعه آماری این پژوهش در قالب جدول ذیل نمایش داده شده است.
جدول۳-۱: جامعه آماری پژوهش
ردیف
بخش
سمت سازمانی
تعداد
۱
اداره کل برنامه و بودجه
مدیر کل و معاون
۳
۲۸