مطالعات کتابخانه ای برای یافتن معیارهای تصمیم گیری
تهیه پرسشنامه برای پذیرش معیارهای تصمبم گیری
تهیه مدل ANP
انتخاب معیارهای مورد تایید
تعیین روابط داخلی معیارها و زیر معیارها به روش DEMATEL
وزن دهی فاکتورها به روش ANP
تشکیل ماتریس مقایسات زوجی
محاسبات سوپر ماتریس
اولویت بندی ابزارها با توجه به نتایج
نظر سنجی از مشتریان بانک
پیشنهاد مدل ارتباطات یکپارچه بازاریابی
اصلاح اهمیت معیارها و مدل با توجه به نتایج حاصل از پرسشنامه مشتریان
۳-۴ جامعه آماری
جامعه آماری به مجموعه افراد، اشیاء و یا به طور کلی پدیده های اطلاق می شود که محقق می تواند نتیجه مطالعه خود را به کلیه آنها تعمیم دهد. جامعه آماری تحقیق با یک یا چند صفت مشترک شناسایی می شود.
در بیشتر موارد به سبب حجم گسترده جامعه آماری، مراجعه به کلیه آحاد جامعه و مطالعه تک تک آنها امکان پذیر نیست. در این صورت محقق ناگزیر است که بخشی از جامعه آماری را مورد مطالعه قرار داده و نتیجه بررسی را به تمامی جامعه آماری تعمیم دهد. انجام این کار زمانی امکان پذیر است که بخش نمونه کلیه صفات و ویژگی های جامعه آماری را دارا باشند و بتوان آن را نمایشگر جامعه محسوب داشت. پس نمونه آماری به بخشی از جامعه آماری اطلاق می شود که ویژگی ها و صفات جامعه آماری را در خود داشته باشد و محقق بتواند با مطالعه آن بخش، درباره جامعه آماری قضاوت کند. در عین حال نمونه آماری باید قابل دسترسی بوده و امکان مطالعه آن توسط محقق فراهم باشد. به طوری که از توضیح درباره نمونه آماری روشن می شود و می توان برای نمونه آماری از دو ویژگی عمده روایی و تناسب حجمی سخن گفت:
-
- روایی نمونه آماری : روایی نمونه آماری به این معناست که بتوانیم نمونه مورد مطالعه را از نظر همگونی با جامعه مورد مطالعه و دارا بودن وِیژگیها و صفات آن، بخشی از جامعه آماری تلقی کنیم.
-
- تناسب حجمی نمونه آماری : تناسب حجمی نمونه مورد مطالعه در آن است که بخش مورد مطالعه حجم کافی و مناسب داشته باشد، به طوری که از نشر کمی نیز بتوان آن را نمایشگری از جامعه آماری تلقی کرد و نتایج مطالعه را به جامعه تعمیم داد.
جامعه آماری در این پژوهش به دو دسته تقسیم می شوند. بخش اول کلیه تصمیم گیرندگان در زمینه نحوه تبلیغات بانک هستند که باید پرسشنامه اول که مربوط به خبرگان و کارشناسان بانکی است را پاسخ دهند. و بخش دوم از جامعه آماری افرادی هستند که در بانک مورد نظر حساب دارند و در واقع به نحوی تحت تاثیر تبلیغات و یا فعالیتهای بازاریابی این بانک قرار گرفته اند و در بانک مورد نظر حساب گشایش نموده اند. که هدف از توزیع این پرسشنامه برای مشتریان بانک، شناسایی عامل انگیزشی که باعث جذب آنها شده است، می باشد.
۳-۵ روش نمونه گیری و حجم نمونه
مجموعه واحدهائی که حداقل در یک صفت مشترک باشند یک جامعه آماری را تشکیل میدهند. نمونه آماری نیز عبارت است از مجموعه ای نشانهها که از یک قسمت، گروه یا جامعهای بزرگتر انتخاب میشود، به طوری که این مجموعه معرف کیفیات و ویژگیهای آن قسمت، گروه یا جامعه بزرگتر باشند و نمونه گیری فرایند انتخاب نمونه است[۲۲].
