۲-۲-۱-۱-۱ تلاش برای موازنه سازی تعداد نیروی نظامی با ایران
کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بدلیل عدم برخورداری از نیروی انسانی کافی بصورت منفرد فاقد توانمندی نظامی در بحث نیروی انسانی می باشند ولیکن در صورت یکپارچگی نیروهای مذکور در زمان وقوع بحران در منطقه ، پتانسیل تجمیع نیروهای مذکور وجود دارد که این امر می تواند بعنوان تهدیدی برای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران محسوب گردند .
در نمودار ذیل تعداد نیروهای مسلح هر کشور با تجمیع نیروهای شش کشور مقایسه گردیده
است( Cordesman,2014:10)
نمودار ۷ نیروهای مسلح کشورهای عضو شورای همکاری
۲-۲-۱-۱-۲ تلاش برای موازنه سازی قدرت زرهی و توپخانه ای با ایران
همانطور که در بخش دوم پایان نامه و در هنگام بررسی ساختار و سازمان کشورهای عضو شورای همکاری بررسی و اشاره گردید ، این کشورها طی یک دهه گذشته در زمینه خرید تجهیزات نظامی پیشرفت قابل توجهی نموده و به مدرن سازی تجهیزات توپخانه ای و زرهی خود اقدام نموده اند که این امر نیز در صورت بروز هرگونه بحران در منطقه می تواند امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را تهدید نماید و در زمره تهدیدات بالقوه شورای همکاری خلیج فارس علیه جمهوری اسلامی ایران قرار دارد . نکته قابل توجه آنکه برابر ارزیابی بعمل آمده توسط مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک ، توانمندی زرهی و توپخانه ای مجموعه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی بیش از توان ایران برآورد گردیده است . در نمودارها و جداول ذیل میزان توانمندی فردی و کلی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در زمینه زرهی و توپخانه ای مورد بررسی قرار گرفته
است ( Cordesman,2014:11-12)
نمودار ۸ نمودار مقایسه ای تجهیزات زرهی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس
جدول ۹۲ جدول مقایسه ای ادوات توپخانه ای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس
۲-۲-۱-۱-۳ تلاش برای موازنه سازی قدرت دریایی با ایران
اگرچه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و بویژه عربستان سعودی بواسطه عدم مدرنیزاسیون مناسب و نیز عدم حصول یکپارچگی تاکتیکی ، بدون حمایت آمریکا ، انگلستان و فرانسه فاقد توان عملیاتی قابل توجهی می باشند ( Cordesman,2014:7) ولیکن برابر بررسی بعمل آمده در بخش دوم پایان نامه ، اکثر این کشورها بویژه امارات عربی متحده ، قطر و حتی بحرین طی یک دهه گذشته نسبت به خرید شناورهای رزمی پیشرفته اقدام نموده اند که توان رزمی این کشورها افزایش داده و با برگزاری رزمایش های مشترک با ناوگان پنجم آمریکا در منطقه ، تا حدودی با این یگان هماهنگ شده و در صورت بروز هرگونه بحران در منطقه علیه جمهوری اسلامی ایران ، می توانند نسبت به تهدید امنیت دریایی جمهوری اسلامی ایران اقدام نمایند .
۲-۲-۱-۲ افزایش بودجه نظامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس
میزان بودجه نظامی بطور کلی نشان دهنده حجم سرمایه گذاری یک کشور در زمینه امور نظامی بوده که هر چه این میزان در یک کشور متخاصم یا دشمن بیشتر باشد ، بنوعی می توان گفت تهدیدات آن کشور نیز افزایش خواهد یافت .
برابر بررسی بعمل آمده در خصوص بودجه نظامی کشورهای عضو شورا در بخش دوم ، بودجه نظامی این کشورها از سال ۲۰۰۳ الی ۲۰۱۳ روند صعودی قابل توجهی داشته حال آنکه در جمهوری اسلامی ایران میزان بودجه نظامی از روند ثابتی برخوردار بوده و در سال های اخیر کاهش نیز یافته است ، لذا با توجه به بیانیه ریاض که دشمن درجه یک کشورهای عضو شورا ، جمهوری اسلامی ایران معرفی گردیده است ، قطعاً افزایش بودجه نظامی آنها نیز در راستای اخذ آمادگی بیبشتر برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران بوده که تهدیدی جدی علیه جمهوری اسلامی ایران قلمداد می گردد .
در نمودار ذیل ، روند تخصیص بودجه نظامی در کشورهای عضو شورا از سال ۲۰۰۳ الی ۲۰۱۳ با جمهوری اسلامی ایران مقایسه گردیده است ( Cordesman,2014:54)
نمودار ۹ نمودار مقایسه ای بودجه نظامی ایران و کشورهای عضو شورای همکاری
همانطور که در نمودار مذکور مشاهده می گردد ، در سال ۲۰۱۳ مجموع بودجه نظامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بیش از ده برابر بودجه نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران می باشد .
