. ابن ابی الحدید،عزالدین أبوحامد هبه الله بن محمد، شرح نهج البلاغه، بیروت- لبنان: داراحیاء التراث العربی، ج ۴، ص ۱۳۳٫ ↑
. زرین کوب، عبدالحسین، تاریخ ایران بعد از اسلام،پیشین، ص۳۸۰٫ ↑
. همان، ص ۳۸۴٫ ↑
. زیدان، جرجی، پیشین، ج۴، ص ۷۶۲و ۷۷۶٫ ↑
. همان، ص۷۸۴و۷۶۴و ۷۶۰٫ ↑
. مؤلفی ناشناخته، اخبارالدوله العباسیه و فیه اخبار العباس و ولده، تحقیق عبدالعزیز الدوری، بیروت: دارالطلیعه، ۱۳۹۱ق. ↑
. جعفریان، رسول، تاریخ سیاسی اسلام تا سال ۴۰ هجری، پیشین، ص۲۴۷٫ ↑
. ابن حجر،احمد بن علی بن محمد عسقلانی، الإصابه فی تمییز الصحابه، قاهره: بینا، ج۲، ۱۹۲۸م، ص۱۷۷٫ ↑
. طبری، محمد بن جریر، تاریخ الرسل و الملوک، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، قاهره، ۱۹۶۶-۱۹۷۰م، ج۵، ص۲۵٫ ↑
. مبرد، محمد بن یزید، الکامل فی الادب، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم و السید شحاته، قاهره، ج۲، ص۶۱٫ ↑
. امین، احمد ، پرتو اسلام ترجمه ضحی الاسلام، پیشین، ص۲۸٫ ↑
. شیخ صدوق، ابو جعفر علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی، عیون الاخبار الرضا، ترجمه محمد تقی اصفهانی مشهور به آقا نجفی، تهران: انتشارات علمیه اسلامیه، بیتا، ص۲۳۶٫ ↑
-
- ممتحن، حسینعلی، نهضت شعوبیه جنبش ملی ایرانیان در برابر خلافت اموی و عباسی، تهران: مؤسسه انتشارات باورداران، ۱۳۶۹، ص۱۴۸٫ ↑
. زیدان، جرجی ، تاریخ تمدن اسلام، ترجمه و نگارش علی جواهر کلام، تهران: امیرکبیر، چ هشتم، ۱۳۷۳، ص۶۵۵ . ↑
. جاحظ، ابو عثمان عمرو بن بحر ، البیان و التبین، تحقیق و شرح عبدالسلام محمد هارون، چ دوم، ۱۹۶۰م، الجزءالثالث، ص۶۱٫ ↑
. همان، ص۲۸٫ ↑
. ابن عبدربه اندلسی، احمد بن محمد، العقدالفرید، تحقیق احمد امین و احمد الزین و ابراهیم الابیاری، قاهره: بینا، الجزء الثالث، ۱۹۴۰م، ، ص۳۳۰٫ ↑
. سامی، علی، نقش ایران در فرهنگ اسلامی، شیراز: انتشارات نوید، چ اول، ۱۳۶۵، ص۶۶۲٫ ↑
. جهشیاری، محمد بن عبدوس، کتاب الوزراء و الکتاب، تحقیف مصطفی السقا و ابراهیم الأبیاری و عبدالحفیظ الشلبی، قاهره: بینا، ۱۹۳۸م، ص۵۷٫ ↑
. طبری، ابوجعفر محمد بن جریر، تاریخ طبری، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، بیروت- لبنان، ج۶، ص۲۴۴٫ ↑
. عسکری،أبوهلال، کتاب الاوائل، تحقیق محمد المصری و ولی قصاب، دمشق: بینا، ۱۹۷۵م، ج۲، ص۸۹ . ↑
. جهشیاری، محمد بن عبدوس، پیشین، ص۴۲٫ ↑
.عسقلانی، ابن حجر احمد بن علی بن محمد ، تهذیب التهذیب، حیدرآباد، ۱۳۲۵ه، ج۴،ص ۵۹ . ↑
. آنان را به (نام) پدرانشان بخوانید، که این نزد خدا عادلانهتر است و اگر پدرانشان را نمیشناسید، پس برادرانِ دینی و موالی شمایند قران کریم، احزاب/ آیه ۵؛ طبری، تفسیر، ج۵، ص۵۱٫ ↑
