شکل ۲-۱ مدل مسئولیت اجتماعی کارول:
این مدل نیز شامل ۴ مرحله است و معتقد است که سازمانها دارای ۴ دسته مسئولیت اجتماعی کلی میباشند که آنها شامل: ۱- مسئولیت اقتصادی، ۲- حقوقی، ۳- اخلاقی، ۴- سایر مسئولیتها میباشند.
و هر کدام از مسئولیتها را به تفصیل بیان و مورد توجه قرار میدهد از جمله اینکه مسئولیت اقتصادی از مسئولیتهای اولیه سازمانها میباشد که همان مسئولیت سودآوری است و در مسئولیت حقوقی نیز اشاره مینماید که سازمانها میبایست در چارچوبهای قوانین و مقررات جامعه اقتصادی فعالیت خود را انجام دهند و همچنین در مسئولیت اخلاقی بیان میدارد که از سازمانها انتظار میرود که ارزشها و هنجارهای جامعه را مد نظر قرار دهند و در نهایت در بحث سایر مسئولیتها اشاره به فعالیتهای داوطلبانه و انساندوستانه سازمان دارد. (ماخذ: لانتوس، ۲۰۰۱)
۲-۱-۱۰ چارچوب تعیین استراتژیهای مسئولیت اجتماعی شرکتی:
در این مدل مطابق با نمودارهای مذکور با تبیین فرایند اجرای استراتژی مسئولیت اجتماعی شرکت و مراحل، گزارشات و خروجیهای آن به صورت سیستماتیک پرداختهایم. در نمودار مذکور مراحل برنامهریزی شرکت جهت اجرای پروژه مسئولیت اجتماعی شرکت با تطابق با ارزشهای شرکت تبیین و گزارشات لازم از این برنامهها اخذ و خروجی مربوطه مورد تحلیل قرار خواهد گرفت: (ماخذ: لانتوس، ۲۰۰۱)
ابزارها گزارشها مراحل
ارزشهای شرکت
راهنما برای گزارشدهی مسئولیتپذیری اجتماعی
گزارش برنامه عملیاتی
گزارش تعریف نواحی بهبود در چارچوب EFQM
گزارش خود ارزیابی در چارچوب تعالی سزامانی
گزارش انتظارات ذینفعان
گزارش تحلیل وضعیت موجود
آموزش و آگاهی
خودارزیابی از طریق پرسشنامه و درک استنباط
مصاحبه و گفتگو گزارشها
۴
۳
۲
۱
ارتباطات و گزارش
ارزیابی
تعریف چارچوب اجرا
تدوین برنامه عمل
تعریف پروژههای بهبود
ارزیابی عملکرد و تحلیل نقاط کسب
تعهد و آگاهی
شناسایی انتظارات ذینفان
تعیین مسیر حرکت
شناسایی ذینفع
بهبود کاری
تحلیل وضعیت کنونی با نگاه
به نقطه مطلوب
۶
۵
گزارش تطبیق استراتژیها
برنامهریزی
شاخصهای CSR
۲-۲-۱۱ مسئولیت اجتماعی فردی برای دستیابی به مسئولیت اجتماعی گروهی
مسئولیت اجتماعی فردی درمقایسه با مسئولیت اجتماعی گروهی مفهومی جدید است اما قدمتی برابر با قانون طلایی “با دیگران طوری رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود،” دارد. مسئولیت اجتماعی فردی با ایجاد یک موضع فعال نسبت به تاثیرگذاری مثبت بر دیگران و محیط بیرون از دایره خود بسط می یابد. مسئولیت اجتماعی فردی اساس مسئولیت اجتماعی گروهی است زیرا یک اجتماع از افراد تشکیل شده است و درنتیجه فرهنگ مسئولیت اجتماعی را مشخص می کند. این رابطه آمیخته بین مسئولیت اجتماعی گروهی و مسئولیت اجتماعی فردی است. افراد از نظر اجتماعی مسئولیت پذیرتر شده و در واکنش به این اجتماع ها باید برای برآوردن نیازهای افراد مسئولیت پذیری اجتماعی بیشتری پیدا کنند. (ماخذ: لانتوس، ۲۰۰۱)
سازمان بین المللی استاندارد (ISO) عنوان می کند: «در پی افزایش جهانی شدن، ما نه تنها نسبت به آنچه می خریم هوشیارتر شده ایم، بلکه نسبت به نحوه تولید محصولات و خدماتی که دریافت می کنیم نیز آگاهی بیشتری پیدا کرده ایم. محصولاتی که از نظر محیطی مضر هستند، کار کودکان، محیط های خطرناک کاری و سایر شرایط غیرانسانی نمونه هایی از مسائل و مشکلاتی هستند که مطرح می شوند. همه سازمان ها و شرکت ها که به دنبال سود و اعتبار طولانی مدت هستند کم کم متوجه می شوند که باید مطابق با هنجارهای درست عمل کنند.»
افرادی که مسئولیت اجتماعی دارند از شرکت ها و سازمان ها تقاضا دارند که مسئولیت پذیری اجتماعی بیشتری پیدا کنند.
یک فرد چطور می تواند از نظر اجتماعی مسئول باشد؟
مسئولیت اجتماعی فردی را اینطور تعریف می شود:
«مسئولیت اجتماعی فردی شامل شرکت هر فرد در اجتماعی که در آن زندگی می کند می باشد که می توان آن را به علاقه مندی از اتفاقاتی که در جامعه می افتد و شرکت فعال برای حل برخی از مشکلات محلی تعریف کرد. هر جامعه زندگی خود را دارد که همیشه در حال تغییر است. و هر کدام از ما می توانیم به طرق مختلف در این تغییر شرکت داشته باشیم، مثلاً با شرکت در تمیز کردن خیابانی که در آن زندگی می کنیم، با شرکت در برگزاری مراسم ها. مسئولیت اجتماعی فردی را می توان با کارهای خیریه برای مشکلات و مسائل مهم اجتماعی، فرهنگی و محیطی تعریف کرد. بخشش و کار خیر راه های مختلفی دارد، مثل بخشیدن کالاهای مختلف یا از طریق واریزهای نقدی.» .(امیدوار، ۱۳۸۴، ۱۷۵)
بررسی رابطه مسئولیت اجتماعی با عملکرد مالی و غیر مالی شرکت (مطالعه موردی شرکت های صنعتی استان گلستان )- فایل ۷