۲-۲-۱-۳ تهدیدات هوایی شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران
نیروی هوایی در سازمان نیروهای مسلح هر کشور بعنوان یک نیروی راهبردی مطرح می باشد که در صورت برخورداری از سطح توانمندی بالا می تواند نقش موثری در برتری یک کشور در نبرد متعارف داشته باشد،کما اینکه برگ برنده ایالات متحده در تجاوز سال ۲۰۰۳ به کشور عراق نیز نیروی هوایی قوی این کشور بوده است.
بر اساس بررسی بعمل آمده در بخش دوم پایان نامه ، هر یک از کشورهای عضو شورای همکاری
خلیج فارس طی یک دهه گذشته توجه ویژه ای به مدرنیزاسیون نیروی هوایی خود نموده و با پشتیبانی کشورهای غربی بویژه آمریکا ، انگلستان و فرانسه موفق به خرید هواپیماهای جنگنده وترابری راهبردی پیشرفته گردیده اند که این موضوع با توجه به خصومت این کشورها علیه جمهوری اسلامی ایران ، بعنوان یک تهدید بالقوه مطرح می گردد .
کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس علی رغم عدم برخورداری از عمق سرزمینی ، با خرید هواپیماهای مدرن، برد پروازی خود را تا بخش های شمالی جمهوری اسلامی ایران نیز افزایش داده تا در صورت بروز هرگونه بحران احتمالی بتوانند با همراهی کشورهای غربی نسبت به اجرای عملیات در خاک جمهوری اسلامی ایران اقدام نمایند . در این راستا خرید هواپیماهای راهبردی از جمله هواپیمای ترابری
C -17 (که مخصوص اجرای عملیات های پشتیبانی هوایی در فواصل دور می باشد) توسط کشورهای امارات ، قطر و کویت نشان دهنده آن است که شورای همکاری خلیج فارس به اهدافی دورتر از مرزهای سرزمینی خود می اندیشد و این یک تهدید بالقوه علیه ایران تلقی می گردد .
در تصویر زیر برد نیروی هوایی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس مشخص گردیده
است ( Cordesman,2014:75)
شکل ۳۱ برد نیروی هوایی کشورهای عضو شورای همکاری
بر اساس برآورد بعمل آمده توسط مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی ( CSIS ) ، اجرای عملیات هوایی علیه مراکز حیاتی جمهوری اسلامی ایران از کشورهای عمان ، امارات عربی متحده و قطر با هواپیمای جنگنده F.16 به ترتیب نیاز به ۸/۱۲ ، ۲/۱۷ و ۱/۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد ، لذا با توجه به فاصله کوتاه بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با جمهوری اسلامی ایران ، تجهیز این کشورها به هواپیماهای مدرن یک تهدید بالقوه علیه جمهوری اسلامی ایران تلقی می گردد( Cordesman,2014:70)
۲-۲-۱-۴ سامانه کنترل و هشدار هوایی شورای همکاری خلیج فارس
همانطور که در فصل اول بخش دوم اشاره گردید ، نیروی هوایی عربستان سعودی دارای پنج فروند هواپیمای شناسایی آواکس می باشد .
هواپیمای آواکس دارای قابلیت شناسایی اهداف هوایی و دریایی در زاویه ۳۵۰ درجه و تا فاصله ۳۲۰ کیلومتری خود می باشد و نیز قابلیت ارتباط با هواپیماهای خودی و رادارهای زمینی را داراست ، لذا امکان بهره برداری کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از این سامانه شناسایی و هشدار هوایی در زمان وقوع هرگونه بحران در منطقه علیه جمهوری اسلامی ایران وجود دارد . در نقشه ذیل برد شناسایی هواپیماهای آواکس در مرزهای جمهوری اسلامی ایران مشخص گردیده است ( Cordesman,2014:64)
شکل ۳۲ برد شناسایی هواپیماهای آواکس
-
-
-
-
-
-
-
- واگذاری پایگاه های نظامی به کشورهای غربی
-
-
-
-
-
-
همانطور که در فصل دوم بخش سوم پایان نامه اشاره گردید ، کشورهای عضو شورای همکاری
خلیج فارس به منظور اثبات وفاداری خود به کشورهای غربی ، طی چند ساله گذشته نسبت به واگذاری پایگاه های نظامی به کشورهای غربی بویژه آمریکا اقدام نموده اند که این موضوع از چند جهت امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را تهدید می نماید :
-
- نخست آنکه نفس حضور نیروهای نظامی بیگانه در مجاورت مرزهای جمهوری اسلامی ایران
حساسیت زا بوده و تهدید کننده امنیت ملی کشور می باشد .
- نخست آنکه نفس حضور نیروهای نظامی بیگانه در مجاورت مرزهای جمهوری اسلامی ایران
- دوم آنکه از بومی شدن امنیت در منطقه خلیج فارس که همواره مورد تاکید ایران بوده است ، جلوگیری می نماید .