- بتواند با بهره گرفتن از امکانات وجودی خود و امکانات محیطش تا حد ممکن با مردم همکاری اقتصادی و اجتماعی داشته باشد.
- دانستن این نکته که عوامل خارجی را نمی توان متناسب با احتیاجات خود تغییر داد و پذیرفت و از آن هایی که نمی توان تغییرشان داد، بدون رنجش عبور کرد
- گسترش دادن صلاحیت و شایستگی خود برای تغییر اوضاع و کسب مهارتهای لازم در روابط اجتماعی
- تصدیق و قبول کردن عواطف خود
- مشغول شدن شخص به کار سازنده ای که شخصاً آن را ارزشمند میداند.
- پرورش شوخ طبعی به خصوص درباره خود
- شرکت کردن در فعالیتها و مسئولیتهای اجتماعی
- انسان سازگار خود واقعی را منشأ اعمال، افکار و رفتار میداند.
- انسان سازگار یا سالم مسئولیت همه اعمال، افکار و رفتار خود را میپذیرد و عاقلانه به آن نتایج میاندیشد.
- خودداری از به کارگیری دائم و طولانی مدت مکانیزمهای دفاعی: استفاده همیشگی از مکانیزمهای دفاعی شخص را به تدریج از واقعیت دور میکند، در حالی که شخص سازگار مقدار معینی از اضطراب را میپذیرد و طبعاً وقتی وجود اضطراب را بپذیریم بسیار کم احتیاج به استفاده از روشهای دفاعی خواهیم داشت.
- برای شناخت انگیزههای خود تلاش میکند.
- روشهای کاهش تعارض و ناکامی را میداند و به کار میگیرد.
- شخص سازگار باید بپذیرد بعضی از ناکامیها را تحمل کند، زیرا در حقیقت تحمل ناکامی مانند پذیرش اضطراب نشانه سازگاری مطلوب در شخص است و شخص سالم یاد میگیرد که ناکامی را به عنوان یک واقعیت عادی زندگی بپذیرد.
- سرگرم شدن به کارهای مفید یکی دیگر از نشانههای فرد سازگار و سالم است(ملازاده و مشاوران، ۱۳۸۱).
۲-۱-۲-۴- راههای سازش یا سازگاری
به نظر میرسد به تعداد انسانهای کرهی زمین و به تعداد مشکلات آنها روش حل مشکل یا سازش یا سازگاری وجود دارد. اما اصول کلی و اولیه ای جهت یکسان سازی اسلوب سازگاری وجود دارد. به عبارت دیگر اشکال سازش بیان ساده تری از روشهای سازگاری را فراهم خواهد ساخت. بنابراین در این جا طرق مشکل سازش را بیان میکنیم(آشفته یزد، ۱۳۸۷).
روشها یا اشکال سازگاری
۱- سازش از طریق دفاع و مقاومت
۲- سازگاری از طریق حمله و هجوم
۳- سازش یا عدم سازش از طریق گریز و فرار
۴- سازش از طریق ترسهای غیر منطقی
۵- سازش از طریق فراموشی و عقب راندن مسائل
۶- سازش از طریق بیماری جسمی
۷- سازش از طریق اختلالات روانی: اضطراب، افسردگی، وسواس، عقبگرد روانی و رفتار کودکانه
۸- سازش از طریق مکانیزمهای دفاعی
۹- سازش از طریق بروز استرسها و تنشهای نگران کننده
۱۰- سازش به شکل بحرانهای روانی(آشفته یزد، ۱۳۸۷).
مراحل بحران
بحران هیچ گاه یکباره به وجود نمی آید و دارای مراحل مشخصی از پیشرفت است که ویژگیهای روانی- اجتماعی داشته و در نهایت منتهی به یک مرحله بحرانی فعال میشود. کاپلان، یک فرایند چهار مرحله ای از پیشرفت بحران را به شرح زیر توصیف میکند.
مرحلهی اول
تهدید یا واقعه پیش آمده، باعث ایجاد اضطراب میگردد. برای مقابله با آن و حل بحران از طریق روشهای متداول حل مسئله تلاش صورت میگیرد. اگر تلاش در این مرحله مؤثر واقع نشود، شخص وارد مرحلهی بعدی میگردد.
