H0 : βi=0الگویی رگرسیونی معنی دار نیست
H1: βi≠۰ الگوی رگرسیونی معنی دار است
سطح معنیداری آمارهF برای مدل کمتراز سطح خطای آزمون(۰۵/۰=α ) است و درنتیجه فرض H0 فوق رد می شود و رگرسیون برآورد شده به لحاظ آماری معنیدار و روابط بین متغیرهای تحقیق، خطی می باشد([۶۱]). پس از بررسی اعتبار مدل کلی رگرسیون، در جهت تصمیم گیری در خصوص فرضیات، ضرایب هر یک از متغیرهای مستقل موردنظر قرار میگیرد.
۴-۵-۱- آزمون فرضیه اول
*- در رابطه با متغیر سودپیشبینی نشده قبل از مدیریت سود؛ سودپیشبینی نشده قبل از مدیریت سود بر مدیریت سود شرکتها تاثیرگذار است. نتایج ارائه شده در جدول ۴-۴ نشان می دهد که ضریب برآورد شده برای متغیر PreAEMUIit که تاثیر سودپیشبینی نشده قبل از مدیریت سود بر مدیریت سود را نشان میدهد؛ بمیزان ۱۱۲/۰ و با سطح معناداری ۰۱۳/۰ می باشد که کمتر از از ۰۵/۰ (سطح خطای آزمون) است. این یافته نشان میدهد که بین متغیرهای مذکور ارتباط مستقیم و معنادار وجود دارد. بر این اساس، می توان دریافت که سودپیشبینی نشده قبل از مدیریت سود بر مدیریت سود شرکتها تاثیر مثبت داشته است.
*- در رابطه با متغیر اهرم مالی میزان اهرم مالی بر مدیریت سود تاثیرگذار است. نتایج ارائه شده در جدول ۴-۴ نشان میدهد که ضریب برآورد شده برای متغیر Growthit که تاثیر اهرم مالی بر مدیریت سود را نشان میدهد؛ بمیزان ۲۰۳/۰- و با سطح معناداری ۰۰۰/۰ می باشد. این یافته نشان می دهد که بین متغیرهای مذکور ارتباط معکوس و معنادار وجود دارد. بر این اساس، می توان دریافت که اهرم مالی بر مدیریت سود تاثیر منفی داشته است. به عبارتدیگر، شرکتهای دارای سطح بدهی بالاتر، سودآوری کمتری داشته اند.
*- در رابطه با متغیر اندازه شرکت، اندازه شرکت بر مدیریت سود تاثیرگذار است. نتایج ارائه شده در جدول ۴-۴ نشان میدهد که ضریب برآورد شده برای متغیرSizeit که تاثیر اندازه شرکت بر مدیریت سود را نشان میدهد؛ بمیزان ۰۷۴/۰ و با سطح معناداری ۰۲۵/۰می باشد. این یافته نشان میدهد که بین متغیرهای مذکور ارتباط مستقیم(مثبت) و معنادار وجود دارد. بر این اساس، می توان دریافت که هرچه اندازه شرکت نیز بزرگتر باشد مدیریت سود افزایش پیدا می کند و بر عکس هرچه اندازه شرکت کوچکتر باشد مدیریت سود شرکت نیز کاهش پیدا میکند. به عبارتدیگر بین اندازه شرکت رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد.
نتیجه کلی فرضیه اول: بین بین اندازه شرکت، و مدیریت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر با افزایش اندازه شرکت و مدیریت سود را نیز افزایش پیدا می کند. وهمچنین دیگر با کاهش اندازه شرکت، مدیریت سود کاهش پیدا می کند. این یافته ها با ادعای مطرح شده در فرضیه اصلی سازگار است و این فرضیه در سطح اطمینان ۹۵% پذیرفته می شود.
۴-۶- مدل آزمون فرضیه دوم
در فرضیه دوم پژوهش ادعا شده است که زمانبندی فروش دارایی های ثابت بر مدیریت سود شرکت تاثیرگذار است. جهت آزمون این فرضیه از یک مدل رگرسیونی استفاده شده است که در آن، سود هرسهم وسود عملیاتی بعنوان متغیر وابسته و تابعی از متغیرهای مستقل و کنترلی تلقی شده است. نتایج حاصل از برازش مدل گرسیونی مذکور در جدول ۴-۵ ارائه شده است.
جدول ۴-۵: نتایج تجزیه و تحلیل آماری برای آزمون فرضیه دوم
AMit= β۰+ β۱PreAEMUIit + β۲RMit+ β۴GROWTHit+ β۵ ASSINit + β۶ ΔOIPSit + εit | |||
سطح معنی داری F | آماره F | آماره دوربین واتسون | R2 تعدیل شده |
۰۰۰/۰ | ۶۱۳/۱۴ | ۵۷۳/۱ | ۱۲۲/۰ |
سطح معنی داری (P-value) |
آماره t | اندازه ضریب β (استاندارد شده) | متغیر |
۰۱۸/۰ | ۳۴۶/۱ | ۱۸۵/۰ | PreAEMUIit |
۰۰۷/۰ | ۳۰۱/۲ | ۱۵۰/۰ | RMit |