هر چه حجم یا اندازه نمونه بزرگتر باشد میزان اشتباهات در نتیجه گیری کم میشود و بر عکس هر چه تعداد نمونه محدود باشد مقدار اشتباهات زیادتر است، بنابر این زمانی که محقق سطح بالاتری از اطمینان یا معنی دار بودن آماری را ملاک ارزیابی اطلاعات تحقیق خود قرار میدهد لازم است حجم نمونه او بزرگتر انتخاب شود.
تعیین حجم نمونه بستگی به میزان دقت و اطمینان مورد نظر دارد که با فرمول هایی قابل محاسبه است.
دو عامل خطای نمونه گیری را کاهش می دهد:
- افزایش حجم نمونه
- افزایش همگونی عنصرهای مورد انتخاب
روش های متفاوتی برای نمونه گیری وجود دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:
-
- نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده
-
- نمونه گیری سیستماتیک
-
- نمونه گیری خوشهای
-
- نمونه گیری خوشه ای چند مرحله
یکی از روش های پرکاربرد در تعیین حجم نمونه فرمول کوکران است. فرمول کوکران بهصورت فرمول(۱۵) محاسبه میشود:
(۱۵)
در این فرمول N حجم جامعه است. بهجای p و q نیز از حداکثر مقدار آنها یعنی ۵/۰ استفاده کنید. در سطح خطای پنج درصد از d برابر ۰۵/۰ و Z2 برابر ۸۴۱۶/۳ استفاده کنید.
اگر حجم جامعه معلوم باشد سادهترین روش برای تعیین حجم نمونه رجوع به جدول مورگان است. جدول مورگان در واقع حاصل زحماتی است که روبرت و کرجسی[۵۳] و داریل و مورگان[۵۴] کشیده اند و به ازای مقادیر مختلف از اندازه های جامعه با بهره گرفتن از فرمول کوکران نمونه را برآورد کرده اند.
زمانی که نه از واریانس جامعه و نه از احتمال موفقیت یا عدم موفقیت متغیر اطلاع دارید و نمی توان از فرمولهای آماری برای براورد حجم نمونه استفاده کرد از جدول مورگان استفاده میکنیم.
در پژوهش حاضر برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شده است و روش نمونه گیری در بخش خبرگان دقیق بوده و در مطالعه موردی نحوه نمونه گیری تصادفی بوده است.
برای بخش کارشناسان خبره، تمامی افرادی که در بانک مورد نظر تصمیم گیرنده در زمینه نحوه تبلیغات هستند، جامعه آماری محسوب می شوند و لازم است سوالات مربوط به پرسشنامه تبلیغات از آنها پرسیده شود. طبق جدول مورگان و به دلیل پایین بودن تعداد افراد نمونه آماری (کم بودن تعداد تصمیم گیرندگان در زمینه نحوه تبلیغات بانک)، حجم نمونه با کل نمونه آماری یکسان است. یعنی پرسشنامه توسط کلیه خبرگان بانک در زمینه تبلیغات بانکی تکمیل می گردد.
۳-۶ ابزار گردآوری داده ها (اطلاعات): الف) روایی ابزار جمع آوری داده ها. ب) پایایی ابزار جمع آوری داده ها
در انتخاب روش جمع آوری داده ها، انتخاب شیوه سنجش تحت تاثیر دو عامل قرار دارد:
اولا تحت تاثیر ماهیت اطلاعات مورد نیاز و ثانیا ارزش اطلاعات.
از طرفی شیوه سنجش با مراحل مقدم و موخر در فرایند طراحی در تعامل است. به عنوان مثال استفاده از شیوه های فرافکن در مصاحبه های تلفنی مشکل و یا غیر ممکن است. به همین صورت استفاده از پرسشنامه های پیچیده و یا نظر سنجی از بچه ها امری غیر ممکن است. انتخاب شیوه سنجش نیازمند تعمق هم زمان در مورد خصوصیات دیگر طرح تحقیق است[۲۳].
چهار شیوه سنجش پایه ای در تحقیق بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرند:
-
- پرسشنامه ها[۵۵]
- سنجه های نگرش [۵۶]