۳-۳-۲- ارزیابی کفایت سیستم
مسئولیت اصلی بهرهبردار مستقل سیستم تضمین قابلیت اطمینان و امنیت سیستم میباشد و تولیدکنندگان متعهد به اجرای دستورالعملهای او میباشند. برای سنجش کفایت سیستم میتوان از درجه مازاد کفایت سیستم استفاده کرد. درجه مازاد کفایت سیستم به صورتی رابطه (۳-۲۸) فرمولبندی می شود [۱۴ و ۲۰].
(۳-۲۸) |
که در آن، ، و بهترتیب نشاندهنده مازاد کفایت سیستم، ظرفیت خارجشده به دلیل تعمیر و نگهداری و مقدار تقاضا در بازه زمانی میباشند. کل ظرفیت نصبشده سیستم و حاشیه ظرفیت میباشد.
بنابراین موقعیت سیستم را میتوان براساس درجه مازاد کفایت سیستم تعیین کرد. اگر بزرگتر از صفر باشد، یعنی سیستم کفایت لازم را دارد. اگر کوچکتر از صفر باشد، یعنی سیستم دارای کفایت لازم نمی باشد. تقاضای توزیعنشده[۸۹] را میتوان مبتنی بر درجه مازاد کفایت سیستم، از طریق رابطه (۳-۲۹) بدست آورد.
(۳-۲۹) |
که در آن، تقاضای توزیعنشده در بازه زمانی میباشد. در این نوشته، از جریمهای متناسب با تقاضای توزیعنشده استفاده شده است تا تضمین شود که زمانبندی تعیینشده برای واحدهای تولیدی، کفایت سیستم را نقض نمیکند.
همانطور که در بخشهای پیشین گفته شد، یکی از اهداف، بیشینه کردن درجه رضایت تولیدکنندگان میباشد. از آنجایی که این هدف از نوع بیشینهسازی میباشد، پس جریمه باید به صورت منفی اعمال شود تا از ارزش جوابهایی که قید کفایت سیستم را نقض می کنند، بکاهد. با توجه به مطالبی که بیان شد، تابع هدف (۳-۲۲) را باید به صورت رابطه (۳-۳۰) تغییر داد.
(۳-۳۰) |
که این تابع محدود به رابطه های (۳-۲۳) تا (۳-۲۷) میباشد. همانطور که در رابطه (۳-۳۸) مشاهده می شود، تقاضای توزیع نشده در دو ضریب ثابت و ، که به اندازه کافی بزرگ میباشند، ضرب میگردد. بدین صورت، تامین کفایت سیستم در اولویت قرار میگیرد و مسئله بهدنبال جوابهایی میگردد که در ابتدا کفایت سیستم را نقض نمیکنند و در درجه بعد، رضایت تولیدکنندگان را بیشینه می کنند.
که این بیشینه کردن تابع هدف که یک مسئله بهینه سازی چند هدفه است را با الگوریتم ژنتیک نخبه گرا حل شده و مجموعه جواب های بهینه حاصل می شود که در پیوست آورده شده است.
۳-۳-۳- روش حل مسئله ی هماهنگ سازی زمان بندی تعمیر و نگهداری
مدل پیشنهاد شده در این نوشته که یک مسئله بهینه سازی چند هدفه است را با الگوریتم ژنتیک حل شده و در مجموعه مسائل چند هدفه تمایل به بیشینه یا کمینه آن ها بطور همزمان وجود دارد به طوری که بهبود یکی با بدتر شدن دیگری همراه است. الگوریتم ژنتیک تا کنون توسط منابع مختلفی برای سیستم های قدرت استفاده شده که از آن جمله می توان به به مراجع [۲۷، ۲۸ و ۲۹] اشاره کرد.
