مقاوله نامه کوتیف اجرای مقررات یکنواخت در حمل کالا به وسیله راه آهن را الزامی دانسته است :
-
- مقررات یکنواخت حمل مسافر و بار همراه RU/CIV
-
- مقررات یکنواخت حمل کالا RU/CIM
برمبنای کنوانسیون مقررات یکنواخت حمل کالا راه آهن ملزم است با رعایت شرایط این کنوانسیون کلیه کالا را با واگن دربست حمل نماید به شرطی که :
-
- فرستنده مقررات یکنواخت، مقررات تکمیلی و مقررات تعرفه ای را رعایت کند .
-
- امکانات حمل باتوجه به پرسنل و وسایل معمولی حمل و نقل فراهم باشد .
-
- حمل و نقل به علت پیش آمدهایی که اجتناب از وقوع آن ها مربوط به راه آهن نیست متوقف نشود .
-
- راه آهن موظف نیست کالایی که بارگیری تخلیه یا واگن به واگن نمودن آن نیاز به بکار بردن وسایل مخصوصی است قبول نماید . مگر آن که ایستگاه های مربوطه این وسایل را در اختیار داشته باشند .
۲-۶) بارنامه ( B/L ) ( BILL OF LADING )
تاریخچه بارنامه با حمل دریایی شروع می شود. گرچه حمل با کشتی دارای قدمتی دیرینه است و به بیش از هزاران سال می رسد ولی تاریخ دقیق استفاده از بارنامه به درستی معلوم نیست. ابتدا مرسوم بود که صاحب کالا خود به همراه کالا تا مقصد برود یا نماینده خود را همراه کالا اعزام کند تا کالا را در مقصد تحویل خریدار یا خریداران دهد. اما این روش پس از چندی به دلیل افزایش حجم کالاها و تعداد افراد مورد نیاز جهت اعزام به مقاصد مختلف و مشکلاتی که در پی داشت بتدریج منسوخ گردید. سپس روش دیگری مورد عمل قرار گرفت. بدین ترتیب که صاحب کشتی در مقابل دریافت کالا رسیدی به فرستنده کالا تسلیم می نمود و خود نیز در پایان سفر و زمان تحویل کالا رسیدی از گیرنده کالا دریافت می کرد. این روش به مرور به روش فعلی صدور و استفاده از بارنامه تبدیل گردید. رسیدی که توسط صاحب کشتی صادر می شد، توسط گروه هایی در مقابل دریافت مبلغ مشخصی از فرستنده کالا گواهی می شد و این گروه هایی در مقابل دریافت مبلغ مشخصی از فرستنده کالا، گواهی می شد و این گروه ها ریسک از بین رفتن کالا را می پذیرفتند. این امر بتدریج به صورت بیمه دریایی که امروز متداول است درآمد. بهرحال صدور و استفاده از بارنامه به شکل امروزی تقریبا در نیمه دوم قرن شانزدهم متداول شده است.
۲-۶-۱) تعریف بارنامه
اولین تعریفی که از بارنامه به عمل آمده بارنامه را چنین تعریف می نماید :
بارنامه سندی است که از طرف صاحب کشتی با ذکر تعداد و کیفیت محموله تهیه و تنظیم و برطبق آن بارگیری انجام می شود.
در قانون دریایی ایران مصوب سال ۱۳۴۳ بارنامه دریایی چنین تعریف شده است.
بارنامه دریایی سندی است که مشخصات کامل بار در آن قید و توسط فرمانده کشتی امضاء گردد و به موجب آن تعهد شود بار توسط کشتی به مقصد حمل و به تحویل گیرنده داده شود.
باتوجه به تعریف های مختلفی که از بارنامه به عمل آمده است بطور کلی می توان بارنامه را به شرح ذیل تعریف نمود :
« بارنامه سندی است دال بر عقد قرارداد حمل که حمل کننده یا نماینده وی پس از دریافت کالا برای حمل آن از یک نقطه ( مبدا حمل ) به نقطه دیگر ( مقصد حمل ) با وسیله حمل مورد توافق ( کشتی، کامیون، راه آهن، هواپیما یا ترکیبی از آن ها ) در مقابل کرایه حمل معینی صادر می نماید »
۲-۶-۲) اطلاعات مندرج در بارنامه
بارنامه معمولا حاوی اطلاعات زیر است :
-
- شماره بارنامه
-
- نام و آدرس حمل کننده
-
- نام و آدرس فرستنده کالا
-
- نام و آدرس گیرنده کالا
-
- نام و شماره وسیله حمل
-
- نام مبدا بارگیری یا دریافت کالا
-
- نام مقصد یا تحویل کالا
-
- شرح و مشخصات کالا
-
- تعداد بسته ها و نوع بسته بندی
۱۰-وزن ناخالص کالا
۱۱- ابعاد کالا
۱۲-نحوه پرداخت کرایه حمل ( پیش پرداخت یا پرداخت در مقصد)
۱۳-تعداد نسخ اصلی صادر شده
۱۴-تاریخ حمل و تاریخ صدور بارنامه
۱۵-شماره اعتبار اسنادی
۱۶-امضاء حمل کننده یا نماینده مجاز وی
۲-۶-۳) مشخصات بارنامه های معتبر
در معاملات بین المللی، اسناد حمل باید دارای ویژگی هایی باشد که از نظر پرداخت وجه اعم از وجه کالا یا کرایه حمل تأخیر و اشکالی پیش نیاید. لذا هم فروشنده به عنوان طرف معامله با خریدار و هم حمل کننده یا نماینده و کارگزار وی به عنوان طرف دیگر قرارداد باید در تهیه و صدور اسناد حمل دقت لازم را به عمل آورند.
ویژگی هایی که در بارنامه باتوجه به مقررات بین المللی و بانکی مورد توجه قرار می گیرد عمدتا به شرح زیر است :
الف) بارنامه باید در نسخ کامل صادر شود ( FULL SET )
این مطلب یکی از مهم ترین ویژگی های بارنامه می باشد که باتوجه به مقررات بین المللی و بانکی تاکید فراوانی بر آن شده و می تواند عامل مهمی در جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی باشد.
ب) بارنامه باید بدون قید و شرط باشد ( Clean B/L)
بارنامه بدون قید بارنامه ای است که بر روی آن هیچ گونه یادداشت و یا عبارتی که دال بر معیوب بودن کالا یا بسته بندی آن باشد درج نشده باشد. صدور بارنامه بدون قید دلیل بر صحیح و سالم بودن کالا در موقع تحویل به حمل کننده می باشد.
لازم به یادآوری است که قید موارد زیر تاثیری در بدون قید و شرط شدن بارنامه ندارد: