کد مساله
ظرفیت ذخیره شبکه اولیه
ظرفیت ذخیره شبکه بهبود یافته
ZY
۰٫۷۵
۱٫۱۲
۴۹
TX
۱
۳
۲۰۰
CG
۱٫۰۲
۱٫۲۵
۲۳
SF
۰٫۷۵
۱٫۰۳
۳۷
همان طور که در جدول ۴-۱۸ نشان داده شده است، ظرفیت ذخیره شبکه های ZYوSF در حالت پایه پایین یک است. ظرفیت ذخیزه پایین یک یعنی که جریان در یالها بیشتر از ظرفیت یال است و یالها با ازدحام مواجه هستند. که پس از اعمال تغییرات ظرفیت ذخیره هر دو شبکه به ترتیب ۴۹% و۳۷% افزایش یافتند.
در حالت کلی، ظرفیت ذخیره همه شبکه ها نسبت به حالت پایه افزایش یافته است و شبکه ها با توجه به میزان بهبود نمایش داده شده قابلیت پاسخگویی به تقاضای بیشتر از تقاضاهای فعلی را دارند.
نتیجهگیری و تحقیقات آتی
جمعبندی و نتیجهگیری
مسایل طرحی شبکه های حملونقل شهری سلسه مراتبی از مجموعه تصمیمات بلندمدت، میانمدت و کوتاهمدت را در راستای بهبود عملکرد شبکه معابر شهری و شبکه های حملونقل عمومی فعال در شبکه شامل میشوند. دراین پایان نامه، یک مساله طراحی شبکه ترکیبی با هدف بیشینه سازی ظرفیت ذخیره بررسی شد. تصمیمات بلندمدت در ارتباط با اضافه کردن خط به معابر و تصمیمات میانمدت در ارتباط با به کارگیری زیرساختها و منابع شبکه مطرح هستند مانند جهتدهی به معابر و تخصیص خطها به معابر دو طرفه است. از تصمیمات کوتاه مدت مورد بررسی تنظیم چراغهای راهنمایی در تقاطعهای شبکه های حملونقل است. مساله در قالب یک مدل ریاضی دوسطحی مدلسازی شده، که رویکرد مساله سطح پایین تخصیص سفر تعادلی برای محاسبه جریانهای تعادلی به ازای هر یک از سناریوهای طراحی شبکه است. مساله جهتدهی به معابر را همراه با افزایش ظرفیت معابر موجود و تخصیص خطها در معابر دوطرفه و تنظیم سیگنال چراغ راهنما در تقاطعها با هدف بیشینهسازی ظرفیت ذخیره در نظر گرفتیم. این مدلها ماهیتاً NP-سخت و نامحدب هستند. لذا برای آنها از روشهای حل بالا ابتکاری بهره گرفتیم.
مدلهای ریاضی ارائه شده در این مسایل، هم به جهت دارا بودن متغیرهای تصمیم گسسته و پیوسته و هم به جهت دو سطحی بودن مدلهای ریاضی از پیچیدگی بالایی برخوردارند که حل این مسایل به روش دقیق را بسیار دشوار میسازد.
پیشنهادها برای کارهای آتی
مطالعات انجام شده در این پایان نامه در چند محور قابل توسعه هستند، که به اختصار در مورد آنها صحبت میکنیم.
- در نظر گرفتن تقاضاهای سفر به صورت تصادفی: مقادیر تقاضاهای سفر در اغلب مطالعات به صورت قطعی منظور میشوند. در نظر گرفتن توابع توزیع برای مقادیر تقاضا می تواند خطاهای برآورد مقادیر تقاضاها را پوشش و همچنین ماهیت عدم قطعی بودن آنها را بازتاب دهد.
- استفاده از تخصیص سفر تعادل کاربر تصادفی برای مساله سطح پایین: مطالعات این پایان نامه مانند اغلب مطالعات موجود ادبیات، از رویکرد تخصیص سفر تعادل کاربر تصادفی بهره بردهاند. تخصیص سفر تعادل کاربر تصادفی در تعدادی از مطالعات منظور شده است که امکان مدلسازی واقعیتر رفتار جریانهای ترافیکی را فراهم می کند. با این حال، پیچیدگی مساله افزایش پیدا مییابد.
- در نظر گرفتن توابعی متمایز و متضاد در کنار هم: میتوان از تکنیکهای حل مسایل چند هدفی برای حل اینگونه مسایل استفاده کرد. ضریب ماتریس تقاضا یکی از شاخص های معرف ظرفیت سیستم است. میتوان از دیگر شاخص های نماینده ظرفیت ذخیره سیستم برای این مسایل استفاده کرد و یک تحلیل مقایسه ای برای این شاخص ها ارائه داد.
- در بهینهسازی تنظیمات سیگنال، هماهنگی [۴۱] بین چراغ های راهنمای مجاور در نظر گرفته نشده است. در واقع، هماهنگی باعث می شود که کاربران بدون توقف در مسیر با یک سرعت ثابت حرکت کنند. در نظر گرفتن آن می تواند به عنوان یک توسعه ثمربخش در نظر گرفته شود.
فهرست مراجع
- Papacostis C.S. (1987), Fundamentals of Transportation Engineering, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, NJ, USA.
- Poorzahedy H. and Rouhani O.M. (2007), “Hybrid Meta-heuristic Algorithms for Solving Network Design Problem“, European Journal of Operational Research ۱۸۲(۲):۵۷۸-۵۹۶٫