WT12: نصب علایم و خطکشیهای مناسب، همچنین اتخاذ تدابیری جهت کم شدن سرعت حرکت سواره در نزدیکی محدوده های عبور عرضی افراد پیاده از معبر؛ جهت تأمین ایمنی عابرین ( خصوصاً سالمندان و معلولین)
۱۲
۴٫۲۰۲۳۳
WT10: وضع قوانین حمایتی در ارتباط با افزایش توجه به حقوق پیاده در سطوح کلان و خرد
۱۳
۳٫۹۳۵۴۵
WT11: تدوین برنامهها یا قوانینی که حذف سدمعبرها ( اعم از وسایل، مصالح ساختمانی، موتورسیکلتها و غیره ) و موانع فیزیکی که ایمنی عابرین را به خطر میاندازد، را سبب شود
۱۴
۳٫۸۲۲۱۲
WT5 : ارتقاء فرهنگ ترافیکی و توان مدیریت حملونقل شهری
۱۵
۳٫۷۷۷۲۹۵
WT13 : برگزاری دوره های آموزشی برای مردم و مسئولین شهری جهت ارتقاء فرهنگ پیادهروی
۵-۴- جمعبندی و نتیجهگیری
فصل مذکور در سه بخش کلی شامل بررسی و مطالعه قلمرو مکانی تحقیق، یافته های تحقیق و نهایتاً نتایج تحقیق ارائه شده است.
در بخش نخست شهر نیشابور، بهعنوان قلمرو مکانی تحقیق، مورد بررسی قرار گرفت. مطالعات این بخش با توجه به اینکه موضوع اصلی پژوهش حملونقل پایدار میباشد، با تأکید ویژه بر بخش حملونقل شهری خصوصاً اطلاعات شیوه های فعال انجام سفر در سطح شهر میباشد تا در بخش دوم و سوم با در نظر داشتن شرایط وضع موجود شهر بتوان تحلیلهای دقیق و منطقی را با کمک روش های تحلیلی AHP گروهی و SWOT برای نیشابور ارائه داد.
بخش دوم به بررسی یافته های تحقیق میپردازد و در آن برمبنای توضیحات فصل سوم ( روششناسی ) و بخش نخست این فصل ( مطالعه قلمرو مکانی تحقیق )، ابتدا روش AHP گروهی تشریح شده و ۶ گام آن برای تحقیق حاضر تشریح شده و سپس با بهره گرفتن از روش SWOT عوامل قوت و ضعف در قالب ماتریس عوامل داخلی ( IFE ) و عوامل فرصت و تهدید در ماتریس عوامل خارجی ( EFE) آمده و در نهایت در ماتریس IE خلاصه شد، در نهایت نیز پس از معرفی راهبردهای ۴ گانه SO، ST، WO و WT محاسبات این بخش و روش اولویتبندی QSPM به بخش بعد منتقل شد.
در این بخش نیز در ابتدا محاسبات و تحلیلهای تمام مراحل تحلیل سلسلهمراتبی گروهی (AHP ) انجام شد؛ براین مبنا پایدارترین ترکیب سیستمهای حملونقل با بهره گرفتن از این روش در نیشابور مشخص شد که در آن ۳۳٫۸ % پیادهروی، ۲۲ % دوچرخهسواری، استفاده از حملونقل عمومی شامل اتوبوس و مینیبوس ۱۴٫۵ %، تاکسی ۱۲٫۵ %، استفاده از اتومبیل شخصی ۹٫۵ % و نهایتاً موتورسیکلت در این مجموعه تنها ۷٫۷ % از مجموع سفرها را به خود اختصاص میدهند. درنتیجه گزینه برتر که بهعنوان پایدارترین شیوه حملونقل در نیشابور مطرح است شیوه ” پیادهروی ” شناسایی شد و در بخش بعد با در نظر گرفتن شرایط موجود نیشابور در زمینه توسعه پیادهمحور، ماتریس SWOT تشکیل شده و طبق نظر کارشناسان براساس امتیازات نهایی ماتریس عوامل داخلی و خارجی جایگاه راهبردهای قابل تأکید این حوزه مشخص شد. با توجه به امتیاز ۲٫۱۱۸ برای عوامل داخلی توسعه پیادهمدار نیشابور این شهر در زمینه پیادهمداری دچار ضعف میباشد، همچنین امتیاز ۲٫۳۲۶ برای عوامل خارجی نیز ضعف و نارسایی در مجموعه عوامل خارجی برای این نوع توسعه را نشان میدهد. برمبنای این دو عدد جایگاه راهبردهای قابل تأکید برای توسعه پیادهمدار نیشابور راهبردهای WT تعیین شده و در گام بعدی با بهره گرفتن از روش QSPM راهبردهای WT با بهره گرفتن از نظر کارشناسان اولویتبندی شد.
