میر غفوری (۱۳۸۲)
(منبع: مطالعه حاضر)
۲-۱۶- جمعبندی فصل دوم
در این فصل اقدام به تبین مبانی نظری و تجربی مرتبط با متغیرهای مورد نظر در این تحقیق گردید. در بخش مبانی تجربی، از نقاط قوت تحقیقات خارجی و داخلی مطرح در این پژوهش، جمعآوری اطلاعات موضوعی و مقیاسهای اندازه گیری آنها است که بسترهای مناسب و مفیدی جهت اجرای بهتر تحقیق را آشکار میسازند، هر چند تعداد محدودی از پیشینه های مطرحشده مستقیماً با موضوع مورد مطالعه این پژوهش ارتباط دارند و هر کدام از موضوعات مطرحشده فقط به بررسی یک یا دو متغیر مرتبط با این تحقیق، پرداختهاند. هر چند به صورت کلی پیشینه های مطرحشده، هم از نظر موضوعی و هم از نظر محتوایی زمینه ها و زاویههای دید مناسب را به منظور اجرای بهتر تحقیق فراهم ساختهاند.
فصل ۳
روش تحقیق
۳-۱- مقدمه
روش تحقیق مجموعه ای از قواعد، ابزار و راههای معتبر و نظام یافته برای بررسی واقعیتها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است (عزتی، ۱۳۷۶، ص ۲۰).
پژوهشگر به منظور تبین روش تحقیق، در بخشی از پژوهش به توضیح روش آن می پردازد. در این فصل در مورد روش تحقیق، منابع جمعآوری اطلاعات و چگونگی و نحوه گردآوری اطلاعات صحبت میکنیم. سپس فرایند تحقیق مورد بررسی و موشکافی قرار میگیرد. پس از آن با جامعه آماری تحقیق آشنا میشویم. نحوه نمونه گیری و تعیین اندازه آن از بخشهای دیگر این فصل است. ابزار جمعآوری اطلاعات در تحقیق پرسشنامه میباشد که در پایان به چگونگی طراحی آن پرداخته خواهد شد.
۳-۲- روش تحقیق
از نظر دانشمندان علوم اجتماعی یا پژوهشگری که در علوم کاربردی کار می کنند، تحقیق عبارت از فرآیندی که پژوهشگر می کوشد بدان وسیله پیچیدگیهای روابط متقابل بین افراد را بهتر درک کند. پژوهشگر با بهره گرفتن از روشهای منظم (سیستماتیک) درباره کنشها و واکنشها، اطلاعاتی را جمعآوری می کند، درباره معنی و مفهوم آنها میاندیشد، به نتیجههای میرسد، آنها را ارزیابی می کند و سرانجام این نتایج یا دستاوردها را ارائه میدهد (اعرابی، ۱۳۸۲، ص ۴۹).
به طور کلی روشهای تحقیق در علوم رفتاری را میتوان با توجه به دو ملاک تقسیم کرد: الف) هدف تحقیق، ب) نحوه گردآوری داده ها. بر این اساس پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. هدف تحقیق همبستگی عبارت است از درک الگوهای پیچیده رفتاری از طریق مطالعه همبستگی بین این الگوها و متغیرهایی که فرض می شود بین آنها رابطه وجود دارد. این روش علیالخصوص در شرایطی مفید است که هدف آن کشف رابطه متغیرهایی باشد که در مورد آنها تحقیقاتی انجام نشده است (دلاور، ۱۳۸۲). تحقیقات همبستگی بر حسب هدف به چهار دسته تقسیم می شود (سرمد و همکاران، ۱۳۸۰):
تحلیل رابطه همزمانی متغیرها
تحلیل رگرسیون
تحلیلهای عاملی
مدل معادلات ساختاری
تحقیق حاضر از آنجایی که هدفش تعیین رابطه و اثرات میان یکپارچگی زنجیره تأمین و جهت گیری بازار بر عملکرد شرکت است، از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی است.
۳-۳- جامعه آماری
جامعه آماری این تحقیق متشکل از شرکتهای مستقر در شهرک صنعتی شهید سلیمی تبریز است. بر اساس آمار ارائه شده از طرف مسئولان مربوط تعداد کل شرکتهای این شهرک ۸۷۷ مورد است که از این تعداد ۵۶۸ مورد به بهره برداری رسیده است.
