دانشگاه علامه طباطبایی
دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی
موضوع:
اثربخشی مشاوره شغلی براساس رویکرد شناختی- اجتماعی بندورا برافزایش باورهای خودکارآمدی جانبازان باشگاه ورزشی شهید مهرانی تهران
استاد راهنما:
دکترسیده خدیجه آرین
استاد مشاور:
عباس آریا
دانشجو:
سرگل کریمی
زمستان ۸۸
تقدیم به:
کسانی که در اندیشه و عمل خدمت صادقانه به خلق خدا را سرلوحه کار خود قرار دادند.
تقدیروتشکر:
نهایت تشکر و سپاس بی پایان خود را به استاد بزرگوار، سرکار خانم دکتر آرین که رساله حاضر در پرتو
راهنماییها و محبت بی دریغ ایشان میسر شده است ، ابراز می دارم .
همچنین از جناب آقای آریا استاد مشاور تشکر می کنم .
از استاد گرانقدرم سرکار خانم شهیدی برای داوری خردمندانه و بخاطر همه دلسوزی هایش کمال تشکر و قدردانی را دارم .
از مدیریت باشگاه ورزشی شهید مهرانی و از همه جانبازان عزیزی که همکاری نمودند تا این پژوهش به ثمر
برسد تشکر می نمایم .
Abstract
Beliefs system on one hand promote human behavior, mental health, satisfaction, and life quality and on the other hand it seems that many difficulties and problems which humans face and have to experience result from and have a close relationships to these beliefs and capabilities. So, the study of the system beliefs of individuals concerning themselves or self-efficacy is of great importance that the present research studies it.
The purpose of the present study is to review the effectiveness of Bandura’ s social-cognitive theory on the promotion of self-efficacy among war-disabled people. The tool that has been used is General Self-efficacy developed by Sherer and et al(1982). Its reliability and validity have been evaluated by split-half method and construct validity respectively. The population was those war-disabled people who were the members of Mehrani club. I divided the 24 volunteers into two groups of 12 people, control and experimental groups. A pre-test was conducted on both two groups and then the experimental group took part in a program on self-efficacy promotion for 8 sessions.
At the end, a post-test was conducted on both two groups. By using T-test, the means of the two groups were analyzed. The results show that the program on self-efficacy promotion has increased self-efficacy among war-disabled people.
چکیده:
نظام باورها ازیک سو رفتار انسانی ، بهداشت روانی ، رضایت خاطر وخشنودی، و کیفیت زندگی انسانها را ارتقاء می بخشد وازسویی دیگرچنین بنظرمی رسد که بسیاری ازمسائل ومشکلاتی که گریبانگیر انسانهاست و ناچار به تجربه آنها هستند منتج ازاین باورهاست ورابطه نزدیکی با باورهای افراد درباره خودشان وتوانائی هایشان دارد. در نتیجه پژوهش و تحقیق پیرامون نظام باورهای هر فرد نسبت به خود یا خودکارآمدی از اهمیّت خاصی برخوردار است که تحقیق حاضر به این مهم می پردازد.
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی رویکرد شناختی- اجتماعی بندورا بر افزایش باورهای خودکارآمدی جانبازان می باشد. ابزاری که دراین پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است، مقیاس خودکارآمدی عمومی(GSE) که توسط شررو همکاران(۱۹۸۲) تدوین شده است ، پایایی آن ازروش دو نیمه کردن و روایی آن از طریق روایی سازه گزارش شده است . جامعه آماری پژوهش جانبازانی هستند که به باشگاه ورزشی شهید مهرانی تهران مراجعه می کنند . از بین مراجعه کنندگان که پس از فراخوان در خرداد و تیرماه ۸۸ ، داوطلب شرکت در دوره آموزشی شدند، ۲۴نفرانتخاب شدند که در دو گروه کنترل (۱۲n=) و آزمایش (۱۲=n) جایگزین شدند. در مرحله بعد اعضای دو گروه به پرسشنامه خودکارآمدی عمومی پاسخ دادند و گروه آزمایش طی ۸ جلسه یک ساعت ونیمی دربرنامه آموزش افزایش باورهای خودکارآمدی براساس رویکرد شناختی- اجتماعی شرکت کردند. در پایان دوره آموزش ، از هر دو گروه کنترل و آزمایش پس آزمون به عمل آمد و بعد از آن داده ها با استفاده ازآزمون t برای مقایسه میانگین های دو گروه مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتیجه پژوهش نشان می دهد که آموزش رویکرد شناختی- اجتماعی بندورا در افزایش باورهای خودکارآمدی جانبازان مؤثربوده است.
کلید واژه ها :
باورهای خودکارآمدی : اصل نظریه بندورا است که به قضاوت شخص از توانایی خود او برای سازمان دادن و عملی شدن مجموعه ای از اعمال مورد نیاز برای رسیدن به یک نوع عملکرد تعیین شده اطلاق می گردد .
جانباز : جانباز در ایران به فردی اطلاق می شود که در طول مدت جنگ یا بمباران توسط یکی از سلاحهای جنگی یا شیمیایی دچار مجروحیت شده و درصد از کارافتادگی آنها به تشخیص کمسیون پزشکی تعیین درصد بنیاد شهید و امور جانبازان ۲۵ درصد تا ۷۰ درصد می باشد .
فهرست مطالب:
فصل اول:کلیات پژوهش………………………………………………………………………………۱
مقدمه………………………………………………………………………………………………………….۲ بیان مسئله……………………………………………………………………………………………………..۳
اهمیت و ضرورت پژوهش……………………………………………………………………………………۴
فرضیه پژوهش………………………………………………………………………………………………..۶
هدف پژوهش………………………………………………………………………………………………….۶
تعریف مفاهیم و وازگان اختصاصی پژوهش …………………………………………………………………۶
فصل دوم: ادبیات پژوهش …………………………………………………………………………..۸
الف- مقدمه………………………………………………………………………………………………….. ۹
جنگ………………………………………………………………………………………………………..۱۰
معلولیت……………………………………………………………………………………………………..۱۰
تاریخچه معلولیت و نگرش به آن…………………………………………………………………………….۱۱
جانبازی درایران…………………………………………………………………………………………….۱۲
سازمان های متولی امور جانبازان…………………………………………………………………………..۱۴
مشکلات مربوط به جانبازان…………………………………………………………………………………۱۵
اقدامات اصلاحی انجام شده در رابطه با جانبازان……………………………………………………………۱۸
نقش ورزش در خودباوری جانبازان…………………………………………………………………………۲۱
نحوه خدات رسانی به جانبازان در ایران ……………………………………………………………………۲۲
ب- نظریه شناختی – اجتماعی و باورهای خودکارآمدی………………………………………….. ……….۲۶
مفهوم خود در نظریه شناختی- اجتماعی……………………………………………………………………. ۲۷
اثربخشی مشاوره شغلی براساس رویکرد شناختی- اجتماعی بندورا برافزایش باورهای خودکارآمدی جانبازان باشگاه ورزشی شهید مهرانی تهران