این مثالها بعد از کد نویسی در نرم افزار GAMS ، با بهره گرفتن از حل کننده CPLEX که مناسب برای مدلهای MIP میباشد در یک رایانه شخصی با پردازشگر CORE-i5 و RAM-6G اجرا شده است. با بررسی نتایج مشاهده می شود که تعداد متغیرها و مقادیر عددی پارامترها نسبت مستقیمی با زمان مورد نیاز جهت حل مسئله دارند.
۳-۹ تحلیل حساسیت
ایجاد تغییر در داده های سه پارامتر صفر و یک مدل ( ، و ) تغییرات بسیاری در جواب نهایی ایجاد می شود که نشان میدهد معادلات ۲۳ الی ۲۷ جز محدودیتهای حساس مدل میباشند و تاثیر زیادی در زمان حل مساله و جواب نهایی دارند. این محدودیتها به دلیل وجود کیفیتهای متفاوت در مدل برای پاسخ به تقاضاهای مختلف میباشد.
همچنین در صورتی که ایستگاههای تامین کنندگان پراکنده باشند و فاصلهی بین آنها زیاد باشد زمان حل افزایش یافته و هزینه های بیشتری به تولیدی تحمیل می شود. البته این مورد در شرایطی میباشد که تامین کنندگان شرایط یکسانی داشته باشند. برای مثال در یک شرکت لبنیاتی بیش از ۹۵ درصد مواد خام ورودی به واحد تولیدی شیر خام میباشد. در این صورت تامین کنندگان شیر نقش اصلی را برای تامین مواد خام بازی می کنند و فاصلهی آنها با کارخانه نسبت به سایر تامین کنندگان اهمیت بیشتری در برنامه ریزی برای حمل و نقل دارد. حال اگر چند تامین کننده شیر در یک بخش متمرکز باشند برای کارخانه مطلوبیت بیشتری دارد. برای توضیح بیشتر این موضوع ۳ مثال حل شده در مقیاس متوسط درجدول (۳-۹) مقایسه شده اند. در مثالهای فوق نتایج با فرض اینکه ۴ تامین کننده به یک اندازه برای کارخانه مواد خام عرضه می کنند به دست آمدهاند. شاید به نظر برسد که با پراکنده شدن تامین کنندگان در فواصل متفاوت انتخاب نزدیکترین تامین کننده منطقی به نظر برسد اما شرایطی مانند محدودیت عرضه و وجود وسایل نقلیه متفاوت مسئله را کمی پیچیدهتر می کند.
جدول (۳-۹) مقایسه هزینهها در شرایط مختلف
تغییرات تابع هدف نسبت به مسئله اول | تابع هدف | واریانس فاصله تامین کنندگان با انبارهای ورودی | واریانس فاصله تامین کنندگان با ایستگاه های تدارکات | متوسط فاصله تامین کنندگان با انبارهای ورودی | متوسط فاصله تامین کنندگان با ایستگاه های تدارکات | |
ندارد | ۸۱۰۱۲۸۳ | ۰ | ۰ | ۴۲۰ | ۱۱۰ | مسئله اول |
دو درصد | ۸۳۳۹۲۰۲ | ۶۲۰۰ | ۶۲۰۰ | ۴۲۰ | ۱۱۰ | مسئله دوم |
یازده درصد | ۹۰۰۱۲۰۱ | ۸۲۵۰ | ۸۲۵۰ | ۴۲۰ | ۱۱۰ | مسئله سوم |
توجه به نتایج مثالها، این موضوع را نیز نشان میدهد که وجود شرکتهای ۳pl باعث کاهش هزینه های کارخانهها میشوند. از طرفی در صورتی که مدیریتی مناسب بر روی این شرکتها نباشد افزایش هزینه و مصرف سوخت را در بر خواهد داشت که موجب ایجاد آلایندگی بیشتری خواهد شد. وجود این شرکتها زمانی می تواند به نفع حمل و نقل باشد که دارای ایستگاههای متعددی در قسمت های مختلف باشند تا طی مسیر اضافی (حرکت بدون بار) میان مقصد و مبدا به حداقل برسد. مکان یابی این ایستگاهها خود بحثی متفاوت است که نیازمند مطالعات فراوان میباشد. برای مطالعه بیشتر موضوع خروجی چند مسئله متفاوت در مقیاس متوسط در دو حالت در نظر گرفته شد. حالت اول ایستگاههای این شرکت در یک نقطه متمرکز شده اند ولی درحالت دوم شرکت، ایستگاههای متفاوتی جهت خدمت رسانی دارد. مشاهده می شود که هزینه های حمل و نقل و انتشار گاز دی اکسید کربن در حالت اول بیشتر از حالت دوم میباشد. در نتیجه استفاده ازاین شرکتها زمانی برای زنجیره تامین مناسب میباشد مطالعه کافی برای مکان یابی ایستگاههای آن صورت گرفته باشد. در جدول (۳-۱۰) بخشی از ین نتایج آورده شده است.
جدول (۳-۱۰) مقایسه مسئله در دو حالت استفاده از ۳pl و عدم استفاده از آن
درصد تغییر |