۱-۹- روششناسی تحقیق
این مطالعه به صورت میدانی و پیمایشی عناصر حاوی فناوری اطلاعات در حوزه تحقیق صورت خواهد گرفت.
روش انجام تحقیق حاضر بر مبنای هدف، از نوع کاربردی میباشد، از نظر نوع داده ها، کیفی و از نظر جمع آوری داده ها به صورت میدانی و پیمایشی عناصر فناوری اطلاعات در حوزه تحقیق یعنی بانک انصار صورت خواهد گرفت. بر اساس نحوه اجرا، این تحقیق به بررسی تأثیر عناصر فناوری اطلاعات بر روی عناصر مدیریت منابع انسانی خواهد پرداخت. و از طریق پرسشنامه میزان این تأثیر برآورد میشود، یعنی پس از آزمون فرضیات، ما میدانیم که کدام عناصر فناوری اطلاعات از طریق چه کانالهای بر عناصر مدیریت منابع انسانی اثر خواهد گذاشت.
۱-۱۰- ابزار گردآوری داده ها
برای جمعآوری اطلاعات مورد نیاز بخش ادبیات و مبانی نظری از روش کتابخانهای استفاده خواهد شد. داده های مورد نیاز برای آزمون فرضیات تحقیق، پرسشنامه خواهد بود. منبع اطلاعاتی جهت آزمون فرضیه های گفته شده پرسشنامه میباشد، لذا روش تحقیق مبنی بر تحقیقات میدانی و پیمایشی است.
- ابتدا پرسشنامه تحقیق بر اساس سه گام تدوین میشود.
گام اول: تدوین پرسشنامه
پرسشنامه اولویتبندی مؤلفه های مهم فناوری اطلاعات در سازمان هدف
پرسش_نامه اولویتبندی مؤلفه های مهم مدیریت منابع انسانی در سازمان هدف
پرسشنامه نهایی اثرسنجی متغیرهای فناوری اطلاعات، از کانالهای متفاوت، روی متغیرهای اصلی مدیریت منابع انسانی.
گام دوم:
تعیین متغیرهای اصلی فناوری اطلاعات مورد نیاز برای سیاستگذاری سازمان هدف.
تعیین متغیرهای اصلی مدیریت منابع انسانی برای سیاستگذاری در سازمان هدف.
گام سوم:
پس از تعیین متغیرهای مورد نظر مدل، فرضیات اصلی مدل مبتنی بر اثرگذاری متغیرهای فناوری اطلاعات روی مدیریت منابع انسانی به شکل مدلهای ساختاری تعریف میگردند.
۱-۱۱- روش تجزیه و تحلیل داده ها
جهت تجزیه و تحلیل داده های حاصل از توزیع پرسشنامه از نرمافزار spss ، آموس، آزمون ضریب همبستگی و رگرسیون استفاده میگردد.
آمار استنباطی در تعیین دامنه اعتماد و معنی دار بودن ضرایب همبستگی استفاده خواهد شد. ضمناً آمارههای مربوط به درست بودن و بهترین بودن مدل نهایی بر اساس نرم افزار AMOS ، ضریب همبستگی پیرسون مورد استفاده و تحلیل قرار خواهد گرفت.
۱-۱۲- بیان متغیرهای مورد بررسی در قالب یک مدل مفهومی
برقراری نظم بیشتر
ارزیابی دقیق و سریع
شفافیت در سیستم
سرعت در انجام عملکرد
دقت در انجام عملکرد
آموزش کارکنان
خلاصهسازی
کارایی اثربخشی
انگیزش کارکنان
یکپارچهسازی
انضباط کارکنان
انتقال اطلاعات
نمودار (۱-۲) مدل طراحی شده برای نشان دادن تأثیر فناوری اطلاعات بر مدیریت منابع انسانی
۱-۱۳- جامعه آماری، روش نمونهگیری و حجم نمونه
جامعه آماری پژوهش حاضر، شعب بانک انصار استان کرمانشاه میباشد. حجم نمونه مورد استفاده، کارکنان کل شعب بانک انصار در استان کرمانشاه ، که شامل ۲۰ شعبه که ۸ شعبه آن، در سطح شهر کرمانشاه و۱۲ شعبه دیگر در شهرستانهای، اسلامآباد غرب، پاوه، جوانرود، روانسر، سنقر، سرپلذهاب، صحنه، قصرشیرین، کرند غرب، گیلانغرب، گنگاور و هرسین میباشند.
فصل دوم
ادبیات نظری و پیشینه تحقیق
۲-۱- مقدمه:
اینترنت، زندگی، و شیوه های برقراری ارتباط با دیگران را دگرگون کرده است. به طور اساسی، اینترنت همه جنبه های جامعه انسانی را کم و بیش تغییر داده است. در سالهای اخیر اینترنت و فناوری اطلاعات هم در فضای تجاری و هم در فضای خصوصی به طور قابل ملاحظهای افزایش یافته است (به ویژه با افزایش کاربران اینترنتی و افزایش خدمات اینترنت). بدون شک کارکنان سازمانها و محیط کاریشان از نظر طراحی شغل، شرایط کاری و بسیاری چیزهای دیگر تحت تأثیر اینترنت و فناوری اطلاعات قرار گرفته است (شاهورانی نسب، ۱۳۸۷).