۳-۳-۳- ۱- روش الگوریتم ژنتیک
الگوریتمهای ژنتیک از اصول انتخاب طبیعی داروین برای یافتن پاسخ بهینه استفاده می کنند. الگوریتمهای ژنتیک اغلب گزینهی مناسبی برای مسائل بهینهسازی میباشند. جذاب زیاد الگوریتم ژنتیک این است که اغلب نتایج نهایی قابل ملاحضهتری دارند. میتوان گفت که الگوریتم ژنتیک یک فن برنامهنویسی است که از تکامل زنتیکی به عنوان یک الگوی حل مسئله استفاده می کند. الگوریتم ژنتیک یک فن جست و جو در علوم مهندسی برای یافتن راه حل بهینه و مسائل جست و جو میباشد.
الگوریتمهای ژنتیک یکی از انواع الگوریتمهای تکاملی هستند که از علم زیستشناسی همانند وراثت[۹۰]، جهش[۹۱]، انتخاب تصادفی، انتخاب طبیعی و ترکیب الهام گرفته شده است.
به طور معمول راه حلها به صورت اعداد دودویی نشان داده میشوند. ولی روشهای نمایش دیگری هم وجود دارند که در ادامه این فصل معرفی خواهند شد. تکامل از یک مجموعه به طور کامل تصادفی از موجودیتها شروع می شود و در نسلهای بعدی تکرار می شود. در هر نسل مناسبترینها انتخاب میشوند نه بهترینها. راه حلهای هر مسئله به وسیله یک لیست از پارامترها نشان داده میشوند که به آنها کروموزوم[۹۲] میگویند. کروموزومها به طور معمول به صورت یک رشته[۹۳] ساده از داده ها نمایش داده میشوند. البته انواع ساختمان داده های دیگر هم میتوانند مورد استفاده قرار گیرند. الگوریتمهای زنتیک پس از طی چندین مرحله از تولید نسل در نهایت باید براساس یک سری شرایط خاص به اجرای خود خاتمه دهند.
تعدادی از شرایط خاتمه الگوریتمهای ژنتیک عبارتند از:
-
- به اندازه تعداد محدود و مشخص عمل تولید نسل را انجام دهد.
-
- به اندازه یک زمان ثابت تعریف شده عمل تولید نسل را انجام دهد.
-
- یک فرد (فرزند تولیدشده) پیدا شود که نتیجه مطلوب را حاصل سازد.
-
- بیشترین درجه برازندگی فرزندان حاصل شود و یا نتایج بهتر دیگری حاصل نشود.
-
- با بازرسی دستی متوقف شود.به صورت ترکیبی از روشهای بالا عمل توقف صورت گیرد.
۳-۳-۳- ۲- فضای جستوجو
موقعی که به جستجوی جواب مسئلهای پرداخته می شود، به طور معمول در میان همه جوابهای ممکن جوابهای بهتر انتخاب میشوند. فضای تمام جوابهای قابل قبول، فضای جستوجو نامیده می شود. هر نقطه در فضای جستوجو یک جواب قابل قبول را نمایش میدهد. هر جواب قابل قبول می تواند براساس و یا مقدار برازندگی[۹۴] برای مسئله مشخص شود. هدف از پیدا کردن جواب که می تواند یک نقطه یا بیشتر در میان جوابهای قابل قبول باشد، پیدا کردن یه نقطه یا بیشتر در فضای جستوجو میباشد. جستوجو برای یک جواب معادل جستوجو برای حدود نهایی (حداقل[۹۵] یا حداکثر[۹۶]) در فضای جواب است. کل فضای جستوجو از طریق زمان حل یک مسئله قابل شناسایی است اما به طور معمول نقاط کمی از ان فضا مشخص است و از طریق ایجاد نقاط دیگر جوابها بدست آمدهاند. مشکلی که در این جا وجود دارد این است که جست وجو می تواند خیلی پیچیده باشد. مشخص نیست که کجا باید به دنبال جواب گشت و در اصل از کجا باید شروع کرد. روشهای زیادی برای پیدا کردن جواب مناسب (نه بهترین) وجود دارد که به عنوان مثال میتوان به روشهای تپه نوردی[۹۷]، جستوجوی محدود، شبیهسازی سرد کردن فلزات[۹۸] و الگوریتم ژنتیک اشاره کرد که نمای کلی الگوریتم ژنتیک در پیوست آورده شده است.
۳-۴- تسویهی هزینهها