معمولأ اهداف قابل دسترسی که ریسک کمتری دارد انتخاب می شود.
معمولأ اهداف که هم ریسک بیشتری داردو هم دسترسی به آن سخت تر است انتخاب می شود.
تصمیم گیری سلسله مراتبی
تصمیم گیری مشارکتی
روابط بر اساس رقابت
روابط براساس اعتماد
تصمیم گیری در مورد بازگشت سرمایه گذاری و یا سود تعیین شده
تصمیم گیری تحت تأ ثیر الزامات سیاسی
تغییر به ندرت مدیران
انتخابات مکرر
۲-۲-۶- ۹- ده نکته کلیدی در بازاریابی اجتماعی
ده نکته کلیدی وجود داردکه با رعایت آنها می توان در حوزه بازاریابی اجتماعی به موفقیت دست پیدا کرد(نیازی و منتظری ۱۳۹۱).
۱- با مشتریان خود سخن بگویید. کلید موفقیت در بازاریابی اجتماعی در گفتن و شنیدن است. در واقع پرسش از مشتری، راه اصلی پی بردن به خواسته های آنهاست.
۲-گروه مخاطب را بخش بندی کنید. برای موفقیت در بازاریابی اجتماعی باید گروه مخاطب را به گروه های کوچکتری تقسیم کرد و برای هر گروه، برنامه ریزی خاصی انجام داد. معیارهایی چون سن، جنس، نژاد و موقعیت جغرافیایی در این بخش بندی موثر است. تقسیم بندی مخاطبین بر اساس رفتارهایشان هم ممکن است.
۳- برای محصول خود پایگاه ایجاد کنید. (مکان یابی) در حوزه بازاریابی اجتماعی جا افتادن محصول در میان مردم نتیجه دو عامل است: درک منافع و رفع موانع. توجه به این دو عامل حاصل تعیین دقیق شاخص های مکان یابی کالای مورد نظر ماست.
۴- عرصه رقابت مورد نظررا بشناسید. بازاریابان اجتماعی باید از دیگر پیام های رقابتی که می توانند محصولی باشند که واکنش منفی مخاطبین را به کالا یا خدمات ما باعث می شود و بر روی گروه مخاطب تاثیر می گذارند ،اطلاع کافی داشته باشند. محصول ما باید جذاب تراز آلترناتیوهای دیگر آن باشد تا بتواند مورد قبول واقع گردد
۵- به جاهایی بروید که مخاطب شما حضور دارد. برای موفقیت در بازاریابی اجتماعی باید پیام ها را در جایی ارائه کرد که مخاطب حضور داشته باشد. استفاده از روزنامه های محلی، فروشگاه های بزرگ، گروه های موسیقی و… از این جمله به شمار می روند. پژوهش بر روی مشخصات مخاطبین و نحوه استفاده از رسانه های محلی اهمیتی حیاتی دارد.
۶- برای ارتباط با مخاطبین از مسیرهای مختلفی استفاده کنید. بازاریابی اجتماعی بسیار وسیع تر از تبلیغات تلویزیونی است. استفاده از ترکیب رسانه های همگانی، اجتماعات،گروه های کوچک و فعالیت های فردی می تواند موثرتر باشد. وقتی یک پیام ساده و روشن در مکان های متعدد و در سراسر جامعه تکرار گردد ،احتمال دیده شدن و به خاطر سپرده شدن آن بیشتر است. گستردگی مسیر های مورد استفاده بستگی به میزان بودجه برنامه و نتایج پژوهش بر روی کانال های تاثیر گذار بر گروه مخاطب ما دارد. کلید موفقیت یک بسیج اطلاع رسانی در دو عامل مهم تداوم و ماندگاری آن است.
۷- از مدل هایی استفاده کنیم که نتیجه می دهد. بازاریابان اجتماعی برنامه هایی را طراحی می کنند که بیشترین فایده و اثربخشی را داشته باشد. یکی از مدل های معروف که مراحل تغییر رفتار رادر یک گروه مخاطب بیان می کند واز اصول آن در بازاریابی اجتماعی استفاده زیادی می شود"مدل مراحل تغییر پروچاسکا”[۲۱] است.
این مدل مراحل هفتگانه زیررا برای تغییر رفتار بیان می کند:
۱) ناآگاه به آگاه ۲) دانش ۳) علاقمندشده ۴) با انگیزه ۵) آماده برای امتحان کردن ۶) انجام رفتار
۷) عدم انجام رفتار
باکمک تکنیک های بازاریابی مانند پژوهش بر روی مخاطب، تحلیل محصول، طراحی پیام، ترویج پیام تهیه شده، تبلیغات و در نهایت ارزیابی و پس خوراند و گذاشتن این مفاهیم و اصول در کنار مدل های توجیه کننده تغییر رفتار می توان به کار در حوزه اصلاح رفتار اجتماعی امیدوار بود.
مدل کاملتری که بر مبنای مدل چرخه تغییر رفتار پروچاسکا طراحی شده و به دفعات در برنامه های بازاریابی اجتماعی مورد استفاده قرارگرفته است، مدل Tran theoretical است.
در این مدل مراحل چهارگانه:
۱) پیش اندیشه
۲) اندیشه
۳) عمل
۴) نگهداری
با شناخت این مراحل و توجه به اصول این مدل های آموزشی امکان موفقیت بیشتر است.
۸- آزمودن، آزمودن و باز هم آزمودن. تمامی محصولات، مواد و خدماتی که در برنامه های بازاریابی اجتماعی استفاده می شود را باید با بخشی از گروه مخاطب آزمون کرد تا تاثیرات واقعی آن شناسایی شود. استفاده از روش هایی چون روش گروه متمرکز و یا انجام پیمایش برای تعیین سطح دانش، نگرش و عملکرد می تواند مفید واقع گردد.
۹ - شراکت با گروه هاو افراد کلیدی جامعه را فراموش نکنید. اگر گروه های موجود در جامعه در کنار هم قرار گیرند و تلاشی هماهنگ انجام دهند پیام ها با قدرت و قوت بیشتر ارائه خواهد شد. ایجاد ارتباط با افراد و سازمان های کلیدی بسیار مهم است. این سازمان ها گاه در موضوع مورد نظر با ما اشتراک دارند و یا تکمیل کننده فعالیت ما هستند.گروه هایی چون رسانه ها، مدارس، بخش تجاری و آژانس های دولتی در دسته اخیر قرار می گیرند که توجه به آنها در برنامه های بازاریابی اجتماعی ضروری است. ۱۰ - به این نکته توجه کنید در آینده چه می توان کرد. سنگ بنای بازاریابی اجتماعی ارزشیابی است که در تمام فرایند حضور دارد. برای آن که بفهمیم اقدامات ما منجر به ایجاد تغییرات مطلوب شده است یا نه دو راه در پیش داریم:
الف- آیا گروه مخاطب رفتار مورد نظر ما را در پیش گرفته اند؟ (پاسخ این پرسش را با طراحی و انجام یک پژوهش کمی می توان به دست آورد).
ب- آیا تغییرات طولانی و کلی در جامعه رخ داده است؟ (پاسخ این پرسش هم با طراحی و انجام یک پژوهش آینده نگر به دست می آید).