اطلاعات به عنوان یک پیوند دهنده، تمامی علوم روز را به کار میگیرد تا بتواند اطلاعات مورد نیاز متخصصین، صنایع، سازمانها و بالاخره همه مردم در قسمتهای مختلف جامعه را در کمترین زمان و بهترین وجه ممکن تأمین نماید. به طور کلی فناوری اطلاعات مرزهای کشورهای جهان را مینوردد و ملتها در یک جامعه جهانی گرد هم میآورد. در این میان مدیریت منابع انسانی به دلیل نقش گستردهای که در سازمان دارد به نوبه خود متأثر از این تحولات است (زنیلی زاده، ۱۳۸۸؛ پورکیانی و فرحبخش، ۲۴۶:۱۳۹۱).
ورود فناوری اطلاعات به زندگی بشر تغییرات بسیاری را در سازمانها به وجود آورده است و علاوه بر تغییر ساختارهای سازمان ماهیت و نقش بخشهای کسب و کار را نیز تغییر داده است. واحد مدیریت منابع انسانی به عنوان یکی از مهمترین بخشهای سازمان نیز تحت تأثیر این تغییرات، از این تغییرات گسترده مصون نبوده است و ماهیت کارکردهای آن از حالت سنتی به الکترونیکی تغییر یافته است (جعفری، اسدنژاد رکنی، یزدانی، ۱۳۹۰).
هر چند تحقیقات متعدد مشخص میکنند که ارزش افزوده مدیریت منابع انسانی زمانی که تصمیمات مدیریت منابع انسانی مربوط به استراتژی سازمان هستند، قویترین مورد است، علوم علمی در مورد چگونگی تأثیرگذاری موارد استراتژیکی بر فرآیندهای تصمیمگیری مربوط به مدیریت منابع انسانی محدود میشود. از اهداف این تحقیق: ۱) بررسی سه تحقیق در مورد چگونگی تأثیرگذاری موارد استراتژیک بر فرایند تصمیم گیری حول معرفی کاربردهای ۲) بیان و طرح موقعیتها برای تحقیق بیشتر ۳) ارائه مواردی در مورد چگونگی بهتر بودن ملاحظات استراتژیکی در فرایند تصمیمگیری این سه تحقیق (اسچالک[۳]، ۲۰۱۳).
در این تحقیق به دنبال بررسی مؤلفه های فناوری اطلاعات در سازمان هدف از طریق کانالهای انتقال دهنده اثر بر روی متغیرهای هدف در مدیریت منابع انسانی هستیم. این اثر چه تأثیری بر عملکردهای مدیریت منابع انسانی و سازمان دارد و این که آیا بر کارایی و اثربخشی در کل سازمان تأثیر میگذارد و نیز این اثر از نظر آماری چه اندازهای دارد.
۲-۲- ادبیات نظری موضوع تحقیق
۲-۲-۱- تعاریف اولیه عناصر اصلی مورد مطالعه
۲-۲-۱-۱- بخش فناوری اطلاعات
مطالعه مفهوم اطلاعات به برسی مفاهیم فناوری و اطلاعات باز میگردد. برای فناوری اطلاعات تعاریف مختلفی ارائه شده است که به برخی از این موارد اشاره میکنیم:
فناوری اطلاعات شاخهای از فناوری است که با بهره گرفتن از سخت افزار، نرم افزار، و شبکهافزار، مطالعه و کاربرد داده و پردازش آن را در زمینه های ذخیرهسازی، دستکاری، انتقال، مدیریت، کنترل و داده آمایی خودکار[۴] امکان پذیر میسازد (فتحیان و دیگران،۱۷:۱۳۸۹).
فناوری اطلاعات به معنای عام به عنوان مجموعهای از ابزارها و سیستمها جهت گردآوری، ساماندهی، ذخیره و نشر اطلاعات اعم از صوت تصویر، متن یا عدد میباشد. تاریخچه این علم به ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد بر میگردد. یعنی از زمان رم باستان که نامهها را روی لوح گلی و به صورت تصویر مینوشتند و نامهبر در طی یک هفته فقط مسیر کوتاهی را میپیمود تا حال، که با بهره گرفتن از ابزارهای پیشرفته رایانه ای دستگاهای مجهز مخابراتی در کوتاهترین زمان ممکن اطلاعات مورد نیاز در اختیار قرار میگیرد (پور کیانی ، فرح بخش، ۷:۱۳۹۱).
دانلود مطالب پژوهشی درباره مدل سازی تأثیر مؤلفه های فناوری اطلاعات بر روی عناصر کارکردی ...