. اوزجندی، حسن بن منصور، الفتاوی الهندیه تعرف بالفتاوى العالمکیریه (فقه حنفی)، قاهره،ج۵، ۱۳۱۰ه، ص۳۲٫ ↑
. ولاء به ارث نمیرسد؛ فقط اموال، به ارث میرسند ↑
. بخاری، صحیح، ج۲،ص ۱۲۷،۱۲۸؛ ج۴، ص ۲۸۹و۲۹۰؛ . صّنعانی، ابوبکر عبدالرزّاق بن همام، المصنف، تحقیق حبیب الرحمن الاعظمی، ( ۱۴۰۳ه، ۱۹۸۳م)، چ دوم، ج۹، ص۹٫ ↑
. مبرد، محمد بن یزید، الکامل فی الادب، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم و سید شحاته، قاهره: بینا، ج۴، ص ۱۴٫ ↑
. ابن سعد، محمد، کتاب الطبقات الکبیر، لیدن: بینا، ۱۹۰۹م، ج۶، ص۱۷۸٫ ↑
. ابن حنبل، احمد، المسند، بیروت، ۱۹۶۹م، ج۴، ص۳۴۰ ↑
. طبری، محمد بن جریر، تاریخ الرسل و الملوک، تحقیق، محمد ابوالفضل ابراهیم، قاهره، ۱۹۶۶-۱۹۷۰م ، ج۳، ص ۱۷۱٫ ↑
. بلاذری، أحمد بن یحیی بن جابر، انساب الاشراف، ج۴، ق۳، ص۵۷٫ ↑
. طبری، محمد بن جریر، پیشین،، ج۷، ص۱۸۶٫ ↑
. ابن سعد، محمد، پیشین، ص۸۱، ۸۶٫ ↑
. طبری، محمد بن جریر، پیشین،ص۲۳۹٫ ↑
. همان، ج۶، ص۱۷۶،۱۷۷٫ ↑
. همان، ج۷، ص۱۷۸. ↑
. عسقلانی،ابن حجر احمد بن علی بن محمد، پیشین، ج۳، ص ۴۶٫ ↑
. ذهبی، محمد بن احمد بن عثمان، سیر اعلام النبلاء، بیروت، ۱۹۸۲م، چ دوم، ج۵، ص۱۰۹٫ ↑
. صنعانی، اسماعیل بن یحیی، پیشین، بیروت: بینا، ج۹، ص۳٫ ↑
. وکیع، محمد بن خلف بن حیان، کتاب اخبارالقضاه ، تحقیق عبدالعزیز مصطفی مراغی، قاهره، ۱۹۷۴م، ج۳، ص۱۵۸، ۱۵۹٫ ↑
. طبری، محمد بن جریر، تاریخ الرسل و الملوک، پیشین،ج۴، ص۲۸۱٫ ↑
. ابن قتیبه دینوری، عبدالله بن مسلم، عیون الاخبار، قاهره: بینا، ۱۹۲۵م، ج۱، ص۶۲٫ ↑
. جاحظ، عمرو بن عمرو بن بحر، البیان و التبیین، ، پیشین، ج۲، ص ۶۹٫ ↑
. بلاذری، أحمد بن یحیی بن جابر، انساب الاشراف ، ق۲، ص۲۴۸٫ ↑
. این گروه اسلام آوردند و آزادی خود را بازیافتند، اما همچنان به خانوادهای وابسته بودند که قبلاً غلامشان بودند، اینها موالی واقعی در کوفه بودند. ↑
. اینان روستاهایشان در اثر جنگ ویران شده بود و زمینهای خود را رها کرده و برای یافتن کار دیگر به کوفه آمده بودند. ↑
. این گروه نیز مسلمان شده و برای بهبود وضعیت اقتصادی خود به عنوان پیشه ور و صنعتگر به کوفه آمده بودند. این افراد برحسب تعدادشان، احتمالا بزرگترین گروه موالی را در کوفه تشکیل میدادند. (شاهرخی، سید علاء الدین، «تاریخ و فرهنگ اسلامی: نقش ایرانیان کوفه در نهضت مختار»، مشکوه، ش۱۰۰، پاییز ۱۳۸۷). خاندانهای شریف این گروه از پرداخت جزیه معاف بودند، ولی میبایست خراج بپردازند. براساس این تقسیم بندی، باید تعداد چشمگیری از اسیران زن را، که بهرهی فاتحان عرب خود شده بودند، افزود. ↑