هدفهای دانشی
ارزیابی
استفاده
شناسایی
نگهداری
کسب
تسهیم
توسعه
شکل (۲-۹) مدل پایه های ساختمان مدیریت دانش
منبع: (اخوان و باقری ،۱۳۸۹،ص ۱۱۲)
نحوه عملکرد پایه های این مدل به شرح زیر است:
الف( تعیین هدفهای دانش: هدفهای مدیریت دانش، باید از هدفهای اصلی سازمان نشأت گرفته و در دو سطح استراتژیک و عملیاتی مشخص شوند.
-
- سطح استراتژیک: تبدیل و نگهداری سازمان بر مبنای مدیریت دانش و همچنین ایجاد فرهنگ و سیاستهای لازم در این زمینه انجام می شود.
-
-
- سطح عملیاتی؛ که در این سطح ، با توجه به هدف ها باید نحوه شناسایی، استفاده، توزیع، کاربرد و نگهداری دانش، مشخص و برنامه های لازم برای دستیابی به آنها در زمان معین، طراحی شود و به مرحله اجرا درآید.
-
ب( شناسایی دانش: با طرح این پرسش که ” آیا میدانیم که چه میدانی ؟ ” باید انجام این وظیفه مدیریت دانش؛ یعنی مرحله کشف دانش را آغاز کرد.
بسیاری از سازمانها به خاطر نا آشنا بودن با دانش خود، در تصمیم گیریها و هدف گذاری هایشان دچار مشکل میشوند، البته ناگفته نماند که شناسایی منابع دانش درون و بیرون سازمان، به همراه هم انجام می شود.
پ(کسب دانش: در این مرحله، دانشها باید از بازار داخلی و خارجی نظیر دانشهای مربوط به مشتری، تولید، همکاران، رقبا و … از منابع شناسایی شده در مرحله کشف، کسب گردد و نیز مشخص نمودن آنکه چه قابلیتهایی را میتوان از خارج خریداری / تهیه کرد و مورد استفاده قرار داد، مورد توجه قرار میگیرد.
ت( توسعه دانش: با توجه به پایه های موجود، باید دانش سازمان را گسترش داد، البته این امر، شامل توسعه قابلیت، محصول، ایده های جدید ، فرایندها و … و مسائلی از این دست می شود.
ث( تسهیم دانش: مسائلی همچون چگونگی به اشتراک گذاری دانش موجود و انتقال آن به محل مناسب و مورد نیاز و چگونگی انتقال دانش، به گونه ای که در سازمان قابل دسترسی و استفاده باشد و نیز چگونگی انتقال دانش از سطح فردی به سطح دانش گروهی و سرانجام سطح دانش سازمانی، از جمله مواردی است که در دستور کار این بخش از مدیریت دانش قرار میگیرد.
ج( استفاده از دانش: اطمینان به استفاده مفید از دانش در سازمان، مربوط به این قسمت است. در این بخش، موانعی بر سر راه استفاده مفید از دانش جدید است که باید شناسایی و رفع شوند تا از آن بتوان، به طور عملی در ارائه خدمات و محصولات )دانش) استفاده کرد.
چ( نگهداری دانش: ذخیره و نگهداری و روز آمدکردن دانش به این بخش مربوط می شود. این روش، از نابودی دانش جلوگیری کرده به آن اجازه اینکه مورد استفاده قرار گیرد را میدهد که البته در این راستا باید سازو کارهای مناسبی برای به روز کردن سیستم ایجاد شود.
ح( ارزیابی دانش: نحوه رسیدن به هدفهای معین و استفاده از نتایج آن به عنوان بازخور، برای تعیین یا اصلاح هدف، به این بخش مربوط است. با نگاه به نتایج بعضا کیفی این فرایند، ضروری است، آنها را با توجه به نتایج کمی و هزینه های انجام شده در این زمینه، مورد ارزیابی قرار داد.
درجدول شماره ۲-۴ فهرست ابزارهایی که در مراحل گوناگون مدل مذکور استفاده میشوند، آمده است.
مرحله | ابزار |
هدف های دانش | استراتژی دانش ها، آرمان های دانش، مدیریت بر مبنای هدف ها ی دانش |
شناسایی دانش | نقشه های دانش (knowledge broker) واسطه های (دلال)انتقال دانش آشکارسازی درونی دانش درسازمان |
کسب دانش | ویزیتورها(واسطه ها )، مؤسسات عرضه دانش، خرید مشاوره، استراتژی نسخه برداری |
توسعه دانش | (links)وصل کننده های دانش، سناریو، سمت گیری به سوی مراکز(competens center) |