- کاهش تشریفات اداری و کاغذبازی و افزایش سطح اتوماسیون اداری شرکت؛
- فروش بیمهنامه ها در محل حضور مشتریان.
نیروی انسانی[۴]
کارکنان، کسانی که در تولید خدمات سهیم هستند. زیرمؤلفههای آن عبارتاند از:
- انتخاب و استخدام پرسنل مجرب؛
- وجود دوره های آموزشی ضمن خدمت برای پرسنل جهت افزایش سطح توانایی و مهارت های آنها و آشنایی با علوم روز؛
- استخدام پرسنل خوش برخورد و با ظاهری آراسته.
ارتقاء و آموزش مشتری[۵]
در بازاریابی خدمات، بخش عمدهای از ارتباطات، خصوصاً ارتباطات با مشتریان جدید، طبیعت آموختنی دارد. ممکن است ضرورت داشته باشد شرکت به آنها آموزش دهد که خدمات چه منافعی برای آنها به همراه دارد، کجا و چه زمانی می توان آنها را به دست آورد و چگونه در فرآیندهای خدمات شرکت نمود. ارتباطات را میتوان از طریق افرادی چون عاملین فروش و مربیان و یا از طریق رسانههایی چون تلویزیون، رادیو، روزنامهها، مجلات، تابلوهای تبلیغاتی، بروشورها و شبکه اینترنت ارائه نمود (Lovelock&Wright, 2003).
زیرمؤلفههای فعالیتهای ارتباطی و انگیزشی طراحی شده جهت ایجاد مزیت رقابتی برای مشتری، برای یک خدمت خاص یا تهیهکننده خدمت، عبارت است از:
- آموزنده بودن تبلیغات برای مشتری و ارائۀ اطلاعات و توصیههای لازم در متن تبلیغ؛
- برگزاری سمینارها و برنامه های آموزشی جهت آشنایی سازمانها و افراد با بیمهنامه های اتومبیل علیالخصوص بیمه بدنه و بیمه حوادث سرنشین؛
- اعطای جوایز و هدایا به مناسبتهای مختلف (ازجمله اعیاد) در جهت تشویق بیمهگذار به مراجعه مجدد و اقدام در زمانی خاص برای خرید بیمهنامه های بدنه و حوادث سرنشین.
شواهد فیزیکی[۶]
نمای ساختمانها، چشماندازها، اتومبیلها، مبلمان داخلی، تجهیزات، کارکنان سازمان، علائم، مطالب نوشته شده و دیگر نشانه های قابل رؤیت همگی شواهد محسوسی هستند که کیفیت خدمات یک سازمان را نشان می دهند (Lovelock&Wright, 2003).
زیرمؤلفههای نشانه های بصری یا سایر نشانه های محسوس که گواهی کیفیت خدمات را مهیا می کنند، عبارتاند از:
- شواهد فیزیکی قابل مشاهده داخلی شرکت (مانند مبلمان اداری شرکت)؛
- شواهد فیزیکی قابل مشاهده بیرونی شرکت (مناظر و نمای بیرونی ساختمان).
قیمت و سایر هزینه های خدمات[۷]
مصرف پول، زمان و تلاشی که مشتریان در خرید و مصرف خدمات متحمل میشوند و شامل هزینه های مالی و سایر هزینه های غیرمالی نظیر؛ زمان، تلاش فکری، فیزیکی و نیز تجارب احساس منفی میباشد (Bottem & Mac manus, 1999). زیرمؤلفههای آن عبارت است از:
- کاهش میزان حق بیمه پرداختی؛
- دادن تخفیف به مناسبتهای مختلف؛
- تفاوت نرخ بهره اعطایی بانکها به سپردهگذاران بلندمدت با بهره منظورشده در محاسبه حق بیمه توسط شرکتهای بیمه.
