-
-
- رویکردهای نوین در مدیریت عملکرد سازمان
-
در این قسمت سه رویکردی که در راستای استقرار مدیریت عملکرد در سطح یک سازمان مناسب است معرفی می گردد. این سه رویکرد عبارتند از :
الف- چارچوب مدیریت عملکرد HPMF
ب- مدیریت عملکرد در نظام ارزیابی عملکرد سازمانی (OPAS)
ج- چارچوب مدیریت عملکرد ORISE
- چارچوب مدیریت عملکرد HPMF [۱۰۷]
اندرسن[۱۰۸] و همکاران او(۲۰۰۶) چارچوبی یکپارچه رای مدیریت عملکرد به صورت کل نگر را توسعه داده اند که در شکل شماره (۲-۱۰) نشان داده شده است. چارچوب ارائه شده توسط آنان حاصل تحقیقاتی بوده است که در یک سازمان انجام داده اند و معتقدند که ممکن است عناصر دیگری را نیز در این چارچوب بتوان قرار داد، اما عناصر مورد استفاده عناصری هستند که به طور معمول در سازمان ها مطرح هستند.
همان طور که در شکل (۲-۱۰) مشخص شده است نیازها و انتظارات ذینفعان از عوامل کلیدی هستند که باید در برنامه ریزی استراتژیک مورد توجه و موافقت قرار گیرند. آنها با بخش های مختلف در ارتباط هستند. تحقیقات بازار و تقسیمات مربوط در این زمیه جنبه مهم این ساختار به حساب می آید. از طرف دیگر این موضوع با رویکردهای مشتری نیز مرتبط است. با در نظر گرفتن توانمندسازیهای داخلی سازمان، توسعه فرآیندهای کاری یک عامل حیاتی برای سازمان محسوب می شود و این همان استفاده بهینه از زمان و خَلق ارزش است. نقشها، شایستگیها و ظرفیتهای سازمانی به عنوان زیربنای توانمندسازیهای اجرایی بایستی کاملاً با یکدیگر هماهنگ باشند. از طرف دیگر انگیزه مدیریت عملکرد که ارتباط نزدیکی با ارزش ها و فرهنگ سازمانی دارد، بایستی پررنگ باشد. سبک رهبری و رویکرد مدیریتی موجود در سازمان نیز یکی دیگر از عوامل حیاتی موفقیت می باشد؛ به طوری که مدیریت ها در تمام سطوح سازمان بایستی کاملاً با هم مرتبط باشند.
خلق ارزش
فرهنگ و ارزش ها
شایستگی
نقش ها
اندازه گیری عملکرد و انگیزه
سازمان
فرایند های کار
تقسیمات