“
۰٫۰۳۳۰٫۷۹
مقیاس B–۰٫۷۵۰٫۶۱۰٫۹۰مقیاس C––۰٫۴۴۰٫۷۵مقیاس D–––۰٫۶۳
۵-۳ روش نمره گذاری پرسشنامه سلامت عمومی
- روش نمره گذاری پرسشنامه سلامت عمومی بدین ترتیب است که از گزینه الف تا د، نمره صفر، یک، دو، سه تعلق میگیرد. در نتیجه نمره فرد در هر یک از خرده مقیاس ها از صفر تا ۲۱ و در کل پرسشنامه از صفر تا ۸۴ خواهد بود. نمرات هر آزمودنی در هر مقیاس به طور جداگانه محاسبه شده و پس از ان نمرات ۴ زیر مقیاس را جمع کرده و نمره کلی را به دست می اوریم. در این پرسشنامه نمره کمتر بیانگر سلامت روان بهتر میباشد. بر اساس نمره به دست آمده و با بهره گرفتن از جدول شماره ۲ می توان وضعیت فرد را در هر یک از زیر مقیاس ها و در کل پرسشنامه تعیین نمود.
جدول۲- ۳ نمرات برش در هر یک از خرده مقیاس های پرسشنامه سلامت عمومی
خرده مقیاس ها نمرات در خرده مقیاس ها نمرات در کل پرسشنامه هیچ یا کمترین حد ۰ – ۶ ۰ – ۲۲ خفیف ۷- ۱۱ ۲۳ – ۴۰ متوسط ۱۲ – ۱۶ ۴۱ – ۶۰ شدید ۱۷ – ۲۱ ۶۱ – ۸۴
با توجه به داده های جدول شماره ۲ می توان گفت نمره ۱۷ به بالا در هر زیر مقیاس و نمره ۴۱ به بالا در مقیاس کلی وخاومت وضع آزمودنی را نشان میدهد.
۶-۳ پایایی و روایی مقیاس سلامت عمومی
مقصود از روایی آزمون، پاسخگویی به این سؤال اساسی است که آزمون چه چیزی را اندازه گیری میکند و تا چه حد از این لحاظ کارایی دارد.دو شاخص روایی پرسشنامه های سرندی، حساسیت و ویژگی آن است. در بررسی ویژگی یک ازمون سرندی، شاخص ویژگی را می توان با توجه به میزان موفقیت آزمون در شناسایی صحیح غیر بیماران از بیماران، به دست آورد. همچنین شاخص ارزیابی حساسیت آزمون سرندی وابسته به میزان موفقیت آزمون در شناسایی بیماران از غیر بیماران است( گلدبرگ، ۱۹۸۹). در بررسی چن و چن( ۱۹۸۳) جهت بررسی روایی همزمان از پرسشنامه چند جنبه ای مینه سوتا استفاده نمودند و به ضریب همبستگی ۰٫۵۴ دست یافتند. کالمن، ویلسون و کالمن( ۱۹۸۳) دو پرسشنامه سلامت عمومی و مقیاس نا امیدی بک را اجرا نمودند و ضریب روایی همزمان ۰٫۶۹ را گزارش نمودند. در تحقیق هودیامونت و همکاران( ۱۹۸۸)، پرسشنامه سلامت عمومی، مقیاس موازنه عاطفی و پرسشنامه شرح حال آمستردام را اجرا نمودند و در هر مورد ضریب همبستگی ۰٫۶۰ به دست آمد.
تا سال ۱۹۸۸ بیش از ۷۰ مطالعه درباره روایی پرسشنامه در نقاط مختلف دنیا به انجام رسیده بود. به منظور برآورد اعتبار پرسشنامه سلامت عمومی این پژوهش ها فرا تحلیلی شده و نتایج نشان دادند، متوسط حساسیت پرسشنامه GHQ- 28 برابر با ۸۴% ( بین ۷۷% تا ۸۹%) و متوسط ویژگی آن برابر ۸۲% (بین ۷۸% تا ۸۵%) است(ویلیامز و گلدبرگ، ۱۹۸۷). یعقوبی( ۱۳۷۴) نیز حساسیت این آزمون را ۸۶% و ویژگی آن را ۸۲% گزارش کردهاست. پژوهش بهمنی و عسگری( ۱۳۸۵) ساختار ۴ عاملی آن را از طریق تحلیل عاملی تأییدی(CFA)بررسی و تأیید نموده است. به منظور ارزشیابی اعتبار پرسشنامه سلامت عمومی، به اعتقاد گلدبرگ( ۱۹۷۹)، بررسی همسانی درونی، که از طریق ضریب الفای کرونباخ اندازه گیری می شود، مناسب ترین روش است. گلدبرگ با مرور پژوهش های انجام شده در این زمینه که به دو صورت باز آزمایی و نیز محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به انجام رسیده مقدار اعتبار را بالا و قابل قبول گزارش کردهاست. در بررسی کلدبرگ و ویلیامز (۱۹۸۸)، اعتبار تنصیفی برای کل پرسشنامه را ۹۵% گزارش کردند. ثبات درونی را با روش آلفای کرونباخ در مطالعه چان( ۱۹۸۵)، و کی یس( ۱۹۸۴)، ۹۳% گزارش شده است.