فصل ۵ : جمعبندی، نتیجهگیری و ارائه پیشنهادات
۱-۵- مقدمه
در چهار فصل پیشین تلاش براین بود تا ضمن بیان مسأله، پرسشها و اهداف تحقیق روشن شده و با کمک مبانی نظری و البته روشها و تکنیکهای تحلیلی مورد استفاده، وضعیت کنونی نظام حملونقل شهری نیشابور بررسی شده و ترکیب بهینه شیوه های مختلف حملونقل برای این شهر معین شود.
فصل اول کلیات تحقیق را بیان کرده و به آن سمتوسو میبخشد. در این فصل ضمن شناسایی و بیان مسأله تحقیق و ضرورت پرداختن به آن، اهداف و پرسشهایی که باید تحقیق حاضر به آن دست یابد مطرح شده، پس از آن مطالعات پیشین در ایران که در این حوزه انجام شده مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه روش تحقیق و فرآیندی که باید برای دستیابی به اهداف و سوالات طی نمود مشخص شده است.
فصل دوم به بررسی مبانی نظری پژوهش پرداخته و چارچوب نظری تحقیق حاضر را بیان میکند. مطالبی که در این فصل مطرح شده سعی دارد شناختی نسبتاً جامع نسبت به موضوع تحقیق ( حملونقل پایدار ) عرضه نماید. محقق با بهره گرفتن از این مطالب و با توجه به شناختی که از قلمرو مکانی تحقیق دارد، مؤلفه های ( معیار و زیرمعیارها ) مورد استفاده در مدل AHP و نیز موارد مطرح در روش SWOT را در فصول ۳ و ۴ تعیین نموده و مورد استفاده قرار داده است.
در فصل سوم روش تحقیق و تکنیکهای تحلیلی مورد استفاده در پژوهش ( تکنیکهای AHP، SWOT و QSPM ) معرفی شده است. برای انجام این بخش و رسیدن به پاسخ پرسشهای اصلی تحقیق و البته در نظر گرفتن نظرات کارشناسی پرسشنامه های AHP، SWOT و QSPM طراحی گردید و توسط اعضای نمونه تکمیل شد.
فصل چهارم نیز در سه بخش کلی شامل بررسی و شناخت قلمرو مکانی تحقیق، توصیف یافتهها و تحلیل یافته های تحقیق تدوین شده است. براین مبنا پس از معرفی شهر نیشابور ( با تأکید بر حوزه حملونقل شهری این شهر ) در ابتدا یافته های تحقیق توصیف شده و سپس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در فصل سوم بیان شد که در این تحقیق از سه تکنیک تحلیلی AHP، SWOT و QSPM استفاده شده و برای هریک پرسشنامهای طراحی و تکمیل گردیده است، بنابراین در اینجا نتایج حاصل از پرسشنامه ها با کمک نرم افزاهای Microsoft Office Excel2007 و Expert Choice 11 تحلیل شد. براساس نتایج حاصل از AHP مناسبترین ترکیب سیستمهای حملونقل در شهر نیشابور مشخص شد و شیوه ” پیادهروی ” بهعنوان گزینه برتر شناخته شده و در بخش بعد برنامه ریزی راهبردی با بهره گرفتن از روش ماتریس SWOT بر روی این گزینه انجام گرفت. نتایج حاصل از تکنیک ماتریس SWOT جایگاه راهبردهای قابل تأکید در این روش را معین نمود ( راهبردهای WT ) و در نهایت نیز با بهره گرفتن از ماتریس QSPM راهبردهای مذکور اولویتبندی شدند.
هدف از ارائه فصل حاضر نیز آن است که با بیان پاسخهای نهایی به پرسشهای تحقیق و بررسی میزان دستیابی به اهداف تحقیق جمعبندی صورت گرفته و نهایتا با در نظر گرفتن تمام مطالب فوق پیشنهاداتی ارائه شده و ضمن ارائه راهکارهای پیشنگرانه راه گشای تحقیقات آتی نیز باشد.
۲-۵ – مروری بر اهداف طرح
یکی از مهمترین بخشهای هر تحقیق، اهداف طرح میباشد و هر تحقیقی برای دستیابی به اهداف خاصی صورت میگیرد. اهداف تحقیق اهدافی هستند که مراحل مختلف تحقیق جهت تحقق و دستیابی به آنها طراحی و تنظیم میشود. در ادامه اهداف تحقیق حاضر، که در بخش اول تعیین شد، تشریح شده و مورد بررسی قرار میگیرد:
۱-۳-۵- هدف اصلی تحقیق
ارزیابی وضعیت موجود گونه های حملونقل شهری و ارائه الگوی مطلوب برای رسیدن به حمل و نقل پایدار شهری میباشد.
این هدف، که از موضوع تحقیق نشأت گرفته، روند تحقیق را مشخص مینماید. براساس مطالعات انجام شده وضعیت شیوه های موجود حملونقل براساس مؤلفه های بکار رفته در مدل AHP گروهی سنجیده شد و در نهایت الگوی مطلوب بهصورت مناسبترین ترکیب شیوه های حملونقل درون شهری و تعیین گزینهی برتر ( پایدارترین شیوه ) شناسایی شد.
۲-۳-۵- اهداف فرعی
- بررسی وضع موجود حملونقل نیشابور بر اساس معیارهای پایداری