دیوید مریل چند نظریه ارائه داده است از جمله میتوان “نظریه نمایش اجزا” و “اصول اولیه آموزش” نام برد. مریل معتقد است که انواع یادگیری نیازمند انواع مختلف شیوههای تدریس و انواع گوناگون ابزار سنجش است. مریل طی بیانیهای اعلام داشت که اطلاعات، آموزش نیست و با این دیدگاه نسبت به ساختن نامناسب برنامه های مبتنی بر وب، عکسالعمل نشان داد (کروز ۲۰۰۴، نقل از رضوی، ۱۳۸۶) مریل معتقد است بسیاری از برنامههای آموزشی مبتنی بر وب فقط اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار میدهد و ارزشی ندارد.
۲-۹-ضرورت استفاده از وسایل تکنولوژی آموزشی در کلاس
دلایل استفاده از مواد آموزشی در کلاس درس به شرح زیر است:
معضلات و مشکلات آموزشی
نقش حواس در یادگیری
نقش مواد و وسایل آموزشی در تدریس و یادگیری؛
از جمله مشکلات آموزشی: افزایش روزافزون تعداد افراد لازم التعلیم، انفجار دانش واطلاعات که البته به کمک وسایل آموزشی با تکنولوژی جدید میتوان تا حد زیادی از این مشکلات را کاست.
مورد بعدی نقش حواس در یادگیری است، نتایج تحقیقات نشان داده است که قسمت بیشتر یادگیری انسان ۷۵% از طریق کاربرد حس بینایی و بعد از آن حس شنوایی ۱۳% صورت میگیرد. لذا برای استفاده از این توانایی میتوان با به کارگیری تکنولوژی روند یادگیری را بهبود بخشید.
دلیل سوم: نقش مواد وسایل آموزشی در تدریس و یادگیری است، که نتایج تحقیقات نشان داده است که این وسایل، اساس قابل لمسی را برای تفکر و ایجاد مفاهیم به وجود میآورند، تا تجارب واقعی و عینی را دراختیار فراگیر قرار دهند. همچنین موقعیتهایی را در اختیار فراگیر قرار میدهد که کسب آنها از راههای دیگر ممکن نیست. (احدیان، به نقل از جان قلی ۱۳۹۱)
۲-۱۰- اهداف کلی آموزش در ایران
بهبود فرایندهای گردش و کاربرد اطلاعات با عنایت به اتخاذ رویکرد جامعه دانش بنیان برای ارتقای جایگاه ومنزلت مدرسه
افزایش روابط بین مدرسه با سایر نهادها و بخشهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، منطقهای، ملی وجهانی
افزایش تاثیرگذاری نقش مدرسه در فرآیندهای توسعه جامعه دانش بنیان و هویت ساز پایدار
توسعه دانش زمینهای، ذخیرهی اطلاعاتی و سرمایهی فرهنگی نیروی انسانی مدرسه در ابعاد گوناگون اعتقادی فرهنگی، علمی، آموزشی، پژوهشی و …
افزایش شبکههای ارتباطی، عاطفی و تعاملاتی بین مدیران و کارکنان مدارس
توسعه مهارتهای ادارکی، کلامی، اجتماعی، حرفهای تخصصی نیروی انسانی برای دستیابی به اهداف انقلاب اسلامی (احمدی، ۱۳۸۹)
۲-۱۰-۱- ارتباط اهداف کلی با نقش مدارس هوشمند
جدول ۲-۲- ارتباط اهداف کلی آموزش با نقش مدارس هوشمند (احمدی، ۱۳۸۹)
اهداف کلی | نقش مدارس هوشمند |
افزایش روابط دوستانه بین مدرسه با سایر نهادها و بخشهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، منطقهای، ملی و جهانی | استقرار پورتالهای مدارس وتوسعهی کانالهای الکترونیکی بین ذینفعان مدارس |
افزایش تاثیرگذاری نقش مدرسه در فرآیندهای توسعه جامعه دانش بنیان و هویت ساز پایدار | تولید وتوزیع و انتشار دانش مدارس و اشتراک دانش با سایر ارکان جامعهی دانش بنیان |
توسعه دانش زمینهای، ذخیرهی اطلاعاتی و سرمایهی فرهنگی نیروی انسانی مدرسه در ابعاد گوناگون اعتقادی فرهنگی، علمی، آموزشی، پژوهشی | فراهم نمودن بسترهای ذخیرهسازی دانش و ایجاد پایگاههای دانشی در مدارس |
افزایش شبکههای ارتباطی، عاطفی و تعاملاتی بین مدیران و کارکنان مدارس | توسعه کانالهای الکترونیکی بین ارکان مدرسه با محیط بیرونی از جمله اداره، اداره کل، اولیاء و … |
توسعه مهارتهای ادارکی، کلامی، حرفهای، تخصصی نیروی انسانی برای دستیابی به اهداف انقلاب اسلامی | تواتمندسازی دانش آموزان و معلمان و ارتقای مهارتهای آنها با تحول در محیط یاددهی - یادگیری |
بهبود فرآیندهای گردش وکاربرد اطلاعات با عنایت به اتخاذ رویکرد جامعه دانش بنیان برای ارتقای جایگاه و منزلت مدرسه | توسعه سیستمهای یکپارچه مدیریت مدرسه و یکپارچه سازی این سیستمها در سطح ادارات |
۲-۱۱- ارکان مدارس هوشمند
۱- محیط یاددهی یادگیری: این محیط چهار حوزه را تحت پوشش خود قرار میدهد .
الف- برنامه درسی ب- روش تدریس ج- ارزیابی د- محتوا
۲-مدیریت: منابع و فرآیندهای مورد نیاز محیط یاددهی- یادگیری را پشتیبانی و حمایت میکند.
۳-مسئولیتهای افراد و مهارتهای مورد نیاز: در رویکرد سیستمی مدیران تبدیل به مدیران یادگیری و مسئولان تبدیل به مدیران آموزشی خواهند شد.
۴-فن آوری: ایجاد محیط یاددهی- یادگیری مدیریت و ارتباطات بیرونی راه حلهای مبتنی بر فناوری را الزامی میکند. (سایت مدارس هوشمند استان فارس)
۲-۱۲- اصول مدارس هوشمند
دیوید پرکینز[۵۵] استاد دانشگاه هاروارد اصول مدارس هوشمند را به شرح زیر بیان میکند.