۳-۴- نمونه گیری و حجم نمونه
گروه نمونه، مجموعه کوچکی از جامعه آماری است مشتمل بر برخی اعضاء که از جامعه آماری انتخاب شده اند. در واقع گروه نمونه یک مجموعه فرعی از جامعه آماری است که با مطالعه آن محقق قادر است نتیجه را به کل جامعه آماری تعمیم دهد. نمونه گیری فرایند انتخاب کردن تعداد کافی از میان اعضای جامعه آماری است. به طوری که مطالعه گروه نمونه و فهمیدن خصوصیات یا ویژگیهای آزمودنیهای گروه نمونه، قادر خواهیم بود این خصوصیات یا ویژگیها را به اعضاء جامعه آماری تعمیم دهیم (سکاران، ۱۳۸۱).
با توجه به محدود بودن جامعه، تعداد نمونه با استفاده فرمول کوکران ۱۸۲ شرکت خواهد بود. این تعداد نمونه با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی ساده از بین شرکتهای مربوط به جامعه آماری انتخاب شده است.
n : تعداد نمونه
N : جمعیت جامعه = ۵۶۸
: مقدار اشتباه مجاز = ۶%
Z : توزیع نرمال با سطح اطمینان ۹۵% = ۹۶/۱
P : برآورد نسبت صفت متغیر= ۰.۵
با عنایت به اینکه بسیاری از تحقیقات در مدیریت از مقیاس کیفی برخوردارند، استنباط نسبت موفقیت در جامعه آماری یا نسبت صفت متغیر (P) حائز اهمیت است. اگر پژوهشگر نتواند به برآورد بهتری برای P دست یابد، می تواند آن را مساوی ۵/۰ در نظر گرفته و n را محاسبه کند. در این تحقیق نیز از نسبت موفقیت در جامعه آماری ۵/۰P= در نظر گرفته شده است. () دقت برآورد است و بین ۱/۰ تا ۰۱/۰ در نظر گرفته می شود. در صورتی که دقت برآورد ۱/۰ در نظر گرفته شد، حجم نمونه حداکثر میگردد. در این تحقیق مقدار برابر ۶/۰ در نظر گرفته شده است.
۳-۵- قلمرو تحقیق
۳-۵-۱- قلمرو مکانی
قلمرو مکانی تحقیق حاضر مربوط به شرکتهای تولیدی مستقر در شهرک صنعتی شهید سلیمی در شهر تبریز است.
۳-۵-۲- قلمرو زمانی
قلمرو زمانی تحقیق حاضر نیمه دوم سال ۱۳۹۲ است.
۳-۶- روشهای جمعآوری اطلاعات
هر پدیدهای از نظر کمی و کیفی ویژگیهایی دارد که آگاهی در مورد این ویژگیها به ماهیت و نحوه دستیابی به آنها وابسته است. هدف هر تحقیقی اعم از توصیفی و تبیینی، دستیابی به اطلاعات در مورد این تغییرات است. یافتن پاسخ و راهحل برای مسئله انتخاب شده در هر تحقیق، مستلزم دست یافتن به دادههایی است که از طریق آنها بتوان فرضیههایی که به عنوان پاسخهای احتمالی و موقتی برای مسئله تحقیق مطرح شده اند را آزمون کرد.
در این تحقیق جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات تحقیق موضوع، با بهره گرفتن از روش میدانی از منابع کتابخانهای، مقالات، کتابهای مورد نیاز و نیز از اینترنت استفاده شده است.
۳-۷- ابزار گردآوری اطلاعات
به منظور گردآوری داده های مورد نیاز تحقیق حاضر، از یک پرسشنامه استاندارد که از مقاله پژوهشی لیؤ و همکاران (۲۰۱۲)، اقتباس شده، به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات استفاده گردیده است. این پرسشنامه دارای ۳۰ سوال در رابطه با بررسی اثرات میان یکپارچگی زنجیره تأمین و جهتگیری بازار بر عملکرد شرکت است.
جدول ۲-۳- گویه های تحقیق و تعداد آنها
ردیف
نام متغیر (گویه های تحقیق)
تعداد سؤالات
ترتیب سؤالات