بهرهوری و کیفیت[۸]
معمولاً بهرهوری و کیفیت را جداگانه مورد بررسی قرار می دهند، ولی باید توجه داشت که اینها دو روی یک سکه هستند. هیچ مؤسسه خدماتی نمیتواند این دو عنصر را مجزای از یکدیگر در نظر بگیرد. برای بهرهوری بهتر باید هزینهها تحت کنترل باشند. کیفیت خدمات، آنگونه که مشتریان آن را تعریف می کنند، برای تنوع بخشی در کالا و ایجاد وفاداری در مشتری، بسیار اهمیت دارد (عاملی، ۱۳۸۳).
(لاولاک و رایت، ۱۳۸۵) معتقد است؛ بهرهوری یعنی چگونه به شکلی کارا، ورودیهای خدمات به خروجیهایی که برای مشتری ارزش افزوده دارد، تبدیل می شود. کیفیت نیز میزان رضایت مشتریان از برآوردهشدن نیازها، خواسته ها و انتظاراتشان است. و زیرمؤلفههای آن عبارتاند از:
- انجام به موقع و سریع تعهدات و پاسخگویی مطلوب در ارائه خدمات؛
- قابل اعتماد بودن شرکت و پرسنل آن؛
- نحوه تعامل با مشتری و درک احساسات و عواطف او در حین ارائه خدمات و پس از آن.
۲-۱۵ پیشینۀ هشت جزء مدیریت منسجم و جامع خدمات
هنگامی که راهبردهای بازاریابی کالاهای تولیدی، مورد بحث قرار میگیرند، بازاریابان معمولاً چهار عنصر اساسی راهبردی، یعنی محصول، قیمت، مکان و پیشبرد فروش را مد نظر قرار می دهند که تحت عنوان آمیخته بازاریابی از آنها یاد می شود.
اما ماهیت خدمات که جنبههایی مانند مشارکت در تولید و اهمیت عامل زمان را در بردارد، به وجود عوامل حیاتی دیگری نیز نیاز دارد. برای دستیابی به این چالشها، ما از الگوی ۸ps مدیریت منسجم خدمات بهره میبریم زیرا این الگو توانسته است توجه مدیران سازمانهای خدماتی را به هشت متغیر تصمیم گیری جلب نماید. لاولاک و رایت، هر یک از این ۸ps را به یکی از پاروهای قایق پارویی سبک وزنی که با هشت پاروزن حرکت می کند تشبیه کرده اند؛ مسابقات قایقرانی آکسفورد و کمبریج باعث شهرت این نوع مسابقات شده که حدود ۱۵۰ سال است همه ساله در رودخانه تایمز[۹]، در نزدیکی شهر لندن، برگزار می شود. گرچه سرعت، از قدرت فیزیکی و بدنی پاروزن ها به دست می آید، اما هماهنگی و انسجام آنها را نیز منعکس میسازد. برای دستیابی به کارآیی نهایی، هر یک از هشت پاروزن باید پاروی خود را هماهنگ با دیگران به حرکت درآورد و نیز دستورات سکاندار را که در عقب قایق نشسته است، اجرا کند. همیاری و انسجام مشابهی بین ۸ps برای موفقیت در هر شغل خدماتی رقابتی مورد نیاز است. سکاندار که قایق را هدایت می کند، جای افراد را مشخص کرده، در خدمه ایجاد انگیزه می کند و هشیارانه قایقهای رقیب را در مسابقه مد نظر قرار میدهد، تشبیهی برای مدیریت محسوب میگردد (لاولاک و رایت، ۱۳۸۲).
منظور از ۸ps مدیریت منسجم خدمات، معادل انگلیسی هشت عنصر تصمیم گیری برای مدیران سازمانهای خدماتی است که با حرف P شروع میشوند و شامل این عناصر است:
-
- Service (Product Elements)
-
- Price and Other Costs of Service
-
- Physical Evidences
-
- Place and Time
-
- Process
-
- Productivity and Quality
-
- Personnel
-
- Promotion and Education
حال به شرح عناصر هشتگانه پرداخته و در مورد آنها بحث میکنیم.
۲-۱۵-۱ خدمت