روش کتابخانه ای: در این روش برای جمع آوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری موضوع پژوهش، از طریق مطالعه ی کتب، مقالات و مراجعه به سایت های تخصصی، اطلاعات لازم جمع آوری شده است.
روش اسناد کاوی: جهت جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای آزمون فرضیه ها از این روش استفاده شده است. داده های مورد نیاز از صورتهای مالی حسابرسی شده شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، نرم افزار ره آورد نوین و سایت اینترنتی “مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس اوراق بهادار[۷۲]” و داده های مرتبط با بورس اوراق بهادار تهران جمع آوری شده است.
۳-۷- روایی و پایایی ابزار گردآوری داده ها
یکی از مواردی که باید در گردآوری داده ها به آن توجه کرد، روایی و پایایی ابزار های مربوط به آن است. ابزاری که برای جمع آوری داده ها مورد استفاده قرار می گیرد، در مرحله ی اول باید از روایی (اعتبار) برخوردار باشد و در مرحله دوم باید پایایی (اعتماد) داشته باشد. از آن جایی که داده ها از بانک اطلاعاتی سازمان بورس اوراق بهادار تهران به دست آمده یا مستقیماً از صورت های مالی و یادداشت های مربوط به آن استخراج شده است، بنابراین می توان به آن ها اعتماد نمود و به روایی داده ها اطمینان داشت.
۳-۸- فرضیه ی پژوهش
جهت کنترل دقیق تر متغیر ها در این پژوهش، فرضیه ای که مورد آزمون قرار گرفته است، به شرح ذیل است:
شرکت هایی که دارای کیفیت سود حسابداری بالاتری هستند ، ریسک نقدینگی کمتری دارند .
۳-۹- متغیرهای پژوهش
متغیرهای مورد استفاده در این پژوهش بر سه نوع اند؛ متغیر وابسته، متغیر مستقل و متغیر کنترل. متغیر وابسته، ریسک نقدشوندگی سهام است که هدف پژوهشگر تشریح یا پیش بینی تغییر پذیری در آن است. متغیر مستقل، کیفیت سود حسابداری است که در واقع، ویژگی است که بعد از انتخاب، دخالت یا دستکاری آن توسط پژوهشگر، مقادیری را می پذیرد تا تاثیرش بر متغیر وابسته مشاهده شود. متغیر کنترل شامل عامل بازده ی اضافی، نوسان پذیری بازده، اندازه، فرصت رشد، رشد فروش، طول مدت چرخه عملیات، تراکم سرمایه، نسبت نقدی و عملکرد شرکت است که پژوهشگر اثر آن را کنترل یا خنثی می نماید.
جدول(۳-۱): خلاصه ای از متغیرهای مورد بررسی در پژوهش
نوع متغیر | نام متغیر | نماد متغیر |
وابسته | ریسک نقد شوندگی سهام | Bitl |
مستقل | کیفیت سود (کیفیت اقلام تعهدی) | AQ |
کنترل | نوسان پذیری بازده | RVO |
اندازه | SIZE | |
فرصت رشد | BM | |
رشد فروش | GS | |
طول مدت چرخه عملیات | OC |