بسانکو [۱۰]و همکاران (۱۹۹۶)، نوآوری استراتژیک را توسعه استراتژی های رقابتی جدید و ارزش آفرین برای یک سازمان می دانند.
سومین جلسه اتاق فکر، با موضوع “تدوین راهبردهای صنعت فولاد” با حضور مدیرکل دفتر امور صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و مدیران و نمایندگان شرکت ملی فولاد ایران، معاونت برنامهریزی ایمیدرو، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، خانه معدن ایران، بورس کالای ایران و مدیران و پژوهشگران موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی برگزار شد. به گزارش روابط عمومی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، در ابتدای این جلسه، از اعضای اتاق فکر خواسته شد تا راهبردهای توسعه صنعت فولاد را بیان کنند. مهمترین نکاتی که اعضای اتاق فکر صنعت فولاد ارائه کردند عبارت است از: نیاز به هماهنگی بیشتر میان تمامی ذی نفعان برای جلوگیری از موازی کاری و ایجاد همافزایی، ایجاد تمرکز در تصمیمگیریها و جامعنگری، تناسب زنجیره تامین و عرضه فولاد و لزوم برنامه ریزی برای صادرات ۱۴ میلیون تنی با اولویتدهی به بازارهای منطقه، توجه به شکست زنجیره و شکست مدیریت صنعت فولاد، بررسی بیشتر در مورد تهدیدها و فرصت ها با توجه به فضای پویای صنعت فولاد. همچنین بر جذب و توسعه فناوریهای نوین در صنعت فولاد، حرکت به سمت تولید محصولات کیفی، باز تولید ضایعات، توجه به ارتباطات پیشین و پسین صنعت از جمله صنعت خودرو و ساختمان، کاهش مصرف انرژی و توجه به مسائل زیست محیطی، توجه به رقابتپذیری و حفظ مزیتهای رقابتی صنعت، بهبود و کارآمد کردن نظام مدیریت و برنامهریزی، توجه به توسعه اکتشافات معدنی، کاهش قیمت تمام شده تولیدات و حمایت و ارائه مشوقهای دولتی به منظور توسعه صنعت فولاد تاکید شد.
بنابراین شرکت فولاد باید با شناخت صحیح نیاز مشتریان و با بهره گرفتن از دانش مشتریان در جهت نواوری در(پردازش، تولید، خدمات پس از فروش و غیره) کالا جهت جذب و حفظ مشتری خود و در انتها سبب بهبود عملکرد در برابر رقبا و سودآوری بیشتر شوند. این واقعیت که تحقیقات تجربی کمّی به خصوص در راستای بازارهای بین المللی در ایران انجام شده است، انگیزه ای جهت انجام این پژوهش گردید.
مدل مفهومی تحقیق
۱-۴٫ سوالات پژوهش
۱-۱) آیا بین سیستم مدیریت دانش مشتری و نوآوری محصول رابطه معناداری وجود دارد؟
۱-۲) آیا بین سیستم مدیریت دانش مشتری و خدمات پس از فروش رابطه معناداری وجود دارد؟
۱-۳) آیا بین سیستم مدیریت دانش مشتری و بسته بندی رابطه معناداری وجود دارد؟
۱-۴) آیا بین سیستم مدیریت دانش مشتری و نحوه تولید و پردازش رابطه معناداری وجود دارد؟
۱-۵) آیا بین سیستم مدیریت دانش مشتری و مکانیسم های دسترس رابطه معناداری وجود دارد؟
۱-۶) بین ابعاد سیستم مدیریت دانش مشتری و نوآوری استراتژیک مبتنی بر بازار صادرات رابطه معنی داری وجود دارد؟
۱-۷) آیا میزان گرایش به سیستم مدیریت دانش مشتری در شرکت در وضعیت مطلوبی قرار دارد؟
۱-۸) آیا میزان گرایش به نوآوری استراتژیک در شرکت در وضعیت مطلوبی قرار دارد؟
۱-۵٫ فرضیه های پژوهش
فرضیات اصلی
۱) بین سیستم مدیریت دانش مشتری و نوآوری استراتژیک مبتنی بر بازار صادرات رابطه معنی داری وجود دارد.
فرضیات فرعی:
۱-۱) بین سیستم مدیریت دانش مشتری و نوآوری محصول[۱۱] رابطه معناداری وجود دارد.
۱-۲) بین سیستم مدیریت دانش مشتری و خدمات پس از فروش[۱۲] رابطه معناداری وجود دارد.
۱-۳) بین سیستم مدیریت دانش مشتری و بسته بندی[۱۳] رابطه معناداری وجود دارد.
۱-۴) بین سیستم مدیریت دانش مشتری و نحوه تولید و پردازش [۱۴]رابطه معناداری وجود دارد.
۱-۵) بین سیستم مدیریت دانش مشتری و مکانیسم های دسترس[۱۵] رابطه معناداری وجود دارد.