ضریب اعتبار نسخه فارسی پرسشنامه ۲۸ ماده ای پرسشنامه سلامت عمومی با روش بازآزمایی با فاصله زمانی ۷ تا ۱۰ روز روی گروه ۸۰ نفره به میزان ۰٫۹۱ برآورد شده که در سطح خطای یک هزارم معنادار است ( پالاهنگ، ۱۳۷۴). یعقوبی( ۱۳۷۴) ضریب اعتبار کلی این آزمون را ۸۸% و ضریب اعتبار خرده آزمون ها را بین ۰٫۵۰ تا ۰٫۸۱ گزارش کردهاست. میزان اعتبار این پرسشنامه به شیوه همسانی درونی(آلفای کرونباخ) برای مقیاس های علائم جسمانی ۰٫۸۵ ، اضطراب و بی خوابی ۰٫۷۸، اختلال در عملکرد اجتماعی۰٫۷۹ و افسردگی وخیم ۰٫۹۱ و کل پرسشنامه ۰٫۸۵ به دست آمده است( بهمنی و عسگری، ۱۳۸۵). تقوی( ۱۳۸۰) به منظور تعیین اعتبار این پرسشنامه از سه روش باز آزمایی، دو نیمه سازی و ثبات درونی استفاده نمود. نتایج به دست آمده با روش بازآزمایی برای کل پرسشنامه ۰٫۷۲ و برای خرده آزمون های علائم جسمانی، اضطراب و بی خوابی، نارسایی در عملکرد اجتماعی و افسردگی به ترتیب ۰٫۸۶، ۰٫۸۴، ۰٫۶۸، ۰٫۷۷ بود. همچنین نتایج به دست آمده جهت سنجش ثبات درونی با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه ۰٫۹۰ و برای خرده آزمون های علائم جسمانی، اضطراب و بی خوابی، نارسایی در عملکرد اجتماعی و افسردگی به ترتیب ۰٫۷۶، ۰٫۸۴، ۰٫۶۱، ۰٫۸۸ بود.
۷-۳ روش تجزیه و تحلیل داده ها
روش تجزیه و تحلیل داده ها از طریق تحلیل همبستگی خواهد بود.
فصل چهارم
یافته ها
۱-۴ مقدمه
در این فصل نتایج حاصل در ۲ بخش توصیفی واستنباطی مورد بررسی قرار میگیرد.
در بخش توصیفی ضمن طبقه بندی داده ها از شاخص های آماری مانند میانگین،انحراف استاندارد،جدول توزیع فراوانی و نمودار ها برای توصیف و خلاصه سازی داده ها استفاده شده است. در بخش استنباطی از تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده گردیده است .
۲-۴ تحلیل توصیفی داده ها
در ابتدا به تحلیل توصیفی مشخصات نمونه مورد پژوهش (گروه سنی،تحصیلات ) می پردازیم.
۱-۲-۴ سن
جدول ۱-۴ : توزیع فراوانی و درصد سن نمونه مورد پژوهش
درصد فراوانی سن ۵۲ ۷۸ ۳۰-۲۵ ۶/۳۰ ۴۶ ۳۵-۳۰ ۴/۱۷ ۱۶ ۴۰-۳۵
جدول فوق توزیع فراوانی سن نمونه مورد بررسی را نشان میدهد. بیشترین فراوانی متعلق به گروه سنی ۳۰-۲۵ سال و کمترین فراوانی متعلق به گروه سنی ۴۰-۳۵ سال میباشد. کل نمونه مورد پژوهش ۱۵۰ نفر میباشد.
جدول۲-۴ : شاخص گرایش مرکزی و پراکندگی سن نمونه مورد پژوهش
بیشترین کمترین دامنه تغییرات انحراف معیار میانگین سن آزمودنی ها ۴۰ ۲۵ ۱۵ ۱۶/۴ ۹۰/۳۰
همان طور که درجدول فوق ملاحظه می شود میانگین سن نمونه ۹۰/۳۰ میباشد.
پایینترین و بالاترین سن به ترتیب ۲۵ و ۴۰ سال و دامنه تغییرات یعنی پراکندگی بین بزرگترین و کوچکترین سن آزمودنی ها برابر ۱۵ میباشد. انحراف استاندارد برابر ۱۶ /۴ میباشد .
نمودار ۱-۴ : توزیع فراوانی سن درآزمودنی ها
۲-۲-۴ تحصیلات
جدول ۳-۴: توزیع فراوانی ودرصد تحصیلات نمونه مورد پژوهش
درصد فراوانی تحصیلات ۴ ۶ زیر دیپلم ۲۰ ۳۰ دیپلم ۷/۳۲ ۴۹ فوق دیپلم ۳۸ ۵۷ لیسانس ۳/۵ ۸ فوق لیسانس ۱۰۰ ۱۵۰ کل
“
فرم در حال بارگذاری ...