- کامل نبودن بهره برداری از توانایی های جهانگردی
- وضعیت نامناسب زیرساخت های شهری، به خصوص حل نشدن معضل آبهای سطحی
- عدم توجه به وضع شهر تاریخی به دلیل تمرکز قدرت و ثروت در خارج از آن
- اجتماعات محلی با استطاعت مالی محدود به عنوان عامل فرسودگی شدید بافت های تاریخی
- همپوشانی و تداخل مسئولیت و سردرگمی مقامات گوناگون در مورد یادمان ها و مدیریت شهر تاریخی
- وارد آمدن تخریب ها، آسیب ها و از شکل افتادگی های شهر تاریخی در اثر ساخت و سازهای مجاز و بر اساس ضوابط و مقررات قانونی
- پایین بودن نرخ اجاره و تاثیر سوء آن بر توجه به نگهداری ساختمان های تاریخی
- فقدان مدیریت شهری که منجر به فلج شدن سازمانی و ناتوانی در هدایت منابع می شود.
پروژه بهسازی قاهره تاریخی بر اساس اهداف، معیارها و برنامه های زیر شکل گرفت:
- حفاظت میراث شهری و توجه به آن و ارتقای کیفی سطح زندگی ساکنان شهر تاریخی
- اجرای طرح راهبردی
- بازشناسی محدوده های اقدام ویژه و سرمایه گذاری بین المللی
-
- ایجاد نهادهای دولتی و ساختاری سازمانی برای نظارت بر عملیات که قدرت اجرایی لازم را برای از میان بردن موانع داشته باشد.
- نام گذاری ستون فقرات شهر تاریخی به عنوان دالان میراث برای جذب جهانگردان و اعطای اولویت در امر بازسازی، بهسازی و حفاظت
- بهبود دسترسی های بافت تاریخی قاهره از طریق پیش بینی حجم آمد و شد متناسب با ظرفیت محیطی
- برخورد مناسب با سطح معابر و مبلمان شهری
- بازسازی بازارچه ها
- ترغیب گروه های فعال به ساخت و سازهایی که از لحاظ محیطی مقیاسی سازگار داشته باشند.
- جانمایی دقیق ساختمان های نوساز بر روی زمین های بایر یا مخروبه به منظور افزودن بر شأن و اهمیت مجموعه های یادمانی
- نوسازی پایه اقتصادی
- افزایش سرمایه گذاری و بهسازی ساختار مالی برای گردآوری سرمایه
- پشتیبانی از روند احیاء به کمک قدرتی کارآمد
- مشارکت فعال مردم محلی
۳-۲-۱-۴٫ بافت تاریخی اورشلیم، ۱۹۹۵
در برنامه تجدید حیات شهر تاریخی اورشلیم مسائلی مورد توجه بوده است مانند: برنامه های آموزشی، تشکیل مرکز منابع و اسناد، پروژه تجدید اسکان و …
پروژه متوجه نیازهای ساکنان و بناهایی است که قابل انطباق با آنها باشد و تقدم با پروژه های مسکونی است. موفقیت عمده پروژه به خاطر دستاوردهای بناهایی با ظرفیت اجتماعی است که وضعیت سیاسی در آنها
فرصت ها و محدودیت هایی را فراهم ساخته است. اصول باززنده سازی این شهر به شرح ذیل است:
- مشارکت اجتماعی در تصمیم گیری و طرح مرمت مردمی (غیر رسمی)
- مرمت سریع خانه ها و یادمان هایی که تحت تهدیدات کالبدی و سیاسی هستند.
- مرمت کامل مجموعه، شامل نوسازی خانه ها و باززنده سازی کارکردی تطبیق پذیر
- تدوین برنامه بهسازی شهر قدیم بر پایه ارزیابی های جامع و مطالعات تطبیقی که اطلاعات پایه شهر تاریخی را به وجود می آورند.
- تدوین برنامه های آموزشی متخصصین و صنعتگران
- برنامه خدمات رسانی عمومی
- حفاظت و بهسازی شامل مرمت بناهای منفرد، نوسازی مسکن برای قسمتهای با اولویت،
باززنده سازی کارکردی برای ساختمان های تاریخی، تمرکز برای بازآفرینی اقتصادی و اجتماعی به منظور بهبود شرایط و استانداردهای زندگی
- به روز کردن سکونت و خدمات و صیانت از هویت و میراث شهری
- هدایت متخصصان و تصمیم سازان برای ایجاد فرایند توسعه مجدد در شهر قدیم
- تعامل تنگاتنگ با اجتماع و موسسا ت محلی
۳-۲-۲٫ تجربیات ایران
۳-۲-۲-۱٫ مداخله در بافت مرکزی مشهد، ۱۳۷۲، تجدید نظر در ۱۳۷۸(طرح بهسازی و نوسازی پیرامون حرم مطهر امام رضا)
بر اساس طرح جامع شهر، مصوب ۱۳۷۱، این طرح با رئوس برنامه های زیر به ظهور رسید:
- عدم توقع بهره برداری اقتصادی از محدوده طرح