۱-۶) بین ابعاد سیستم مدیریت دانش مشتری و نوآوری استراتژیک مبتنی بر بازار صادرات رابطه معنی داری وجود دارد.
۱-۷) گرایش به سیستم مدیریت دانش مشتری در شرکت در وضعیت مطلوبی قرار دارد.
۱-۸) گرایش به نوآوری استراتژیک در شرکت در وضعیت مطلوبی قرار دارد.
۱-۶٫ اهداف پژوهش
اهداف اصلی
بررسی رابطه بین سیستم مدیریت دانش مشتری با نوآوری استراتژیک مبتنی بر بازارصادرات؛
اهداف فرعی:
۱-۱) بررسی رابطه بین سیستم مدیریت دانش مشتری و نوآوری محصول؛
۱-۲) بررسی رابطه بین سیستم مدیریت دانش مشتری و خدمات پس از فروش؛
۱-۳) بررسی رابطه بین سیستم مدیریت دانش مشتری و بسته بندی؛
۱-۴) بررسی رابطه بین سیستم مدیریت دانش مشتری و نحوه تولید وپردازش؛
۱-۵) بررسی رابطه بین سیستم مدیریت دانش مشتری و مکانیسم های دسترس؛
۱-۶) بررسی رابطه بین ابعاد سیستم دانش مشتری با نوآوری استراتژیک مبتنی بر بازارصادرات؛
۱-۷) بررسی گرایش به سیستم مدیریت دانش مشتری؛
۱-۸) بررسی گرایش به نوآوری استراتژیک.
۱-۷٫ تعاریف مفهومی و عملیاتی
۱-۷-۱٫ تعاریف مفهومی
سیستم مدیریت دانش مشتری: دانش مشتری، نوعی از دانش (همچنین داده ها یا اطلاعاتی که می تواند تحلیل، تفسیر و در نهایت تبدیل به دانش شود) در حوزه ارتباط با مشتری است که می تواند بطور مستقیم و یا غیرمستقیم بر عملکرد سازمانی تأثیر گذارد (شامی زنجانی و نجف لو،۱۳۹۰: ۱۶۹).
نوآوری استراتژیک: توانا ساختن یک شرکت برای ایجاد فضای صنعتی جدید و تسهیل خلق بازارهای جدید ( هامل و پراهالد، ۱۹۸۹).
۱-۷-۲٫ تعاریف عملیاتی
سیستم مدیریت دانش مشتری: نتیجه و امتیازی که متغیر مورد بررسی در تحقیق حاضر از پرسشنامه تحقیق و مطالعه ی حاضر به دست خواهد آورد تعریف عملیاتی سیستم دانش مشتری در تحقیق حاضر و از نظر محقق انجام دهنده تحقیق است.
نوآوری استراتژیک: نتیجه و امتیازی که متغیر مورد بررسی در تحقیق حاضر از پرسشنامه محقق ساخته به دست خواهد آورد، تعریف عملیاتی نوآوری استراتژیک در تحقیق حاضر و از نظر محقق انجام دهنده تحقیق است.
۱-۸٫ روش انجام پژوهش
۱-۸-۱٫ نوع پژوهش
این تحقیق از نظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است و از نظر جمع آوری داده ها، توصیفی ـ پیمایشی، از نوع همبستگی[۱۶] است. مرحله اول مربوط به مطالعات ادبیات موضوع و نتایج یافتههای تحقیقات مشابه و تئوری های مربوطه می باشد. در مرحله بعد عملیات میدانی، با مراجعه به کارخانه نمونه گیری شده و به روش نمونه گیری تصادفی ساده و تکمیل پرسشنامه ها توسط مدیران و کارکنان، داده های مرتبط با سیستم مدیریت دانش مشتری و نوآوری استراتژیک جمع آوری گردید.
در مرحله بعد به تجزیه و تحلیل داده ها و یافتن رابطه بین متغیرهای تحقیق و آزمون فرضیه ها به کمک نرمافزارهای مورد نیاز و در پایان به نتیجه گیری از تحقیق و ارائه پیشنهادهای لازم در رابطه با اهداف کاربردی تحقیق، پرداخته شد.
۱-۸-۲٫ ابزار جمع آوری اطلاعات
ابزار جمع آوری اطلاعات مطالعات در مرحله اول مطالعات کتابخانهای و سپس پرسشنامه بود. ابتدا با مراجعه به کتب، مقالات و منابع موجود اطلاعات لازم برای مباحث نظری جمع آوری شد، در مرحله بعد پرسشنامه ای تهیه و تنظیم شد. سپس بین۱۸۰ نفر توزیع شد و سپس پایایی آن به روش آلفای کرونباخ اندازه گیری شد و در حجم نمونه مورد نظر توزیع شد. پرسشنامه متناسب با عوامل فرض شده و با مقیاس لیکرت طیف ۵ طراحی شد.
۱-۸-۳٫ جامعه آماری
جامعه آماری این تحقیق۱۲۰۰نفر در کارخانه فولاد شاهین شهر بناب بود.
۱-۸-۴٫ حجم نمونه