مرحلهی دوم
در اثر شکست مکانیزمهای دفاعی در مرحلهی اول، اضطراب و تزلزل یا از هم پاشیدگی افزایش مییابد. هنگامی که این مکانیزمها بهصورت فزاینده ای مختل شد. شخص ممکن است احساس برقراری و آشفتگی کرده و افکار مشوش داشته باشد، هم چنین نمی تواند به درستی فکر کند یا تصمیم بگیرد که چه باید انجام دهد. شخص ممکن است دچار سردرگمی شده برای سازگاری و کاهش احساس ناراحتی خویش دست به تلاشهای بدون هدف بزند و یا که خود ممکن است موجب وخیم تر شدن بیش تر اوضاع گردد. اگر چنین شد شخص وارد مرحلهی بعدی میشود. در این مرحله است که اغلب مردم برای کمک به متخصصان مراجعه میکنند.
مرحلهی سوم
شخص میکوشد از منابع داخلی و خارجی که در دسترس است، استفاده کند و برای حل بحران، روشهای نوین حل مشکل را در پیش میگیرد و یا این که قضیه را ارزیابی میکند تا روش قدیم حل مشکل نیز قابل استفاده باشد. اگر روشهای جدید یا قدیم به درستی به کار گرفته و مؤثر واقع شوند، فرد به راه حل هایی برای مشکلات خویش رسیده است. نحوهی حل بحران میتواند تعیین کننده سطح عملکرد یک شخص باشد که این عملکرد در دورهی قبل از بحران مشهود بوده است اگر فرد نتواند در این مرحله مشکل خویش را حل نماید وارد مرحلهی بعدی میگردد.
مرحلهی چهارم
وقتی که تلاش برای حل بحران در مراحل قبل ناموفق باشد و مشکل ادامه یابد، ممکن است اضطراب فرد بالا رفته و یا تبدیل به حالات هراس و وحشت شود. در این حالت امکان اختلال شدید در درک و احساس و رفتار وجود دارد. افرادی که حالتهای بحران را به طور مستقل و یا به کمک متخصصان کنترل نمایند میتوانند دارای مهارتها و تواناییهای جدید در حل مشکل شوند که به آنها کمک میکند با موقعیتهای خطیر زندگی به طور مؤثر مقابله نمایند. (اسلامی نسب، ۱۳۸۹)
۲-۱-۲-۵- خصوصیات انسان سازگار
۱ـ از اضطراب و تعارضی که او را از فعالیت سود بخش باز دارد دوری میجوید.
۲ ـ میتواند با مشکلات مواجه شود و درباره آنها بیندیشد و تصمیم بگیرد و عمل کند.
۳ ـ از زندگی زناشویی لذت ببرد و به بچه دار شدن و تربیت فرزندان علاقه مند باشد.
۴ـ بتواند نیازها و افکار و عواطف دیگران را بشناسد و پاسخها یا واکنشهای متناسب از خود نشان دهد.
۵ ـ بیماریهای بدنی نتواند شایستگی و فعالیتهای او را کاهش دهند. (نقص عضو)
۶ ـ گسترش دادن صلاحیت و شایستگی خود برای اوضاع و کسب مهارتهای لازم در روابط اجتماعی
۷ ـ تصدیق و قبول کردن عواطف خود
۸ ـ مشغول شدن شخص به کار سازنده ای که شخصاً آن را ارزشمند میداند.
۹ ـ پرورش شوخ طبعی به خصوص دربارهی خود.
۱۰ ـ شرکت کردن در فعالیتها و مسئولیتهای اجتماعی
۱۱ ـ تعبیر و تفسیر مجدد اوضاع
۱۲ ـ انسان سازگار خود واقعی را منشأ اعمال، افکار و رفتار میداند.
۱۳ ـ انسان سازگار از هر امری تجربه کوچکی دارد.
۱۴ ـ انسان سازگار مسئولیت همهی اعمال، افکار و رفتار خود را میپذیرد و عاقلانه به نتایج آن میاندیشد.
بررسی پایان نامه های انجام شده درباره : بررسی نقش تجربه خشونت دوران کودکی در الگوهای رفتاری خشونت ...